Hej!
Har fått tag på 25 st Grythyttan stolar modell ”standard” i olika skick och 2 olika modeller . Behöver råd inför renovering av dessa.
De har troligen stått i någon matsal i en skola någon gång i tiden .
Jag skulle vilja använda de utomhus tillsammans med långbord och sedan täcka över dem inför vintern .
För att få dom att hålla så var min tanke att slipa till dem och sedan lacka trädelarna . Sedan slipa bort rost från metallen för att sedan grunda med rödgröna d och sedan lacka så nära den gröna originalfärgen som möjligt .
Har ni några andra förslag och idéer?
tänkte testa på en av de slitnaste stolarna först .
Har fått tag på 25 st Grythyttan stolar modell ”standard” i olika skick och 2 olika modeller . Behöver råd inför renovering av dessa.
De har troligen stått i någon matsal i en skola någon gång i tiden .
Jag skulle vilja använda de utomhus tillsammans med långbord och sedan täcka över dem inför vintern .
För att få dom att hålla så var min tanke att slipa till dem och sedan lacka trädelarna . Sedan slipa bort rost från metallen för att sedan grunda med rödgröna d och sedan lacka så nära den gröna originalfärgen som möjligt .
Har ni några andra förslag och idéer?
tänkte testa på en av de slitnaste stolarna först .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har slipat av trädelarna på teststolen och tänkte olja dessa.
Stolens ram (den ena modellen) verkar vara galvad så jag har gnuggat med aluminiumfolie och ättika (12%) för att få bort rost då det var tipsen jag kunde hitta på nätet .
Det blev en väldigt stor skillnad men en del rost är kvar . H
Har smörjt in stolsramen med wd-40 så hoppas vi det håller .
Ifall någon har ett bra tips på hur jag på effektivast sett får bort rosten på alla stolar så tas det tacksamt emot .
Stolens ram (den ena modellen) verkar vara galvad så jag har gnuggat med aluminiumfolie och ättika (12%) för att få bort rost då det var tipsen jag kunde hitta på nätet .
Det blev en väldigt stor skillnad men en del rost är kvar . H
Har smörjt in stolsramen med wd-40 så hoppas vi det håller .
Ifall någon har ett bra tips på hur jag på effektivast sett får bort rosten på alla stolar så tas det tacksamt emot .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "wd-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Det lät smart, frågan är bara om jag ska måla eller inte efteråt . De är rätt snygga när de inte är perfektaA ati skrev:
Skulle egentligen vilja skydda dem från vidare rost efter jag behandlat dem . Finns det någon klarlack man kan använda ?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
”Linoljebränning görs genom att beslaget hettas upp i ässja eller i gaslåga tills stålet glöder. Då doppas det i linolja. En mindre explosion uppstår och beslaget blir svart och skyddat mot rost.”
Jag hittade detta om linoljebränning , hur löser man det på ett större objekt ?
Jag hittade detta om linoljebränning , hur löser man det på ett större objekt ?
Ja, det är lite det som är fråganF fribygg skrev:
Den 1:a stolen som är slipad är första testvarianten med endast rengjort metall-skelett (ättika och skrubbning med folie) och sedan inoljade trädelar .
Tidigare har stolen varit lackad och är säkert tåligare men utseendet på oljat är ju snyggare .
Jag kommer inte att ha plats för stolarna i garaget eller något förråd , jag kan tänka mig att täcka över dem vid regn ifall det krävs för att det ska hålla .
Är en lackad stol tåligare även fast den är limmad tror du ?
Finns det några ytterligare alternativ ?
D DaDolly skrev:Ja, det är lite det som är frågan
Den 1:a stolen som är slipad är första testvarianten med endast rengjort metall-skelett (ättika och skrubbning med folie) och sedan inoljade trädelar .
Tidigare har stolen varit lackad och är säkert tåligare men utseendet på oljat är ju snyggare .
Jag kommer inte att ha plats för stolarna i garaget eller något förråd , jag kan tänka mig att täcka över dem vid regn ifall det krävs för att det ska hålla .
Är en lackad stol tåligare även fast den är limmad tror du ?
Finns det några ytterligare alternativ ?
Logga in
Skapa konto
Tror du det håller om man täcker över det när det ej används ? Eller är det fukthalten i luften som sabbar stolarna ?F fribygg skrev: