nizzehult nizzehult skrev:
Stämmer, men det är en 10mm flexxlang och elektrikern sa aj-aj till detta otyg. Han ville ha rör i stället och efter en provmatning så förstår jag varför. Även om det funkar nu med lite besvär så kan det bli värre med åren och ett VP-rör funkar klanderfritt i många år. Har egna dåliga erfarenheter av sladdriga flexrör i mitt förra hus så jag gick på hans linje.
Matningen till slingan går också i ett vanligt VP-rör som slutar vid golvet.
Det var underligt sagt av en elektriker... produkten är ju avsedd för denna applikation och ska sitta fast. Tänk på att du får mindre känslighet i termoelementet eftersom du ökar avståndet till det du vill känna av, samt lägger det i en isolerande volym (tomröret). Sen om det har någon praktisk skillnad kan man undra, men sådan är teorin iallafall.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
nizzehult
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det var underligt sagt av en elektriker... produkten är ju avsedd för denna applikation och ska sitta fast. Tänk på att du får mindre känslighet i termoelementet eftersom du ökar avståndet till det du vill känna av, samt lägger det i en isolerande volym (tomröret). Sen om det har någon praktisk skillnad kan man undra, men sådan är teorin iallafall.
Tja, han var gammal i gemet och utgick säkert från egna erfarenheter. Det räcker ju med att 1 installation av 25 strular innan man byter taktik och denna känns skottsäker, i alla fall när det gäller att kunna få in/ur en termostat långt i efterhand. Att man sen kan få en teoretisk felkälla iom själva röret och att avståndet ökar lite får man kanske ta - om man inte bygger en liten kil i slutet som tvingar upp känselkroppen. Detta är sen bara komfortvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
ANTYN
  • Laddar…
D
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det var underligt sagt av en elektriker... produkten är ju avsedd för denna applikation och ska sitta fast. Tänk på att du får mindre känslighet i termoelementet eftersom du ökar avståndet till det du vill känna av, samt lägger det i en isolerande volym (tomröret). Sen om det har någon praktisk skillnad kan man undra, men sådan är teorin iallafall.
Bara en tanke....

Den där 10mm-flexslangen som följer med kan vara avsedd att användas om du använder reflektskivor. 16mm fungerar inte då eftersom reflektorskivorna är 13mm.

16mm bli väl utmärkt om man ska flyta.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nä, varför skulle jag? Dom kommer att lämnas helt intakt men dom kommer att vara lite i vägen vid skivmontering, tätskiktsapplicering och kakling.
Aha trodde de var inkopplade men då har du kopplat bort o pluggat tidigare i slingan.
 
nizzehult
oscarwww oscarwww skrev:
Aha trodde de var inkopplade men då har du kopplat bort o pluggat tidigare i slingan.
Nej. Då skulle det bli kallt i huset. Jag har bara plockat bort denna radiator. Det är ingen match, termostatvredet ställs på noll och nere i golvet finns en ventil som går att stänga med en insexnyckel. Moderna radiatorer brukar se ut så.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nä, varför skulle jag? Dom kommer att lämnas helt intakt men dom kommer att vara lite i vägen vid skivmontering, tätskiktsapplicering och kakling.
Apropå radiatorrören som skulle vara kvar är jag nyfiken på hur du ska lyckas få på godkänd tätningsmanschett runt dessa. Speciellt eftersom, om jag förstår din planlösning rätt, genomföringen kommer att vara i Zon 1. Sedan kommer nya branschregler 2021 som kräver glesare rördragning, vilket du inte kommer kunna göra något åt. Visst spackel & silicon i all ära men godkänt är det ju inte.

Rören sitter väldigt högt upp så sannolikheten för en vattenskada är liten, men det kommer ändå bli en avvikelse i båda ändar av röret. Eftersom detta är en guide kanske du skulle kunna klargöra för framtida läsare att detta blir en avvikelse mot gällande branschregler, eller om jag har missförstått det hela?
 
nizzehult
Det är korrekt och för att bringa klarhet i detta kontaktade jag mitt försäkringbolag och förklarade läget. Dom sa så här: reglerna är att avse som rekommendationer och ska kunna tolkas med sunt förnuft och att såga itu ett par rör bara för att kunna trä på ett par manschetter är inte ekonomiskt försvarbart om det gäller rörgenomföringar som man kan anse inte är utsatta för risk om dom sitter på denna höjd. Kantboll men inget vi kommer att anmärka på vid eventuell skada på annat ställe sa han sammanfattningsvis. Se där, dom kan också vara resonabla!
Jag har ett annat, liknande problem och det är att tapprören också kommer ut i Zon 1 - i väggen. Vilket är fullt tillåtet om man har en blandare direkt på andra sidan men inte om den sitter på ett annat ställe men jag förstår inte skillnaden, det blir ju hål hur man än gör och i mitt fall använder man godkända manschetter så vad är egentligen problemet?
 
  • Gilla
ElleAndersson.se och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Igår satte jag upp den knepigaste väggskivan, den där tapprören kommer ut och det sitter även en dosa där för framtida bruk. En liten urjackning för värmerören närmare taket behövde också göras. Grannen, som jobbar med rör, fick hjälpa mig att rikta dem på ett sätt som han tyckte var lämpligt (dom tål en hel del dessa rör!) och sen blev det till att borra hål för rör och dosa på rätt ställe och skruva fast den. Notera min "Hole-in-one" kopia som jag köpt på Biltema för att hitta dosor bakom skivan när man ska borra. Oumbärlig dessa gånger!
Den skarpögde noterar också att det sitter en vinklad plåt i hörnet som stabiliserar skivorna mot varandra. Har en sån i alla hörn i rummet och dom kostar småpengar. Dom speciella gipsskruvarna åker rakt genom dem utan problem.
Det här var den i särklass svåraste skivan att sätta upp så nu ska resten gå rätt snabbt hoppas jag.

Väggskiva med urjackning och rörinstallation, inklusive dosa och vinkelplåt i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggskiva med urtag för tapprör och dosa, värmerör vid taket, och montagedetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
En uppdatering!

Nu är alla fibergipsskivor på plats och det tog en del tid ska jag erkänna men jag är nöjd med slutresultatet.
Jodå, det dammar som perkele när man kapar dem trots sänksåg och dammsugare men det gör det ju även med plywood och vanligt gips. Kan man hålla till utomhus: gör det och måste man vara i samma rum: täck för ventilationen så inte dammet dras runt i hela huset.
Limmet är trevligt att jobba med. Konsistensen är som majonäs ungefär och lätt att applicera. Medföljer ett speciellt munstycke som passar perfekt till detta.
När det härdat så blir det stenhårt och i princip lika hårt som skivan i sig. Tas bort med skrapa senast dagen efter, inte gärna senare för då har det blivit stenhårt. Limresterna är också svåra att få bort på kläder och hud så ta bort dem snarast möjligt.
När man skruvat in skruvarna så bildas det som man kan se en liten krater som man får slipa bort.

Lärde mig några saker den hårda vägen:
- Placera inte saker i dom öppna facken för dom kan bli kvar där om man inte är alert när skivan sätts dit.... :lying:
- Ställ aldrig skivor så att dom kan riskera att tippa - och då kanske gå av. :surprised:
- Gör inte viktiga noteringar på dom väggar som byggs in för när man väl satt dit en skiva så går det inte att läsa det...:(
- Om du använde en regel som mall: kolla först att den verkligen är rak..

Nästa steg är att sätta fast brunnen och sätta latex i springan mellan vägg och golv.

Nyrenoverat rum med fibergipsskivor på väggarna, oslipade skruvkratrar och en toalettstomme i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade fibergipsskivor på vägg i renoveringsprojekt med synlig damm och limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nya fibergipsskivor på väggarna, synliga skruvhål och omonterad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
D
Gips knäcker man väl?

Behöver man såga gips så används med fördel en vanlig fogsvans. Det dammar inte så mycket.
 
nizzehult
D Derbyboy skrev:
Gips knäcker man väl?

Behöver man såga gips så används med fördel en vanlig fogsvans. Det dammar inte så mycket.
Inte fibergips och ska man kapa hela skivor (240cm) så går det inte att vingla på med en fogsvans.
 
D
Åh fan, jobbigt!
 
nizzehult
D Derbyboy skrev:
Åh fan, jobbigt!
Tja, inte jobbigare än att kapa stora skivor av 15 mm plyfa. Och sen gips ovanpå det.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, inte jobbigare än att kapa stora skivor av 15 mm plyfa. Och sen gips ovanpå det.
Där är vi extremt oense. Fermacell är ett jävla piss att hålla på med. Tar längre tid, otympliga, man måste köra sänksåg med dammsugare etc.

Men kul att det rör sig framåt för dig (y)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, inte jobbigare än att kapa stora skivor av 15 mm plyfa. Och sen gips ovanpå det.
Kul att det går framåt! Jag har inte börjat slita med min plyfa & gips ännu. Men när jag väl gör det är det definitivt mer slit än du haft, fast då jämför man ju olika saker eftersom väggarna har olika egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.