Det finns många tänkbara skäl för en firma att inte vara certifierade. Den väsentliga kostnaden är inte avgiften till BKR etc. utan tiden de får lägga på kurser.
Men ett vanligt farligare skäl. Är om firman i praktiken inte är en enmans hantverkare, utan ett enmans säljföretag som helt anlitar andra där erfarenheten av badrumsbyggare handlar om att ha kört sopor i Bulgarien.
Det är ett vanligt upplägg.
 
  • Gilla
Nuntia
  • Laddar…
Vi har hanterat fem vattenläckor i våra fastigheter. Ingen har haft med tätskikten att göra; ett fall av fabrikationsfel(material), ett fall av sönderrostade stammar (ålder), tre fall av läckade kopplingar varav två var rörmokares misstag. Den största skadan kostade oss ca 1 MSEK de andra orsakade skador som var lättare att torka ut/upptäcktes tidigare. Inget av dessa fall hade räddats av något intyg/våtrumscerifikat men jag inser att skadorna hade kunnat bli mycket värre om de inte följt säker vatten.

Under de senaste två åren har vi byggt 5 badrum med tre olika firmor(ett litet, ett mellanstort och ett mycket stort bolag), 4 olika plattsättare, alla bkr certifierade. Fyra av fem badrum blev underkända vid kontroll/besiktning. Samtliga firmor och plattsättare slarvade. Oavsett intyg/våtrumscerifikat rekommenderar jag besiktning, gärna vid tre tillfällen. Helt meningslöst med besiktning när allt är klart... En gång innan tätskikt sätts, en gång efter tätskiktet är på plats och en slutbesiktning. Skriv in i avtalet vilka regler som ska gälla (ama, säker vatten, gvk, bkr) samt vilken dokumentation (bilder, egenkontroll etc) ni ska få. Kräv att få dokumentationen löpande.

Gör en kontroll av förutsättningarna i förväg. Kräv att BRF är med och godkänner (skriftligen) eventuella frånsteg från branschregler. I en äldre fastighet är det ofta svårt att följa säker vatten utan att göra ingrepp utanför lägenheten, eftersom reglerna har ändrats över tid.

Sist men inte minst - Säkerställ att vvs-installatören är kunnig. Det är viktigare än eventuell certifiering av plattsättare.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompajo och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns många tänkbara skäl för en firma att inte vara certifierade. Den väsentliga kostnaden är inte avgiften till BKR etc. utan tiden de får lägga på kurser.
Men ett vanligt farligare skäl. Är om firman i praktiken inte är en enmans hantverkare, utan ett enmans säljföretag som helt anlitar andra där erfarenheten av badrumsbyggare handlar om att ha kört sopor i Bulgarien.
Det är ett vanligt upplägg.
Förekommer ja....men vanligt..Nja!
 
Staffan_V Staffan_V skrev:
Jag skulle aldrig anlita någon utan certifikat och när jag köper ett hus/lägenhet där de inte kan uppvisa att det renoveringen av badrummet är fackmässigt utfört kommer jag anta att den inte är det.
Kallas falsk trygghet, betyder inte ett smack i den krassa verkligheten....!
 
  • Gilla
tompajo och 3 till
  • Laddar…
Kanske beror på att han inte är VVSare? Byggföretag tar ju in vvs och el, det är få bolag som har det internt...

M Markus__ skrev:
Säker Vatten-auktorisering på våtrumsrenovering är ett krav hos oss i alla fall på all våtrumsrenovering. Kan mycket väl vara så för er också.

[länk]

En snabb sökning på företagsnamnet du nämnde ovan ger noll träffar (kanske inte jätteförvånande med tanke på vad du skrev först).
 
R rikardw skrev:
Kanske beror på att han inte är VVSare? Byggföretag tar ju in vvs och el, det är få bolag som har det internt...
Säker Vatten påverkar snickarnas arbete en hel del... Det blir billigare med en Säker Vatten-kurs än att rådfråga en VVSare för varje moment. Jag har anlitat flera byggservice-snickare som bättre koll på Säker Vatten än många VVS-installatörer. Att ha koll på Säker Vatten brukar underlätta planeringen av arbetet en hel del, värt varenda öre.
 
  • Gilla
rikardw
  • Laddar…
Att han är ensam betyder inte att han gör alla moment själv. Han har troligtvis samarbetspartners inom dom andra yrkeskategorierna.
 
M Markus__ skrev:
Säker Vatten-auktorisering på våtrumsrenovering är ett krav hos oss i alla fall på all våtrumsrenovering. Kan mycket väl vara så för er också.

[länk]

En snabb sökning på företagsnamnet du nämnde ovan ger noll träffar (kanske inte jätteförvånande med tanke på vad du skrev först).
vad är ”hos oss” för något?
Jag har genomgått säker vatten utbildning med godkänt resultat. Företaget jag jobbar på är säker vatten auktoriserade. Men det säger inte ett skit om mina kunskaper i badrumsrenoveringar. Eller mina färdigheter i tätskikt.
 
P
T tank77 skrev:
Har inte råd? Dummaste jag har hört, 6000 kr per år kostar det för ett enmansföretag att ha BKR. Men det stämmer det du säger att det egentligen inte behövs våtrumscertifikat från BKR utan det kan skrivas en egenkontroll som dom flesta tillverkare tillhandahåller som till exempel detta från Bostik samt att man fotodokumenterar allt.

[länk] (new)/Sweden/Documents/Arbetsveskrivningar/egenkontroll-tatskiktsystem.pdf

Det är bara vissa BRF och kommuner som kräver att man har BKR.

Visst brukar en enmansfirma vara billigare än större företag men 100K billigare låter skumt. Inget jag hade vågat anlita.
Har svårt att tänka mig att en kommun har möjlighet att kräva att våtrumsarbeten ska utföras av folk med BKR certifikat. BKR är faktiskt ett privat företag.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har svårt att tänka mig att en kommun har möjlighet att kräva att våtrumsarbeten ska utföras av folk med BKR certifikat. BKR är faktiskt ett privat företag.
Nja, privat vet jag inte om man kan kalla det, det är ju trots allt en branchorganisation, som är vägledande för hur man bygger ett badrum. Men, inget krav att följa.
 
P Peter787 skrev:
Har svårt att tänka mig att en kommun har möjlighet att kräva att våtrumsarbeten ska utföras av folk med BKR certifikat. BKR är faktiskt ett privat företag.
ganska säker på att det menades att kommuner ställer dom kraven när kommuner är kund.
 
J Jörgen Ö skrev:
Nja, privat vet jag inte om man kan kalla det, det är ju trots allt en branchorganisation
Det är väl privat? Det är väl inte stat/kommun/region eller liknade "offentlig institution" som äger/driver verksamheten?
 
P
X Xaktly skrev:
ganska säker på att det menades att kommuner ställer dom kraven när kommuner är kund.
OK, jag tolkade det som att det gällde vid bygglov...
Har precis byggt klart en tillbyggnad där min KA hade konstiga ideer om vem som skulle få utföra beräkningar, hävdade att det måste vara en firma, vilket handläggaren på kommunen skrattade åt.
 
P
J Jörgen Ö skrev:
Nja, privat vet jag inte om man kan kalla det, det är ju trots allt en branchorganisation, som är vägledande för hur man bygger ett badrum. Men, inget krav att följa.
Byggkeramikrådet är ett aktiebolag ägt av tillverkare och leverantörer av produkter inom området.
Så det är inte ett oberoende organ, de vill sälja så mycket som möjligt på den svenska marknaden. De vill naturligtvis inte ha konkurrens av billigare utländska tillverkare.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Finbs ganska mycket information att söka på nätet om företaget och dess ägare , tycker spontant att det ser okej ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.