Har varit på jakt efter en rejäl bordssåg till mitt lilla hobbysnickeri ett tag. Kör idag en Skil1340AA som har fungerat riktigt bra men den kan ju inte mäta sig med en riktig gjutjärnspjäs.
Jag har dagdrömt om en Laguna fusion men har bestämt att hobbyn ska självfinansieras från och med nu, så budgeten låg på ca 6000kr.
Så hittade jag då en Stenberg CSB från 60-talet i Stockholm och var och hämtade upp den förra veckan! Vet inte så mycket om bakgrunden annat än att han jag köpte av köpte 2st likadana som stått i en lada.
Tyvärr har den stått under presenning utomhus i vinter så det en en hel del ytrost att ta hand om. Däremot fungerar alla reglage mer eller mindre klanderfritt och motorn är utbytt i något skede till en mindre 2,2kW asea-motor.
Sågen tar en 350mm klinga om man vill, men ska börja med mina 10 tums klingor och se hur långt det räcker.
Justerbordet saknar vissa delar, men då jag ändå tänkte använda den som en "cabinet saw" enligt amerikansk modell gör det inte så mycket.
Anhållet är original, med 2 grova gejdrar på var sida sågen och anhållet låser i både fram- och bakkant.
Jag tänkte uppdatera lite här vartefter renoveringen framskrider, och fråga om lite hjälp och tips om och när det dyker upp!
Jag har dagdrömt om en Laguna fusion men har bestämt att hobbyn ska självfinansieras från och med nu, så budgeten låg på ca 6000kr.
Så hittade jag då en Stenberg CSB från 60-talet i Stockholm och var och hämtade upp den förra veckan! Vet inte så mycket om bakgrunden annat än att han jag köpte av köpte 2st likadana som stått i en lada.
Tyvärr har den stått under presenning utomhus i vinter så det en en hel del ytrost att ta hand om. Däremot fungerar alla reglage mer eller mindre klanderfritt och motorn är utbytt i något skede till en mindre 2,2kW asea-motor.
Sågen tar en 350mm klinga om man vill, men ska börja med mina 10 tums klingor och se hur långt det räcker.
Justerbordet saknar vissa delar, men då jag ändå tänkte använda den som en "cabinet saw" enligt amerikansk modell gör det inte så mycket.
Anhållet är original, med 2 grova gejdrar på var sida sågen och anhållet låser i både fram- och bakkant.
Jag tänkte uppdatera lite här vartefter renoveringen framskrider, och fråga om lite hjälp och tips om och när det dyker upp!
Började idag med att putsa bordet och se vad jag har att jobba med. Körde av det med stålborste på vinkelkapen.
Bordet är plant på alla håll, så det är mest kosmetiskt men det ser rätt tråkigt ut, med många rätt djupa skråmor. Ser nästan ut som man grovputsat med lamellskiva på vinkelslip...
Har den samlade expertisen något förslag? Slipa, polera, vaxa? Lämna in toppen till maskinverkstad för att fräsa av 1mm? Något annat?
Bordet är plant på alla håll, så det är mest kosmetiskt men det ser rätt tråkigt ut, med många rätt djupa skråmor. Ser nästan ut som man grovputsat med lamellskiva på vinkelslip...
Har den samlade expertisen något förslag? Slipa, polera, vaxa? Lämna in toppen till maskinverkstad för att fräsa av 1mm? Något annat?
Testade att köra av en del av bordet med 240 papper torrt följt av 600 abralon med wd-40. Tror jag nöjer mig med slipning och polering, bordet har en del porer som jag misstänker går ganska djupt, så tror inte jag lyckas få en perfekt yta oavsett vad jag gör. Det är delen under gerings-spåret till vänster som är körd med både 240 och 600. Tänkte att jag ännu tar 1000-1200 och sen björntunga och wd-40.
Produkter som diskuteras: "wd-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Har varit kämpigt att klämma in såg-mys på senaste mellan dagis-inskolningar, jobbresor, gårdsjobb och snickeri-beställningar (bland annat dessa skärbrädor). Men ikväll körde jag av toppen med 240-600 och till slut röd björntunga och wd-40. 100% plan och slät så jag tror jag stannar där.
Plockade av förlängningsbordet för justertillsatsen och själva bordet ikväll, det var inte så farligt tungt som jag befarat.
Dammsugit ur innanmätet, tyvärr inga roliga fynd men den har alldeles säkert varit upp tidigare då alla skrivar är nyare svarta insex-skruvar och lossar riktigt fint.
Dock är jag lite ruckel-romantiker så jag plockar isär allt med målet att det nästan ska se nytt ut.
Till näst blir det till att fundera ut hur man plockar isär hela mekanismen, men månne inte min ingenjörshjärna lyckas komma fram till något.
Dammsugit ur innanmätet, tyvärr inga roliga fynd men den har alldeles säkert varit upp tidigare då alla skrivar är nyare svarta insex-skruvar och lossar riktigt fint.
Dock är jag lite ruckel-romantiker så jag plockar isär allt med målet att det nästan ska se nytt ut.
Till näst blir det till att fundera ut hur man plockar isär hela mekanismen, men månne inte min ingenjörshjärna lyckas komma fram till något.
Plockade isär sågen i helgen, tog alltsomallt 45 minuter! Den har nog varit isär förut då allt lossnade oförskämt lätt.
Lagren känns bra men jag byter dom oavsett, rem-ändans var ett billigt 6205 lager men kling-sidan var desto värre: ett 3206 A som inbringade 500 sköna kronor till Wurth med min arbetsplats rabatt (uppemot 900kr på nätet).
Drog av gamla lagren igår och väntar in de nya imorgon. Jag beställde också nya remmar för att allt ska vara tipp-topp. Nu ska jag bara putsa alla delar och måla både allt internt och utsidan (spoiler: det blir INTE grönt!)
Lagren känns bra men jag byter dom oavsett, rem-ändans var ett billigt 6205 lager men kling-sidan var desto värre: ett 3206 A som inbringade 500 sköna kronor till Wurth med min arbetsplats rabatt (uppemot 900kr på nätet).
Drog av gamla lagren igår och väntar in de nya imorgon. Jag beställde också nya remmar för att allt ska vara tipp-topp. Nu ska jag bara putsa alla delar och måla både allt internt och utsidan (spoiler: det blir INTE grönt!)
Nya lager monterade på axeln, och har börjat rengöra alla interna delar. Allt grönt ska målas mattsvart (om jag inte nöjer mig med gråa grundfärgen...). Har sålt Skilen med leverans inom ett par veckor så har lite kniven mot strupen för denna såg, för jag har också ett gäng skärbrädsbeställningar liggandes!
Nu är alla interna delar rengjorda, grundade och målade svart! Körde igår iväg sågfundamentet på blästring, borde få tillbaka det inom en vecka. Sedan ska det målas, tror det blir en off-white liknande Grizzlys nyare maskiner, med detaljer I orange!
Efter det ska allt monteras ihop, anhållet gås igenom och tillverkas en throat plate och klyvkniv.
Mer bilder kommer!
Efter det ska allt monteras ihop, anhållet gås igenom och tillverkas en throat plate och klyvkniv.
Mer bilder kommer!
Spackling och grundning pågår av såg-"skåpet". Gjutkvaliteten på gjutjärnet var riktigt dålig, det visade sig att mycket var spacklat från början så att lämna ospacklat var inget alternativ. Men det närmar sig, montering påbörjas nog efter helgen!
Sågen i sin nya skrud! Krämvit RAL9001, sen ska texten bli orange och svarta detaljer I övrigt. Tyvärr tog min sprayfärg från biltema slut så måste hämta mer på tisdag när jag till Sverige på jobbresa över dagen. Ytan är väl inte superslät, men som min kära fru sa igår: "Oscar, det är en såg."
Däremot behöver den som sagt ett varv till eller 2 för att färgen ska täcka helt.
Däremot behöver den som sagt ett varv till eller 2 för att färgen ska täcka helt.
Det ser fint ut. Jag har exakt samma fina skruvar och exakt samma motor på min så det borde vara original tänker jag.
Var köpte du rem och längd? Inser att jag behöver byta och skönt att inte krypa och gräva för att mäta… om du nu precis har det uppdaterat.
Var köpte du rem och längd? Inser att jag behöver byta och skönt att inte krypa och gräva för att mäta… om du nu precis har det uppdaterat.
Okej! Min motor är åtminstone utbytt då det är en 1988, sågen ska vara tillverkad kring 1965. Men har ingen egentlig koll på skruvarna, tänkte mest att eloxerade/svarta skruvar var ett nyare påfund. Men lossat fint har det gjort!A axel_n skrev:
Yes! Remmarna beställde jag faktiskt från Ebay/England för 22 euro för 3st. Det är A20 remmar (a profil 20 tum) delningslängd 538mm. Men det räcker med A20 för beställning! Verkar vara lite ovanlig, många har i sortimentet men ofta beställningsvara med lång leveranstid