Hej Byggahus! Projekt övervåning står precis klart efter ca 2 års arbete. Det betyder självklart att frun ber mig riva trappen för att se om den går att restaurera.

Jag bröt loss den skiva som limmats fast på trappsteget för att undersöka vad det är för trapp vi har. Min fråga är huruvida det är mest lämpligt, möjligt och smart att försöka använda den äldre trappan eller om man ska försöka sätta dit en ny likt förra ägarna gjort fast med en stil vi gillar. Om det går, med lite mer jobb att få den gamla trappan snygg igen är ju det såklart en bonus då vi uppskattar äldre detaljer.

Jag bifogar bilder. Inkom gärna med all sorts input ni har. Allt ni kan vad gäller material, olika hinder ni stött på samt om ni kan se vad det är för trapp vi har utifrån bilderna.

• Sliten trappa med borttagen ytskiva, vilket avslöjar gammalt trä under. Nytt trägolv syns i bakgrunden tillsammans med en röd målarburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trappa med avlägsnad limmad skiva, visar gammalt trä synligt efter renoveringsarbete. Bakgrund inomhusmiljö med en stol och dörr i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Slitna trappsteg av trä med skadad yta och färgrester, antagligen i behov av renovering.
    Skapa konto
  • Närbild av en sliten trappa med färgskador, ojämn yta och flagnande lack på träytan.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.