Rickard. Rickard. skrev:
Det blir tyvärr inte så.
Det som händer är att du får aluminiumoxid (som används i slipskivor) som fastnar i aluminiumet och sen "slipar det" sakta gjutjärnet, det används t o m medvetet vid läppning (typ polering) fast då med något slipmedel mer aggressivt än naturligt oxid.

Detta kan absolut bli 100% teoretiskt i ditt fall så upplever du att det funkar så gör det de 😉
Original-löparen (på bilden) är också aluminium så tänkte att det borde gå bra med en ny i samma material, gamla sågen hade eloxerat aluminiumbord och jag märkte aldrig av att det skulle slipat av färglagret ens en gång 🤔 men jag ska forska lite och ta det i beaktande!

Rickard.
Alu mot alu är inte heller toppen men lite mindre problematiskt just för detta, eloxeringen är typ oxid och den är hård och inte ett helt värdelöst för sånt här ändå.

Du kommer inte råka slipa genom gjutjärnet men i värsta fall blir det väl mer friktion än önskat och kanske lite svårt att justera in rätta känslan utan glapp, vax lär väl hjälpa.

(Jag känner att jag lite gör en höna av en fjäder)

Smart lösning med justeringen 👍

Redigerat:
Jag ber ödmjukast om ursäkt för min inaktivitet här!
Semesterprojekten kom i vägen, och jag började som sagt använda sågen när den var 95% färdig.

Har städat i snickeriet, lagt golv och börjat ge mina maskiner permanenta hem och platser. Men tänkte ändå bjuda på en bild på hur sågen ser ut för tillfället!

Spånhanteringen fungerar över förväntan, gissar på att den tar 95% av det som far under bordet, det blir lite damm i skåpet efter ett tag men egentligen ingenting alls på golvet (sågen är öppen neråt).

Ska ännu måla vevarna och fixa upp anhållet och gejdrarna. Monterade klingskyddet från Felder men kommer inte riktigt överens med det så framtiden får visa hur jag gör där.

• Bordssåg i vitt snickeri med metallbord, stående på trägolv. Bakom bordet syns väggmonterade hyllskenor och en sladd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel Bergman och 8 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Jag ber ödmjukast om ursäkt för min inaktivitet här!
Semesterprojekten kom i vägen, och jag började som sagt använda sågen när den var 95% färdig.

Har städat i snickeriet, lagt golv och börjat ge mina maskiner permanenta hem och platser. Men tänkte ändå bjuda på en bild på hur sågen ser ut för tillfället!

Spånhanteringen fungerar över förväntan, gissar på att den tar 95% av det som far under bordet, det blir lite damm i skåpet efter ett tag men egentligen ingenting alls på golvet (sågen är öppen neråt).

Ska ännu måla vevarna och fixa upp anhållet och gejdrarna. Monterade klingskyddet från Felder men kommer inte riktigt överens med det så framtiden får visa hur jag gör där.
Den har en throat plate, men den var borta för vaxning av bordet 😅

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Anhållet verkar dra sig rakt när man spänner ner det, men jag kan ändå inte släppa tanken på ett VSCT anhåll... är någon bekant med den typ av anhåll jag har nu? Är det en bra design eller häftad med fel? Det bli ju säkert 4000kr att byta så inget man gör för att det är kul bara. Då börjar sågen snart kosta som en Laguna Fusion 1 😅

Jag byggde en VSCT kopia till min förra såg. Jag skulle säga att båda är bra. Jag har inte monterat VSCT på Stenbergaren ännu iaf.

• Närbild av en metallkonstruktion på en såg, med justeringsspakar och linjal i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En hemmagjord sågkopia med VSCT-design på en arbetsyta, med handtag och metallstycken tydligt synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Micke Skrot och 1 till
  • Laddar…
A axel_n skrev:
Jag byggde en VSCT kopia till min förra såg. Jag skulle säga att båda är bra. Jag har inte monterat VSCT på Stenbergaren ännu iaf.
Snyggt! Var fick du låsningsmekanismen ifrån?

In house

• Verktyg och beslag på en metallvägg inomhus; synliga är en svart spak, skruvar, en röd L-nyckel och ett beslag.
    Skapa konto
  • Gilla
Micke Skrot och 5 till
  • Laddar…
igår fick sågen äntligen en liten uppgradering från den äckliga mdf-biten jag hade först. en bit peruansk valnöt från Näfvekvarns slab and wood shop fick bli en ny throat-plate, sänkte in några N42-neodymium magneter så den ligger stilla. måhända slöseri med finvirke, men vackert blev det!

• Såg med ny throat-plate gjord av peruansk valnöt, försedd med N42-neodymium magneter för stabilitet, placerad på ett arbetsbord i verkstad.
    Skapa konto
  • Throat-plate i peruansk valnöt på bordsåg, med N42-neodymium magneter för stadga.
    Skapa konto
  • En bit peruansk valnöt fungerande som en ny throat-plate på en såg med inbäddade N42-neodymiummagneter för stabilisering.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard. och 14 till
  • Laddar…
Vackert! Finns så många gamla maskiner till salu som hade behövt sig en genomgång. Önskar att jag hade haft tiden och kunskapen att ta mig an ett sådant projekt.

slösurfade och hittade denna tråd. Maken till gullande med en gammal såg från en småbarnspappa har jag aldrig hört talas om 😃en annan hade gått och köpt sig en dewalt istället. Men snyggt gjort och har den levt sen 60talet lär den leva länge till nu !

• Gilla
remrag
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Lämna in toppen till maskinverkstad för att fräsa av 1mm?
Jävligt sen på bollen nu men vore inte planslipning ett bättre alternativ? Borde ge en slätare och planare yta (inspänningskrafterna vid fräsning deformerar alltid arbetsstycket lite, kanske försumbart i detta fall).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.