Byggahus.se

Renovering utan våtrumscertifikat

1. janwide
    Medlem · Örebro · 1 347 inlägg

janwide

Medlem
    Ja, vad dom säger är nästan avgörande. Speciellt i bostadsrätt om man har grannar under.

• Laddar…
  2. Livanbygger
    Renoveringsnovis · Växjö · 30 inlägg

Livanbygger

Renoveringsnovis
    De har inte krav på våtrumsintyg där jag bor iaf. Bara att det är gjort fackmässigt sa de till mig och tönt som man är så läste jag villkoren och det står inget om att det är krav heller. Så kolla med dem igen är mitt tips

3. F
    Medlem · Jönköping · 34 inlägg

Feffus

Medlem
    Våtrumsintyg spelar mindre roll, vi flyttade nyligen in i ett ett hus som jag började renovera och när jag öppnade väggen bredvid badrummet så rann det bokstavligen vatten genom väggen från badrummet.

badrummet var gjort 2012 av förra ägaren. Han hade gjort allt själv inkl våtrumsskydd och detta var uppenbarligen felaktigt gjort.
    Dolda fel tog inte detta (riktig skitförsäkring) men däremot så tog vår hemförsäkring detta, IF. Och detta även om det inte fanns intyg, och att de visste att förra ägaren gjort det och inte fackmannamässigt.

Vi fick förhöjd självrisk med ca 10000kr, det var allt, sen ersatte de som vanligt.

Man inser här att intyg spelar mindre roll, har man rätt försäkringsbolag ersätter de ändå. IF sa att de införde det att de även tar badrum som inte är fackmannnamässigt utförda samt saknar intyg för några år sedan.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 956 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag skulle vara extra noggrann med att ta referenser. Lita inte på referenser du hittar på sidor hos förmedlingsföreta och liknande.

Kolla också om den hör ”enmansföretagare” bygger själv, eller bara förmedlar ex. Baltisk arbetskraft. Det ör vanligt idag med s.k byggföretag som bara är ett säljföretag. De tar in affären och auktionerar sedan ut på diverse skumma sidor. Då får du inr hantverkare som kanske jobbar för 50 kr/h. Med kvalitet därefter.

5. R
    Medlem · 2 972 inlägg
    Var det sådan där friskrivningsklausul på huset med?
    Mina föräldrar fick gå genom domstol när de köpte sitt hus för dolt fel. Det var något med badrummet som inte gick att upptäcka vid visning, det var iallafall så att det var tvunget att renoveras och det hände på 80 talet. De betalade 0 kr för att det gick på dolda fel.

6. T
    Medlem · Sö · 2 535 inlägg

TheGame

Medlem
    Alltaå förstår inte det här.
    Måste fått det om bakfoten.
    Gör man rätt så blir det inga vattenskador och skit.
    Gör man fel fast man har certifikat och vad det kallas så kan det bli vattenskador.

Försäkringsbolagen kollar på skadorna, varför dom uppkommit och betalar väll mer eller mindre ersättning.
    Jag vet några som haft vattenskador. Har aldrig varit tal om certifikat eller att försäkringarna inte skulle ge nått?

7. K
    Medlem · Skåne · 191 inlägg

koolla

Medlem
    Erbjud dig att betala 10000kr mer mot att han fixar intyget.
    Eller välj någon annan.

8. M
    Medlem · 2 inlägg

Markus__

Medlem
    Säker Vatten-auktorisering på våtrumsrenovering är ett krav hos oss i alla fall på all våtrumsrenovering. Kan mycket väl vara så för er också.

https://www.sakervatten.se/

En snabb sökning på företagsnamnet du nämnde ovan ger noll träffar (kanske inte jätteförvånande med tanke på vad du skrev först).

Redigerat 19 maj 21:12
    • Laddar…
  9. K
    Medlem · 69 inlägg

Kempa_swe

Medlem
    Har inte råd? Låter med som ren lathet eller saknar han kunskap för att klara av att få det.

10. S
    Medlem · 64 inlägg

Sylvek

Medlem

Säkervatten är för rörlägggare inte för plattsättare,

Ontopic! Har denne enmansföretagare några referenser, kan han visa bilder från tidigare badrum han gjort,
    Isåfall kontakta dessa referenser så vet ni,

Sen skulle jag inte acceptera att en person gör alla moment

Snickeri + plattsättning + tätskikt är vanligt att småskuttare gör själva,

rörläggare + elektriker och gör sitt,

• Laddar…
  11. OlssonX
    Medlem · Stockholm · 172 inlägg

OlssonX

Medlem
    Exakt vad är det som denna kille är så mycket billigare på? Du har rimligen specificerat din anbudsförfrågan så du kan jämföra och se var det skiljer.
    Det är inte förtroendeingivande att du inte kan få ett certifikat. Löften och försäkringar i all ära, det är värt noll om företaget läggs ner och du står där med bakfall, skevt kakel på väggen, fel vinkel på avlopp eller bara ett jobb som aldrig blir klart. Det kostar mycket mer än 100.000.

12. T
    Medlem · Sthlm · 171 inlägg

tompajo

Medlem
    Det kan finnas olika anledningar till varför man inte vill ha BKR-certifikat. Ett är helt enkelt att det inte gör någon som helst skillnad i verkligheten och att de som ligger bakom certifikatet inte har något annat intresse än att tjäna pengar på att skrämma upp intet ont anande privatpersoner som inte har någon koll på byggmarknaden. Trots att du anlitar ett företag som har BKR-certifiering kan personen som utför jobbet hos dig helt sakna kunskap om våtrum eftersom det räcker med att en person på ett företag har certifiering för att företaget ska kunna säga att de är certifierade. Men det är ytterst få privatpersoner som vet om hur det fungerar i verkligheten. Som det ser ut nu är det tyvärr bara en stor bluff.

13. O
    Medlem · 3 inlägg

Obesus

Medlem
    varför inte bara erbjuda dig att betala årets certifikat och spara 94.000kr istället för 100.000kr? Om han godkänner så har du ju certifikat och billigaste offerten i hamn! Score!!

14. Martin999
    Medlem · 28 inlägg

Martin999

Medlem
    Jag har Länsförsäkringar och renoverade en dusch själv med deras goda minne. Jag frågade om det skulle vara utfört av fackman eller fackmannamässigt utfört, och det räckte med det senare. Självklart sparade alla kvitto och dokumentation på vilket våtrumssystem jag använde och fotograferade alla moment och detaljer

15. Staffan_V
    Hobbysnickare · Stockholm · 72 inlägg

Staffan_V

Hobbysnickare
    Jag skulle aldrig anlita någon utan certifikat och när jag köper ett hus/lägenhet där de inte kan uppvisa att det renoveringen av badrummet är fackmässigt utfört kommer jag anta att den inte är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.