Byggahus.se

Renovering utan våtrumscertifikat

1. H
    Moderator · Stockholm · 43 956 inlägg

hempularen

Moderator
    Det finns många tänkbara skäl för en firma att inte vara certifierade. Den väsentliga kostnaden är inte avgiften till BKR etc. utan tiden de får lägga på kurser.
    Men ett vanligt farligare skäl. Är om firman i praktiken inte är en enmans hantverkare, utan ett enmans säljföretag som helt anlitar andra där erfarenheten av badrumsbyggare handlar om att ha kört sopor i Bulgarien.
    Det är ett vanligt upplägg.

• Laddar…
  2. G
    Medlem · 3 inlägg

GrenBo

Medlem
    Vi har hanterat fem vattenläckor i våra fastigheter. Ingen har haft med tätskikten att göra; ett fall av fabrikationsfel(material), ett fall av sönderrostade stammar (ålder), tre fall av läckade kopplingar varav två var rörmokares misstag. Den största skadan kostade oss ca 1 MSEK de andra orsakade skador som var lättare att torka ut/upptäcktes tidigare. Inget av dessa fall hade räddats av något intyg/våtrumscerifikat men jag inser att skadorna hade kunnat bli mycket värre om de inte följt säker vatten.

Under de senaste två åren har vi byggt 5 badrum med tre olika firmor(ett litet, ett mellanstort och ett mycket stort bolag), 4 olika plattsättare, alla bkr certifierade. Fyra av fem badrum blev underkända vid kontroll/besiktning. Samtliga firmor och plattsättare slarvade. Oavsett intyg/våtrumscerifikat rekommenderar jag besiktning, gärna vid tre tillfällen. Helt meningslöst med besiktning när allt är klart... En gång innan tätskikt sätts, en gång efter tätskiktet är på plats och en slutbesiktning. Skriv in i avtalet vilka regler som ska gälla (ama, säker vatten, gvk, bkr) samt vilken dokumentation (bilder, egenkontroll etc) ni ska få. Kräv att få dokumentationen löpande.

Gör en kontroll av förutsättningarna i förväg. Kräv att BRF är med och godkänner (skriftligen) eventuella frånsteg från branschregler. I en äldre fastighet är det ofta svårt att följa säker vatten utan att göra ingrepp utanför lägenheten, eftersom reglerna har ändrats över tid.

Sist men inte minst - Säkerställ att vvs-installatören är kunnig. Det är viktigare än eventuell certifiering av plattsättare.

Redigerat 20 maj 11:35
  3. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Förekommer ja....men vanligt..Nja!

4. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Kallas falsk trygghet, betyder inte ett smack i den krassa verkligheten....!

5. R
    Medlem · 2 inlägg

rikardw

Medlem
    Kanske beror på att han inte är VVSare? Byggföretag tar ju in vvs och el, det är få bolag som har det internt...

6. G
    Medlem · 3 inlägg

GrenBo

Medlem
    Säker Vatten påverkar snickarnas arbete en hel del... Det blir billigare med en Säker Vatten-kurs än att rådfråga en VVSare för varje moment. Jag har anlitat flera byggservice-snickare som bättre koll på Säker Vatten än många VVS-installatörer. Att ha koll på Säker Vatten brukar underlätta planeringen av arbetet en hel del, värt varenda öre.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · 39 inlägg

Luddasm

Medlem
    Att han är ensam betyder inte att han gör alla moment själv. Han har troligtvis samarbetspartners inom dom andra yrkeskategorierna.

8. X
    Verktygstokig · Stockholm · 112 inlägg

Xaktly

Verktygstokig
    vad är ”hos oss” för något?
    Jag har genomgått säker vatten utbildning med godkänt resultat. Företaget jag jobbar på är säker vatten auktoriserade. Men det säger inte ett skit om mina kunskaper i badrumsrenoveringar. Eller mina färdigheter i tätskikt.

9. P
    Medlem · 252 inlägg

Peter787

Medlem
    Har svårt att tänka mig att en kommun har möjlighet att kräva att våtrumsarbeten ska utföras av folk med BKR certifikat. BKR är faktiskt ett privat företag.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Nja, privat vet jag inte om man kan kalla det, det är ju trots allt en branchorganisation, som är vägledande för hur man bygger ett badrum. Men, inget krav att följa.

11. X
    Verktygstokig · Stockholm · 112 inlägg

Xaktly

Verktygstokig
    ganska säker på att det menades att kommuner ställer dom kraven när kommuner är kund.

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 398 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Det är väl privat? Det är väl inte stat/kommun/region eller liknade "offentlig institution" som äger/driver verksamheten?

13. P
    Medlem · 252 inlägg

Peter787

Medlem
    OK, jag tolkade det som att det gällde vid bygglov...
    Har precis byggt klart en tillbyggnad där min KA hade konstiga ideer om vem som skulle få utföra beräkningar, hävdade att det måste vara en firma, vilket handläggaren på kommunen skrattade åt.

14. P
    Medlem · 252 inlägg

Peter787

Medlem
    Byggkeramikrådet är ett aktiebolag ägt av tillverkare och leverantörer av produkter inom området.
    Så det är inte ett oberoende organ, de vill sälja så mycket som möjligt på den svenska marknaden. De vill naturligtvis inte ha konkurrens av billigare utländska tillverkare.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · 90 inlägg

Peternow

Medlem
    Finbs ganska mycket information att söka på nätet om företaget och dess ägare , tycker spontant att det ser okej ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.