I brist på ek så kör jag på impregnerade 28x45 då jag måste bli klar snabbt Person som håller impregnerat trä med borr och andra trästycken i bakgrunden i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver jag göra hålen större i den impregnerade ”regeln” för att trät ska röra sig ?

• Gilla
Johan Wallin4
  • Laddar…
Vill du inte att bordet ska vara så stabilt och plant som möjligt?

F fribygg skrev:
Vill du inte att bordet ska vara så stabilt och plant som möjligt?
Såklart vill jag det , tror du att den impregnerade delen sabbar det ?
Jag är villig att göra om det senare med ek men vill ha borden klara inför midsommar .
har fäst ribborna med ankarskruv från sidorna av metallstagen ,

• Metallramkonstruktion med fästa träribbor i en verkstad, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Skapa konto
Få saker är så permanenta som provisorier, borden kommer nog funka i åtminstånde 10 år med tryckt virke så skruva ordentligt och ha en trevlig midsommar!

• Gilla
DaDolly
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Få saker är så permanenta som provisorier, borden kommer nog funka i åtminstånde 10 år med tryckt virke så skruva ordentligt och ha en trevlig midsommar!
Det har du såklart rätt i , långt inne så inser jag det själv :)
Men jag har en förmåga att fastna i projekt och bli för noga, nu har jag för många jag måste avsluta så jag har bestämt mig för att hålla upp tempot i år .
Tack för din input! Jag uppdaterar med resultatet sen.
Trevlig midsommar!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
j.erkers
Hej DaDolly.
Hur gick det med bordet och renoveringen av stolarna?

j.erkers j.erkers skrev:
Hej DaDolly.
Hur gick det med bordet och renoveringen av stolarna?
Hej !
Ja, jag hade lovat att uppdatera .
Jag tillkapade sitsar i ek till 13 stolar. Dessa ligger fortfarande på hög i garaget .
Testade göra 1 stol och 1 bord.
Mettalunderet har jag behandlat med owatrol och sedan klarlack Det fungerade väldigt bra och har hållit.

Eken behandlade jag med dekkolja, någon form av båtolja som man skulle stryka i flera omgångar. Har inte behandlat något sedan dess .
En av brädorna har dock blivit väldigt svart och angripen . Vet ej varför . Och det sker en del järnsmitta som ändrar färgen på eken så jag skulle behöva något emellan.

• Utomhusbild av träbord med metallram och flera stolar på en stenlagd uteplats. Blomsterkruka på bordet, omgiven av trädgårdsväxter och trästaket.
    Skapa konto
  • Trästol med metallunderrede på en stenlagd uteplats. Brädorna på sitsen och ryggstödet är av ek och något missfärgade.
    Skapa konto
  • Underifrån vy av ett bord med ekbrädor och metallunderrede, en av brädorna är mörknad. Omringat av många stolar på en uteplats.
    Skapa konto
  • Rostskyddsolja i orange förpackning med texten "Owatrol Olje" och instruktioner, hålls i handen.
    Skapa konto
T
Järnoxid och ek brukar bli svart pga tanninerna i eken. Bättre med mässingsskruv om man inte kan isolera mellan järn och ek. I båtar så kör man mässingsskruv eller kopparnitar för att undvika det svarta.
Den bräda som svartnat helt på undersidan ser ut att vara svartmögel så den var nog inte tillräckligt behandlad eller kanske mycket högre fukthalt från början. Kan gå att ta bort den och slipa bort mögel och göra om behandlingen efter torkning.

• Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.