661 läst ·
4 svar
661 läst
4 svar
Renovering av badrum med befintlig el golvvärme
Hejsan, tar hjälp av hantverkare för att fixa badrummet. Sedan tidigare är det el golvvärme med kakel/klinker på golvet.
Hantverkaren säger att vi inte behöver byta ut el slingan om allt fungerar.
Elvärmen installerades 2005 så den börjar bli 20 år.
Rekommenderar ni att byta ut slingan vid renoveringen? Det blir nytt klinker på golvet så undrar också om risken är stor att det kan ta skada vid rivningen om man nu ville behålla det?
Hantverkaren säger att vi inte behöver byta ut el slingan om allt fungerar.
Elvärmen installerades 2005 så den börjar bli 20 år.
Rekommenderar ni att byta ut slingan vid renoveringen? Det blir nytt klinker på golvet så undrar också om risken är stor att det kan ta skada vid rivningen om man nu ville behålla det?
Bästa svaret
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Golvvärmen ligger högst troligt influten i flytspackel så han är bara bekväm och vill slippa hugga bort detta för att göra om det men jag hade bytt den alla dagar i veckan och frågan är vad han offererat er ??
En 20 år gammal golvvärme är ingenting att spara på i min värld när man gör en badrumsrenovering.
Vill han försöka slippa byta golvbrunnen också ?? 🙃
Oavsett den är nyare eller äldre än 1990 så byter man väl till en ny fräsch när man ändå renoverar.
En 20 år gammal golvvärme är ingenting att spara på i min värld när man gör en badrumsrenovering.
Vill han försöka slippa byta golvbrunnen också ?? 🙃
Oavsett den är nyare eller äldre än 1990 så byter man väl till en ny fräsch när man ändå renoverar.
Tack för ditt svar
jo det kan mycket väl stämma. Det är flytspacklat och säkerligen inget kul jobb att ta bort.
Men det var nog lite av min känsla att man borde göra det här ordentligt när golvet lika är öppet. Tråkigt om den går sönder kort tid efter renoveringen.
Men ska höra med honom hur det var tänkt med golvbrunnen, det skulle vara intressant att veta nu när du säger det 😀
Offert har vi inte utan tar det på löpande räkning. Den här hantverkaren har utfört lite olika jobb i huset som vi varit nöjda med och även fakturorna har varit väldigt rimliga och pålitliga.
Men det var nog lite av min känsla att man borde göra det här ordentligt när golvet lika är öppet. Tråkigt om den går sönder kort tid efter renoveringen.
Men ska höra med honom hur det var tänkt med golvbrunnen, det skulle vara intressant att veta nu när du säger det 😀
Offert har vi inte utan tar det på löpande räkning. Den här hantverkaren har utfört lite olika jobb i huset som vi varit nöjda med och även fakturorna har varit väldigt rimliga och pålitliga.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok, men då kanske han föreslår det för ni ska spara pengar men det kan ju vara dumsnålt i slutänden.S Sunnie skrev:Tack för ditt svarjo det kan mycket väl stämma. Det är flytspacklat och säkerligen inget kul jobb att ta bort.
Viktigt vid sådana löpande jobb att man verkligen kommunicerar om allting längs vägen som jan göras på olika sätt och där man kan använda olika material så man vet vad man får i slutänden.
Kolla t.ex så det sätts 15mm plywood på väggarna och inte bara gips eller OSB & gips för det är inte godkänt att göra infästningar i sen.
Vi bestämde oss för att byta hela golvvärmen i slutändan. Bättre att göra ordentligt från grunden.Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, men då kanske han föreslår det för ni ska spara pengar men det kan ju vara dumsnålt i slutänden.
Viktigt vid sådana löpande jobb att man verkligen kommunicerar om allting längs vägen som jan göras på olika sätt och där man kan använda olika material så man vet vad man får i slutänden.
Kolla t.ex så det sätts 15mm plywood på väggarna och inte bara gips eller OSB & gips för det är inte godkänt att göra infästningar i sen.
Vi dubbelkollade också angående plywood och golvbrunn. Tack så mycket för tipps
Klicka här för att svara