Drömhuset visade sig ha en gammal fuktskada i ena hörnet. En kvalificerad gissning är att det beror på,att förra ägarna haft en tunna under stuprännan som stått och runnit över. Traktens förståsigpåare tror inte att den obefintliga dräneringen måste åtgärdas utan att det räcker med att dagvattensystemet är kopplat till stuprännan.

jag har rivit en del av golvet (och väggen) och konstaterat att det är en oisolerad platta på mark med plast, reglar, isolering och golvplankor. väggen verkar att vara gjuten med puts på utsidan. Väggens insida består av reglar luftspalt och oljehärdad masonit. Ingen isolering.

Eftersom vi inta bara vill laga skadan utan även tilläggsisolera infinner sig frågan hur man gör med golvet och väggarna.

På golvet har vi fått 3 olika förslag på lösning:
1, subfloor, vilket förståsigpåarna anser vara onödigt Men som om jag förstått det rätt är den enda lösningen som tar bort riskkonstruktionen.
2, laga som det är dvs plast liggandes på betongen, reglar på plasten och isolering mellan reglarna.
3, platonmatta, frigolit och golv

På väggarna har jag fått rådet att använda Varmväggskivor eller gipsskivor med inbyggd isolering men också att det är riskfyllt med att isolera betongväggar inifrån.

Hur skulle ni erfarna forumister göra?
Behöver jag specificera ngt?

• En skadad vägg med avslöjat betong och framtornande lager av gipsskivor eller väggmaterial. Reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad byggnadsstruktur, öppen golvsektion, synlig isolering, avfall och rör, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivellgolv. Och isolera betongväggarna utvändigt.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
M MrT67 skrev:
Drömhuset visade sig ha en gammal fuktskada i ena hörnet. En kvalificerad gissning är att det beror på,att förra ägarna haft en tunna under stuprännan som stått och runnit över. Traktens förståsigpåare tror inte att den obefintliga dräneringen måste åtgärdas utan att det räcker med att dagvattensystemet är kopplat till stuprännan.

jag har rivit en del av golvet (och väggen) och konstaterat att det är en oisolerad platta på mark med plast, reglar, isolering och golvplankor. väggen verkar att vara gjuten med puts på utsidan. Väggens insida består av reglar luftspalt och oljehärdad masonit. Ingen isolering.

Eftersom vi inta bara vill laga skadan utan även tilläggsisolera infinner sig frågan hur man gör med golvet och väggarna.

På golvet har vi fått 3 olika förslag på lösning:
1, subfloor, vilket förståsigpåarna anser vara onödigt Men som om jag förstått det rätt är den enda lösningen som tar bort riskkonstruktionen.
2, laga som det är dvs plast liggandes på betongen, reglar på plasten och isolering mellan reglarna.
3, platonmatta, frigolit och golv

På väggarna har jag fått rådet att använda Varmväggskivor eller gipsskivor med inbyggd isolering men också att det är riskfyllt med att isolera betongväggar inifrån.

Hur skulle ni erfarna forumister göra?
Behöver jag specificera ngt?
Hur mycket/seriöst ska ni använda rummet?

Tanken är året om men inte permanent. Vi kör underhållsläge 10 grader när vi inte är där.

Rummet i min källare (länk som jag postade) hade jag ett lite längre element, balkongmatta (nålfiltsmatta) dränerad utsida. Funkade svinbra året runt. Ingen extra isolering.

• Gilla
MrT67
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Nivellgolv. Och isolera betongväggarna utvändigt.
Ok! Tack för svaret. Erfarenheter av nivell? Kan man borra reglarna själv. Det verkar som att det fanns verktyg för det tidigare.
isolera utifrån ? Hur då?

M MrT67 skrev:
Ok! Tack för svaret. Erfarenheter av nivell? Kan man borra reglarna själv. Det verkar som att det fanns verktyg för det tidigare.
isolera utifrån ? Hur då?
Typ cellplast stående mot kantbalk/ platta utvändigt

• Gilla
MrT67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.