Hej!

Jag har provbilat upp ett hål i källargolvet. Sulan verkar vara 20 cm tjock, så det bergänsar alternativen om jag vill lägga isolering och gjuta nytt golv. Takhöjden är låg, 2 meter med befintligt golv. Det befintliga golvet har ca 4-5 cm platta som ligger på sulan, sedan grus (4 cm) - lerjord.

Vad har jag för alternativ om jag vill köra golvvärme?

Funderar även på att skippa golvvärme om det går att få mer takhöjd i något rum.

Om jag skippar golvvärme och enbart kör isodrän, hur kan jag göra mot sulan? Kan jag ligga kant i kant? Eller under sulan och behålla en klack mot väggen? Vad har funkat för er andra som gjort detta. Bifogar lite bilder på olika förslag som jag grubblat på.

Om jag kör enbart Isodrän, hur ska jag göra med plasten? på mark eller på Isodrän?

Ser fram mot era tankar kring detta! /Tomas

• Diagram över källargolvslösning: 20 cm sula, 10 cm Isodrän, 5 cm XPS, armering, 4 cm platta med plast över. Alternativ för golvvärme visat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av golvkonstruktion med sula (20 cm), Isodrän (10 cm), lerjord och radonsug som Alternativ 2 för källargolv med plast och marklager.
    Skapa konto
  • Diagram över ett byggförslag för källargolv med 20 cm sula, 8 cm betong, 10 cm Isodrän och lerjord. Plast anges ovanpå Isodrän. Alternativ 3.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.