10 947 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Renovering grythyttan stol ”standard”
Såklart vill jag det , tror du att den impregnerade delen sabbar det ?F fribygg skrev:
Jag är villig att göra om det senare med ek men vill ha borden klara inför midsommar .
har fäst ribborna med ankarskruv från sidorna av metallstagen ,
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Det har du såklart rätt i , långt inne så inser jag det självF fribygg skrev:
Men jag har en förmåga att fastna i projekt och bli för noga, nu har jag för många jag måste avsluta så jag har bestämt mig för att hålla upp tempot i år .
Tack för din input! Jag uppdaterar med resultatet sen.
Trevlig midsommar!
Hej !j.erkers skrev:
Ja, jag hade lovat att uppdatera .
Jag tillkapade sitsar i ek till 13 stolar. Dessa ligger fortfarande på hög i garaget .
Testade göra 1 stol och 1 bord.
Mettalunderet har jag behandlat med owatrol och sedan klarlack Det fungerade väldigt bra och har hållit.
Eken behandlade jag med dekkolja, någon form av båtolja som man skulle stryka i flera omgångar. Har inte behandlat något sedan dess .
En av brädorna har dock blivit väldigt svart och angripen . Vet ej varför . Och det sker en del järnsmitta som ändrar färgen på eken så jag skulle behöva något emellan.
Järnoxid och ek brukar bli svart pga tanninerna i eken. Bättre med mässingsskruv om man inte kan isolera mellan järn och ek. I båtar så kör man mässingsskruv eller kopparnitar för att undvika det svarta.
Den bräda som svartnat helt på undersidan ser ut att vara svartmögel så den var nog inte tillräckligt behandlad eller kanske mycket högre fukthalt från början. Kan gå att ta bort den och slipa bort mögel och göra om behandlingen efter torkning.
Den bräda som svartnat helt på undersidan ser ut att vara svartmögel så den var nog inte tillräckligt behandlad eller kanske mycket högre fukthalt från början. Kan gå att ta bort den och slipa bort mögel och göra om behandlingen efter torkning.
Klicka här för att svara