146 553 läst ·
201 svar
147k läst
201 svar
Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Tätskiktet ska läggas på så platt yta som möjligt och det är därför Fermacellskivorna saknar spackelkant och kantlimmas. Var faktiskt smidigare än jag trott. Sen säger det sig själv att det går mindre fix om det saknas spackelkant - eller om den delen är fylld med våtrumsspackel. Hatar själv spackel som pesten!
Idag har jag lagt latex i alla hålrum så att spacklet ska flyta ut där det ska vara och inte mellan vägg och golv. Gick en dryg patron.
Idag har jag lagt latex i alla hålrum så att spacklet ska flyta ut där det ska vara och inte mellan vägg och golv. Gick en dryg patron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Tror du verkligen att dom svarar ja på en sån odefinierad fråga? Skulle dom göra det vore det ju fritt fram att mer eller mindre strunta i samtliga regler.S salkin85 skrev:
I mitt fall skulle man kanske kunna formulera det så att man önskar ett yttrande om risken vid detta avsteg från reglerna (och sen en beskrivning på vad avsteget består av) och sen en avslutande fråga om detta skulle innebära utebliven eller sänkt ersättning vid framtida skada.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Det är från denna tråd jag har fått lite guidelines och inspiration och här är det bredspacklat:J J-O skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vart-badrum-ska-fran-80-talet-in-i-10-talet.167540/page-4
Det där är ju ett tag sen... verkar ha använt någon form av våtrumsskiva som kanske skulle spacklas. Nu får man ju använda vanligt gips, och att spackla det är ju endast idiotiskt.nizzehult skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Det är våtrumsgips dom använt. Säljs fortfarande och är i princip en vanlig gipsskiva med spackelkant men lite hårdare och inte med kartong ytterst utan nåt annat, oorganiskt.J J-O skrev:
Jag vidhåller att man ska bredspackla och inte använda fixet som utfyllnad!
Kolla t ex denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/spackla-gips-innan-kakel.11378/#post-230659
När jag sen Googlar och läser diverse anvisningar om kakling så är det ingen som säger att man kan göra som du säger utan alla förordar att man spacklar:
https://www.hornbach.se/projekt/satta-kakel/
https://bokstavskakel.se/spackla-ratt/
Visst, det kan vara så att det du beskriver är nåt som vissa hantverkare gör för att spara tid men om det sen är rekommendabelt är en annan sak. Man kanske inte direkt bryter mot några branschregler men om du läser den tråd som jag först länkade till så får man en förklaring till varför man inte ska göra så. Verkar f ö vara skrivet av en yrkesman (även om tråden är gammal).
Har satt plattor i 35år, har aldrig spacklat en gipsskarv innan tätskiktet! Varför inte, jo för det finns ingen som helst anledning! Finns ingen som helst teknisk anledning till detta, enda gången det kan vara bra att spackla en gipsskarv innan plattsättning, är om man ska sätta små plattor, typ mosaik, så eliminerar man risken att trycka in plattorna lite för djupt just i skarven. Men med större plattor så är risken väldigt liten. Men då duger det alldeles utmärkt med att spackla med fixet innan sättning.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Har nu pratat med ytterligare en plattsättare som jobbar med detta och han säger bestämt att man ska bredspackla innan kakling. Verkar finnas två läger här men frågan är inte relevant för mig då jag inte har några skarvar så den diskussionen får anses avslutad.
Nu har jag lagt ut armeringsnätet. La kakelkryss under på lämpliga ställen för att dom inte ska ligga kloss mot golvet och sen sköt jag fast dom lite här och där med en elektrisk klammerpistol (en mekanisk orkar inte). Detta behövs tydligen för nätet kan annars flyta upp när man häller ut flytspacklet. La ungefär en rutas överlappning. Man klipper lätt nätet med en kraftig avbitare.
Avloppet är inte riktigt fastsatt ännu då jag är lite osäker på en sak men det kan vänta tills det blir dags att flytspackla.
Nästa steg blir att fästa golvvärmekabeln.
Nu har jag lagt ut armeringsnätet. La kakelkryss under på lämpliga ställen för att dom inte ska ligga kloss mot golvet och sen sköt jag fast dom lite här och där med en elektrisk klammerpistol (en mekanisk orkar inte). Detta behövs tydligen för nätet kan annars flyta upp när man häller ut flytspacklet. La ungefär en rutas överlappning. Man klipper lätt nätet med en kraftig avbitare.
Avloppet är inte riktigt fastsatt ännu då jag är lite osäker på en sak men det kan vänta tills det blir dags att flytspackla.
Nästa steg blir att fästa golvvärmekabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Nu har jag lagt ut golvvärmekabeln temporärt. Den är 30m och ska bara användas till komfortvärme så även om det ser lite glest ut så tror jag att det räcker. Hade det varit rummets enda värmekälla hade den varit betydligt längre och slingorna tätare.
Har alltså bara satt fast den med maskeringstejp just nu så när jag bestämmer mig för den exakta dragningen så kommer jag att smältlimma fast den. Kan hända att jag tar bort en av slingorna under duschen och gör den sista biten lite "yvigare".
Man får alltså inte lägga golvvärme under toastolen och termostaten ska ligga mellan två slingor.
Har alltså bara satt fast den med maskeringstejp just nu så när jag bestämmer mig för den exakta dragningen så kommer jag att smältlimma fast den. Kan hända att jag tar bort en av slingorna under duschen och gör den sista biten lite "yvigare".
Man får alltså inte lägga golvvärme under toastolen och termostaten ska ligga mellan två slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
79 kr inkl moms
Läs mer
Tips är att använda buntband när man fäster värmekabeln, tycker det är klart smidigare än att dutta runt med smältlim.nizzehult skrev:
Nu har jag lagt ut golvvärmekabeln temporärt. Den är 30m och ska bara användas till komfortvärme så även om det ser lite glest ut så tror jag att det räcker. Hade det varit rummets enda värmekälla hade den varit betydligt längre och slingorna tätare.
Har alltså bara satt fast den med maskeringstejp just nu så när jag bestämmer mig för den exakta dragningen så kommer jag att smältlimma fast den. Kan hända att jag tar bort en av slingorna under duschen och gör den sista biten lite "yvigare".
Man får alltså inte lägga golvvärme under toastolen och termostaten ska ligga mellan två slingor.
[bild]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Jo, jag ska testa med limmet först och se hur det går, annars är buntband en snabb, billig och smidig lösning.
Men jag fick just veta nåt som jag aldrig tänkt på: man bör lägga armeringsmattorna så att "rätt" sida möter varandra där överlappningen sker, annars får man onödigt hög bygghöjd. Hm. Kanske måste göra om en del jobb. Sen har jag av outgrundlig anledning fått två olika typer av mattor fast dom är köpta på samma ställe. Den ena är tunnare och är så att säga helt inramad medan den andra slutar med halva rutor (pinnar) i ändarna.
Men jag fick just veta nåt som jag aldrig tänkt på: man bör lägga armeringsmattorna så att "rätt" sida möter varandra där överlappningen sker, annars får man onödigt hög bygghöjd. Hm. Kanske måste göra om en del jobb. Sen har jag av outgrundlig anledning fått två olika typer av mattor fast dom är köpta på samma ställe. Den ena är tunnare och är så att säga helt inramad medan den andra slutar med halva rutor (pinnar) i ändarna.
nizzehult skrev:
Nu har jag lagt ut golvvärmekabeln temporärt. Den är 30m och ska bara användas till komfortvärme så även om det ser lite glest ut så tror jag att det räcker. Hade det varit rummets enda värmekälla hade den varit betydligt längre och slingorna tätare.
Har alltså bara satt fast den med maskeringstejp just nu så när jag bestämmer mig för den exakta dragningen så kommer jag att smältlimma fast den. Kan hända att jag tar bort en av slingorna under duschen och gör den sista biten lite "yvigare".
Man får alltså inte lägga golvvärme under toastolen och termostaten ska ligga mellan två slingor.
[bild]
Ha nu inte för bråttom glöm inte kantband.
Fick redigera mitt meddelande.
den där kabeldragningen kan väll aldrig vara godkänd mot brännbart material. Du ligger alldeles för nära egen kabel på flera ställen.
sen vet jag inte hur högt du tänkt flyta/höja brunnen men du ligger väldigt nära brunnen med höga böjjar.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Kantband? Runt väggarna eller brunnen? Mellanrummet mellan väggen och golvet är tätad med latex så det finns inga springor. Runt brunnen (om det behövs) får den som flyter fixa.H Hamstrin skrev:
Hur menar du, brännbart material? Den sitter ju fast i armeringsnätet och det är knappast brännbart och det får vara min 50 mm mellan kablarna och min 30 mm böjradie. Det är 68 mm mellan rutorna.
Böjarna runt brunnen ska givetvis inte sticka upp som dom gör på det här tillfälliga utlägget. Brunnen kommer sen att höjas ca 13mm till med en förhöjningsring.
tja!nizzehult skrev:
Kantband? Runt väggarna eller brunnen? Mellanrummet mellan väggen och golvet är tätad med latex så det finns inga springor. Runt brunnen (om det behövs) får den som flyter fixa.
Hur menar du, brännbart material? Den sitter ju fast i armeringsnätet och det är knappast brännbart och det får vara min 50 mm mellan kablarna och min 30 mm böjradie. Det är 68 mm mellan rutorna.
Böjarna runt brunnen ska givetvis inte sticka upp som dom gör på det här tillfälliga utlägget. Brunnen kommer sen att höjas ca 13mm till med en förhöjningsring.
ja använd alltid kantband speciellt på spånskiva det är för att tillåta spacklet lite rörelsemån det skall sättas på väggarna och runt alla eventuella rör som kommer ur golv. (Ej brunn)
https://www.bauhaus.se/kantband-teb...7O5YeLZ8r1kSJkbZC4D8wtmPeMJEo7SBoCGRgQAvD_BwE
Såg att Bauhaus hade en när jag googla lite snabbt.
anledningen till att jag kommentera kablarna var att längst upp till vänster såg det redigt tight ut. Trodde 7cm var Max mellan kablarna. Men jag kan ha fel och vinkeln kanske lurar mig. Och jag är ju inte elektriker men jag spacklar på dom
iaf glömt inte kantband det är en billig investering ifall det skulle röra sig.
lycka till.