R roli skrev:
Tjusigt, är det Fusion360 som ger dessa "bilder"?
Japp! Oerhört svårrenderad pryl för övrigt.

Jaha, @Frustrator gjorde ett skitbra print-jobb men mina visualiseringstekniker i huvudet sög så även denna version sket sig. Denna går att vinkla till 44 grader utan slang och 43 grader med slang. Det är långt ut från rotationsaxeln så varje grad ger mycket utväxling så att börja fila i gjutjärnet kommer troligen inte gå heller.

Jag insåg att jag behövde ett nytt sätt att modellera på. Ritade på den fysiska modellen var problemområdena var och började greja i Fusion. Tricket jag kom på var att overlaya den nya versionen med den gamla för att på så sätt se hur den volymmässigt förändrades och sedan matcha det mot problemområdena på den fysiska modellen.

Ska suga lite till och mäta lite mera, men denna tror jag verkligen på! Röd är gammal (alltså den senaste printade) och svart är ny.

3D-modellerad maskindel med en jämförelse mellan gammal version i rött och ny design i svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en maskindel med jämförelse i rött och svart för designförbättring.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Lambr1 och 4 till
  • Laddar…
Hejsa, jeg har kigget tråden igennem, og jeg er ret imponeret over dit arbejde. Er du kommet videre med modelleringen af din "sugestuds"?

A AndersKH skrev:
Hejsa, jeg har kigget tråden igennem, og jeg er ret imponeret over dit arbejde. Er du kommet videre med modelleringen af din "sugestuds"?
Tack!

Jag har inte ritat något mer eller fått något mer printat sen sist. Återgick till min runda 100mm version av sugstosen. Den funkar bra förutom för just klinga vinklad mer än 41 grader. Gör nästan aldrig det så det är knappt inget problem.

OK, vil du dele filen for 100 mm studsen, synes ikke jeg har held til at finde den?

På forhånd tak :-)

Angående byte av klinga.
Det var lika enkelt i verkligheten som videon visar. Tror det var såhär Vectrex menade. Fast nyckel (eller skiftnyckel) och en träbit.

• Gilla
Magnus Larsson
  • Laddar…
Ja det där fungerar utan problem nu. Första gången jag skulle ha loss den fick jag dock ta ut hela axeln och spänna fast i ett skruvstäd, och även då var det en jävla kamp att få loss :crysmile:.
Förra ägaren måste kört rätt länge med den klingan :thinking:

M Mr Toto skrev:
Angående byte av klinga.
Det var lika enkelt i verkligheten som videon visar. Tror det var såhär Vectrex menade. Fast nyckel (eller skiftnyckel) och en träbit.
[media]
Imponerande man kan få en film om att lossa en mutter till att bli fem o en halv minut lång.:D

• Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Imponerande man kan få en film om att lossa en mutter till att bli fem o en halv minut lång.:D
Kallas nörderi !

Orkade inte kolla på hela filmen, men det lilla jag såg är inte så jag gör. Jag lägger bara en träbit tvärs på bordet så att den låser klingan och lossar med fast nyckel. Brukar aldrig sitta särskilt hårt. Omvänt när jag drar åt. Han verkade trycka på med träbiten och hålla nyckeln still. Funkar säkert det med.

A AndersKH skrev:
OK, vil du dele filen for 100 mm studsen, synes ikke jeg har held til at finde den?

På forhånd tak :)
Hade visst missat detta också. Skicka mig ett PM med din mailadress så kan jag skicka filen.

• Gilla
AndersKH
  • Laddar…
M Mr Toto skrev:
Kallas nörderi !
Nja, nörderi uppskattar jag, det här va väl snarare fyllt av dötid o allmänt ovidkommande babbel.

On topic så lossar jag genom att hålla fast klingan för hand med en handduk för lite bättre grepp, spänner utan handduk.

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
M Mr Toto skrev:
Kallas nörderi !
Inte lönt att du försöker förklara för honom. @Ola C är en av dessa hopplösa posers vi dras med på forumet. Han förstår sig liksom inte på det här med nörderi. Har hört att han är bra på Mello dock;)

Lite mer on topic: Fins många metoder som funkar. Den på videon funkar säkert bra, men kändes för mig lite omständlig. Olas eller Vectrex metoder är nog både smidigare och vanligare.

• Gilla
Mr Toto
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har hört att han är bra på Mello dock;)
Jag är hyfsad på Mellot men när det kommer till tippningstävlingen får jag ALLTID stryk av han som var programledare förra året:(

Man i glitterjacka med mikrofon står framför publik, scen från Melodifestivalen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.