Rätar upp och lägger nytt golv på övervåningen. Är för närvararande kutterspånsisolering som jag tänker behålla. Men den har sjunkit ihop lite så frågan är om jag behöver fylla på med något?
1. Mer kutterspån?
2. Cellulosafiber (lösull)?
3. Glasull/stenull?
4. Samla ihop befintlig kutterspån så det fyller ut och ersätta med annan isolering i en del av bjälklaget?
5. Låta vara som det är, 5-10 cm luft under golvspånskivorna?
1. Mer kutterspån?
3. Glasull/stenull?
4. Samla ihop befintlig kutterspån så det fyller ut och ersätta med annan isolering i en del av bjälklaget?
5. Låta vara som det är, 5-10 cm luft under golvspånskivorna?
Redigerat:
Ovanvåning nämner du, så det är inte viktigt ur energisynpunkt mitt i huset.M Mattias HL skrev:Rätar upp och lägger nytt golv på övervåningen. Är för närvararande kutterspånsisolering som jag tänker behålla. Men den har sjunkit ihop lite så frågan är om jag behöver fylla på med något?
1. Mer kutterspån?
3. Glasull/stenull?
4. Samla ihop befintlig kutterspån så det fyller ut och ersätta med anna isolering i en del av bjälklaget?
5. Låta vara som det är, 5-10 cm luft under golvspånakivorna?
MEN var noga längs alla ytterväggar med "randisolering" ca 20-30cm breda remsor av stenull eller annan föredragen isolering av skivtyp, komplettera gärna före med ångbroms/vindduk beroende på hur det ser ut i dagsläget, längs bjälklagets ytterkant, så du inte får kalldrag in i bjälklaget så det drar kallt kring socklar/trösklar och mellanväggar om dom står direkt på bjälklaget.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Om du ska värma under- och övervåningen till samma temperatur fyller isoleringen endast funktion som ljuddämpning (utom möjligen i kanten längs med yttervägg), så om du inte söker extra ljuddämpning ser jag ingen anledning att ändra något. Annars om bättre ljuddämpning önskas fyll på med något tyngre, t ex stenull.
Kort version: gör inget mitt i huset, krafsa undan kutterspånet längs ytterväggarna och täta/fullisolera facken ca 20-30cm ut.
Tack för bra tips. Skrev inte det men det är nog tanken att bättra på lite extra längs ytterväggen. Är snedtak ner till golv längs två väggar, i isolerad kattvind så där får jag tänka till lite extra. Är på väg att lägga golvspån i bodelen/mitten av övervåningen nu så behöver ta beslut om det ska fyllas på där. Men tolkar svaren som att jag kan hoppa över det. Alltid trevligt med mindre jobbErik Lövstav skrev:
Ovanvåning nämner du, så det är inte viktigt ur energisynpunkt mitt i huset.
MEN var noga längs alla ytterväggar med "randisolering" ca 20-30cm breda remsor av stenull eller annan föredragen isolering av skivtyp, komplettera gärna före med ångbroms/vindduk beroende på hur det ser ut i dagsläget, längs bjälklagets ytterkant, så du inte får kalldrag in i bjälklaget så det drar kallt kring socklar/trösklar och mellanväggar om dom står direkt på bjälklaget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket mer behöver man ta bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp: Vad behöver jag åtgärda med köksfläkten för att uppfylla OVK?
Ventilation -
Behöver jag stadga upp timmerväggen när jag sågar ut fönster.
Lösvirke & Timmerhus -
Behöver jag applicera primer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta till dimmer – vad behöver köpas in?
El