15 336 läst ·
56 svar
15k läst
56 svar
Renovering av Stenbergs CSB bordssåg
Ritade denna alltså i 3 delar, min bambulab A1 kan printa 256x256x256mm och största delen är 250mm hög. Hade bara röd PLA hemma, men tänkte förfina mina Fusionkunskaper längre fram genom att förbättra designen, och kanske kapsla in hela klingan om det verkar behövas. Då blir det nog i svart PETG
En 3D-printer har många fördelar! Hade svårt att få till en tight insats till klingan och förstörde till och med en bit valnöt i ilskorna. Till slut tröttnade jag och mätte upp och ritade en i Fusion och printade ut. Nu har jag en perfekt fräsmall med obefintligt spel!
Monterade anhåll och gejdrar ikväll, men måste nog putsa upp dom mer för dom glider lite sådär. Måste också få tag i en ny startbrytare då den gamla är sprucken i plasten och känns lite trist att avsluta projektet med en trasig del.
Monterade anhåll och gejdrar ikväll, men måste nog putsa upp dom mer för dom glider lite sådär. Måste också få tag i en ny startbrytare då den gamla är sprucken i plasten och känns lite trist att avsluta projektet med en trasig del.
Har någon tips på hur jag ska få tag i en dylik? Vet att dom var frekvent förekommande på fartygen jag jobbade på, men fattar inte vad jag ska googla på. Finns dylika på hyllan hos Ahlsell idag? Behöver också vara samma hålbild då den ska passa i plåten jag fixade upp.
Det är alltså återfjädrande för start/stopp
Det är alltså återfjädrande för start/stopp
Ska bli intressant att få rapport om hur det funkar med spånsugeriet och den där snygga kåpan. Min erfarenhet är att ju tajtare man får till det runt klingan, desto mer spån sugs upp. Fast samtidigt är det större risk att små spillbitar fastnar om man har för tajt och då kloggar allt igen och spånen sugs inte alls in. Det gäller att hitta den bästa kompromissen. Jag har inte hittat den, så all erfarenhet från andra är trevlig.
Så är det! Jag funderade som så att jag vill få ett tillräckligt högt flöde runt klingan så att så mycket som möjligt dras med, och att spånsugen inte ska strypas för mycket av huven. Sedan gör den här designen också att klingbyte inte påverkas alls. Men jag killgissar mest så ska bli spännande att testa! Hällde lite spån från utsträckt arm innan jag lade dit bordet, och det hittade åtminstone dit 😅Hep skrev:
Ska bli intressant att få rapport om hur det funkar med spånsugeriet och den där snygga kåpan. Min erfarenhet är att ju tajtare man får till det runt klingan, desto mer spån sugs upp. Fast samtidigt är det större risk att små spillbitar fastnar om man har för tajt och då kloggar allt igen och spånen sugs inte alls in. Det gäller att hitta den bästa kompromissen. Jag har inte hittat den, så all erfarenhet från andra är trevlig.
Jag lovar återkomma med domen, borde komma under eftermiddagen idag 😁
Det blev lite stiltje här då jag fick sågen till 95% klar och sedan börjat använda den då jag byggt om entrétrappan till huset, (och även inrett badrummet på övre våningen). känns lite kränkande för sågen att det första den får såga är blött äckelimpregnerat virke, men nöden har ingen lag!
Det visade sig vara strömbrytaren som havererat, så efter 3 timmar felsökning, provkörning av kontaktorspole på ett inte helt regelrätt sätt och lite annat mätande, landade jag i att samtliga poler i brytaren farit sönder så ingenting hade kontakt med någonting längre. gjorde dock inte så mycket då jag fick beställa och montera en ny brytare som lyfter looken rejält!
har även klyvt en del nu med klingskyddet samt -kniv från Felder, är väl inte helt vän med det, tycker det är i vägen på smalare snitt, men säkerhets- och damm-mässigt är det ju en vinst.
Det visade sig vara strömbrytaren som havererat, så efter 3 timmar felsökning, provkörning av kontaktorspole på ett inte helt regelrätt sätt och lite annat mätande, landade jag i att samtliga poler i brytaren farit sönder så ingenting hade kontakt med någonting längre. gjorde dock inte så mycket då jag fick beställa och montera en ny brytare som lyfter looken rejält!
har även klyvt en del nu med klingskyddet samt -kniv från Felder, är väl inte helt vän med det, tycker det är i vägen på smalare snitt, men säkerhets- och damm-mässigt är det ju en vinst.
Nya sågens t-spår är ju 25mm istället för standard 19mm, vilket gör att inga av mina tillbehör passar. För "mitre gauge" har jag köpt en bit 25mm aluminium som jag ska bearbeta så alla tillbehör passar till den, inklusive fjäderbrickorna för att ställa in passningen.
För fjäderanhållen valde jag dock 3D-printern där jag ritade upp nya 24,8mm istället för originalbitarna. Detta funkade över förväntan! 5 minuter på datorn och 40 minuter i printern för 4 st 🫡
För fjäderanhållen valde jag dock 3D-printern där jag ritade upp nya 24,8mm istället för originalbitarna. Detta funkade över förväntan! 5 minuter på datorn och 40 minuter i printern för 4 st 🫡
Jag vet inte vad en mitre gauge riktigt är men ska den glida tajt i gjutjärnspåret så är väl kanske inte aluminium det allra bästa materialet?
Jag kanske övertänker det hela med tanke på applikationen men alumium har en tendens att slita onormalt på det andra materialet.
Jag kanske övertänker det hela med tanke på applikationen men alumium har en tendens att slita onormalt på det andra materialet.
Det andra materialet är gjutjärn så det är nog aluminiumet som slits, men man brukar annars göra dessa löpare i ädelträ eller björkplyfa. Du ser även justerbrickorna på bilderna nedan!Rickard. skrev:
Det blir tyvärr inte så.T Taren43 skrev:
Det som händer är att du får aluminiumoxid (som används i slipskivor) som fastnar i aluminiumet och sen "slipar det" sakta gjutjärnet, det används t o m medvetet vid läppning (typ polering) fast då med något slipmedel mer aggressivt än naturligt oxid.
Detta kan absolut bli 100% teoretiskt i ditt fall så upplever du att det funkar så gör det de 😉















