Ett par teasers! Monterat det mesta idag, målade precis motorfästena. Tänkte att jag byter ut alla kablar, dom är nog av lite senare modell men känns fräscht med nytt där också.

Ska ge mig in på samma resa @vectrex gjorde med sin Wadkin, och försöka mig på att kapsla in klingan för spånsamling. Jag har ju faktiskt också en 3D printer och grundläggande kunskaper i Fusion 360 så vi får se hur det går 😅

• Monterad maskindel med nymålade motorfästen i ett verkstadsutrymme, omgiven av verktyg och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålkomponenter i en maskin med kugghjul och nyss målade motorfästen, del av ett byggprojekt med fokus på renovering och uppgradering av utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
nä kanske inte helt osannolikt att två sågar fått samma ersättningsmotor.

A axel_n skrev:
nä kanske inte helt osannolikt att två sågar fått samma ersättningsmotor.
nej, speciellt svensk elmotor (ASEA) på en svensk såg! Väntar på svar från Swedendro som bäst om dom kan skicka klyvkniva och klingskydd till Åland, hoppas på det!

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Ser fint ut! Ser fram emot resultatet!

• Gilla
Taren43
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ser fint ut! Ser fram emot resultatet!
Tack! Nu ökade pressen också, förstaside-stoff! 😅

Jag har idag renderat en urskålad halvcirkel, alltid något! Tänkte försöka printa en rektangulär kanal längs vaggan som sedan öppnar upp till en rund 100mm anslutning under hela upphängningen, tror det är "enklaste" vägen att gå.

• Skärmbild av byggahus.se med artiklar och forumtrådar, inklusive rubriker om garagetaksbyte och parkering.
    Skapa konto
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
Intressent tråd! Följer med intresse.
Jag arbetar sporadiskt också på spånhantering. Det dryga är väl att jag hade haft nytta av sågen nu, men inte känner för att använda den innan det är klart...

Har lite för liten skrivare för att göra det som jag vill å stötte på lite patrull när det kändes omständigt att lösa klingbyte med kåpa på... Kanske dags för lite nya tag.
844336-b3bb1643e52db31686eb0eb5b237c8b5.jpg845321-e6c7408205229c90fbbcf0ff26aa9b68.jpg
845943-864c62aa32ce6460524d4a3fdca5b84d.jpg
844332-522adf781c953b287f4e5d2539b47288.jpg

• Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Intressent tråd! Följer med intresse.
Jag arbetar sporadiskt också på spånhantering. Det dryga är väl att jag hade haft nytta av sågen nu, men inte känner för att använda den innan det är klart...

Har lite för liten skrivare för att göra det som jag vill å stötte på lite patrull när det kändes omständigt att lösa klingbyte med kåpa på... Kanske dags för lite nya tag.
[bild][bild]
[bild]
[bild]
Ser riktigt bra ut! Vad för såg har du? Jag tror jag har såpass bra med utrymme till vänster om klingan att jag kan ha en lite bredare inkapsling utan att det ska vålla bekymmer vid 45° vinkling.

Skulle också helst printa min i ett stycke men får nog bli någon lösning med laxstjärtar eller liknande!

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Ser riktigt bra ut! Vad för såg har du? Jag tror jag har såpass bra med utrymme till vänster om klingan att jag kan ha en lite bredare inkapsling utan att det ska vålla bekymmer vid 45° vinkling.

Skulle också helst printa min i ett stycke men får nog bli någon lösning med laxstjärtar eller liknande!
Åtminstone pla kan du skriva ut i olika delar och sen limma ihop..

Det är en kombimaskin, Luna W59 (i princip L18-såg)

Jag tänker mig "täcksidor" som sitter/hänger precis under sågbordet som sluter tätt på sidorna på undre delen med någon form av styrning (i alla fall på inre sidan, som hamnar ifrån vid lutning av klingan, yttre sidan blir bara ju liggande mot av gravitationen).

Min såg har också gott om plats till vänster, det som begränsar för spånhanteringen där var klyvkniven och mekaniken för den.

Frustrator Frustrator skrev:
Åtminstone pla kan du skriva ut i olika delar och sen limma ihop..
Yes tror det blir något sådant, blir för komplicerat med självlåsande tror jag...

SweDendro har skickat klyvkniv och klingskydd igår, så hoppeligen får jag det i nästa vecka! På denna sågen verkar man behöva shimsa klyvkniven för att linjera med klingan, där hade Wadkin en smartare lösning där man flyttar hela axelpaketet axiellt och kniven har en given position. Men månne det inte funkar såhär också.

• Gilla
cdav och 2 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
[...] har bestämt att hobbyn ska självfinansieras från och med nu, så budgeten låg på ca 6000kr.
Respekt! 💪

Det är ju kul med restaurering också. :)

ulfben ulfben skrev:
Respekt! 💪

Det är ju kul med restaurering också. :)
Tack! Ja jag är fartygsmaskinist i grunden och har alltid funnit det rofyllt att överhala/serva/renovera saker och detta är ju meditation på hög nivå, speciellt med 2 småbarn i huset 😀

I och med att jag är självlärd inom snickeri genom amerikanska youtube kanaler så är bordssågen själva ryggraden i arsenalen, och att då ha en gedigen 60 år gammal pjäs, grundligt genomgången och i toppskick är ju drömmen!

• Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och kul läsning med bra med bilder till.

S shs skrev:
Snyggt jobbat och kul läsning med bra med bilder till.
Tack! Kul att det uppskattas 😀

• Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
Har spenderat senaste 4 dagarna och 1,5kg filament och 4 versioner för att komma till den här designen. Jag är verkligen ingen produktdesignen så den vinner inga pris 😅 men förhoppningsvis fångar den lejonparten av det som går neråt.
Den går att tilta fullt mellan 0 och 47 grader med denna design, och jag tappar bara 20% av tvärsnittsarean jämfört med 100mm slangen.

Sedan putsade jag upp skylten lite! Nu är det nära!

• Rosa 3D-utskrivet fäste på en metalldel i verkstadsmiljö, designad för att justeras mellan 0 och 47 grader.
    Skapa konto
  • 3D-printad röd del avlångt format, designad för att minska tvärsnittsarea för 100mm slang, monterad på maskin.
    Skapa konto
  • Metallskylt med texten "STENBERGS MASKINBYRÅ AB, STOCKHOLM, SWEDEN" och fyra hål, liggande på en träyta.
    Skapa konto
  • Gilla
jarnesjo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.