146 553 läst ·
201 svar
147k läst
201 svar
Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Bra jobbat.
Lyssna inte på dom negativa trollen, snacka om bittra.
Klarar väll inte av att deras badrum blev 5ggr så dyra.
Jag har också gjort ett badrum nyligen, slutpriset blev ca 130000, det drog iväg men jag lejde bort allt rör jobb och mattläggning + äckligt dyra duschdörrar/väggar
Rörjobben ångrade jag att jag inte studerade och lärde mig själv. Men så är det när man har en fru som vill att allt går undan.
Men nästa gång blir VVSen även själv
Lyssna inte på dom negativa trollen, snacka om bittra.
Klarar väll inte av att deras badrum blev 5ggr så dyra.
Jag har också gjort ett badrum nyligen, slutpriset blev ca 130000, det drog iväg men jag lejde bort allt rör jobb och mattläggning + äckligt dyra duschdörrar/väggar
Rörjobben ångrade jag att jag inte studerade och lärde mig själv. Men så är det när man har en fru som vill att allt går undan.
Men nästa gång blir VVSen även själv
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Det beror nog på hur omfattande renovering man tänker göra. Det går att flytta avlopp och golvbrunn om man även river upp golvet och då öppnas nya möjligheter. Men det innebär givetvis mer jobb och blir dyrare. Är det gjuten platta blir det mycket dyrare.T trafe skrev:
Gällande belysning och el så måste man kolla en sak först: finns skyddsjord i rummet eller i dess närhet? Är svaret nej har man problem, annars är det bara att planera in uttagen som man vill men man får inte vara för nära våtzon 1 (tror det är 1 meter) så man bör ha en dialog med en elektriker innan man börjar. Ska man ha elektrisk golvvärme krävs också skyddsjord.
Jag använde IKEA:s planeringsverktyg och det kommer man rätt långt med.
Snyggt jobbat!
Vi jagade hus i tre år och har läst oändligt många överlåtelsebesiktningar. Om alla avloppsmanchetter och klämringar sitter som dom ska är det redan mer fackmannamässigt än 90% av alla dom badrummen, inklusive de nyrenoverade
Vi jagade hus i tre år och har läst oändligt många överlåtelsebesiktningar. Om alla avloppsmanchetter och klämringar sitter som dom ska är det redan mer fackmannamässigt än 90% av alla dom badrummen, inklusive de nyrenoverade
Det säkraste är att ta in alla rör genom dörröppningen och bara limma på väggarna. Det kan bli knivigt med ersättningen från försäkringsbolaget annars.nizzehult skrev:
Hoppas du skämtar. De flesta duschblandare som säljs har anslutning rakt bakifrån och då måste man givetvis gå genom tätskiktet för att ansluta den.
[länk]
Så var det också i mitt förra hus byggt 1999. Det finns visserligen adapterplattor för att konvertera från anslutning bakifrån till anslutning uppifrån/ovanifrån men folk brukar vilja att rör inte syns om det är möjligt så då väljer man direktanslutning. Har jag t o m sett i nybyggda hus.
Det svåraste är att få till avloppet men där har jag en manuell pump man vevar ut skiten med. Har inte ett hål i tätskiktet här hemma förutom det man går ut och in genom
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har flyttat en debatt mellan hantverkare och konsumenter som handlade om vilka konsekvenser det får om man har byggt badrummet själv och får en vattenskada, till en egen tråd:
Vågar man bygga badrummet själv - debatt hantverkare och konsumenter
/Moderator
Vågar man bygga badrummet själv - debatt hantverkare och konsumenter
/Moderator
Snyggt jobbat!
Har själv gjort en liknande resa som dig och landade strax över 50K.
Men jag byggde i källaren, så jag slapp en del med väggar och tätskikt. Jag gjorde allt själv, t.o.m elen, dock lät jag en elektriker se över och slå på strömmen.
Det enda jag egentligen ångrar är att jag inte isolerade golvet innan jag gjöt och lade golvvärmen, hörde olika bud om man skulle göra det eller ej på ett källargolv (fuktvandring), har räknat ut att det kostar ca 400 kr/månad att värma golvet!
Sen finns det såklart småmissar som bom i någon enstaka kakelplatta m.m, men sånt kan jag leva med, det är ändå helhetsintrycket som spelar roll.
Jag skiter fullständigt i andras åsikter om jag gjort fackmannamässigt rätt eller inte, den dagen jag säljer kåken så informerar jag blivande ägare om att jag gjort jobbet som amatör, med allt vad det innebär. Har dock gjort som dig och dokumenterat allt.
Än så länge funkar allting, 6 år senare.
Har själv gjort en liknande resa som dig och landade strax över 50K.
Men jag byggde i källaren, så jag slapp en del med väggar och tätskikt. Jag gjorde allt själv, t.o.m elen, dock lät jag en elektriker se över och slå på strömmen.
Det enda jag egentligen ångrar är att jag inte isolerade golvet innan jag gjöt och lade golvvärmen, hörde olika bud om man skulle göra det eller ej på ett källargolv (fuktvandring), har räknat ut att det kostar ca 400 kr/månad att värma golvet!
Sen finns det såklart småmissar som bom i någon enstaka kakelplatta m.m, men sånt kan jag leva med, det är ändå helhetsintrycket som spelar roll.
Jag skiter fullständigt i andras åsikter om jag gjort fackmannamässigt rätt eller inte, den dagen jag säljer kåken så informerar jag blivande ägare om att jag gjort jobbet som amatör, med allt vad det innebär. Har dock gjort som dig och dokumenterat allt.
Än så länge funkar allting, 6 år senare.
Snyggt jobbat! Bara en estetisk detalj som stör mitt öga, fötterna på badkaret. Ser ut som på en institution. Jag hade bytt till snygga lite utsirade istället. Finns i mässing, krom, svarta eller vita.nizzehult skrev:
Nu är jag i mål! Några före -> efter bilder är då på sin plats, rentav en liten filmsnutt.
[bild][bild] [bild] [bild] [bild][video]
Vad finns att anmärka på då? Ja som jag berättat tidigare så finns det både kakelplattor och klinkers som kunnat satts annorlunda; vissa vertikala linjer är inte spikraka och hörnövergångarna linjerar inte exakt på vissa ställen. Spalten mellan vägg och golv varierar lite och i området runt brunnen skulle en del plattor justerats en del. Dom (alltför) breda spalterna som finns på vissa ställen på väggarna syns inte så tydligt när fogen sattes men det gör mindre då en del av dessa områden är bakom spegeln.
Men huvudfrågan: syns detta så att det stör? Nej, det kan man inte säga - bara om man synar det noga eller vet om det. Andra saker: silikonet runt toan kunde gjorts snyggare. Flexslangarna från väggen skulle kanske ersatts med rör. Skulle satt uttaget ovanför tvättstället lite mer åt sidan, nu hamnade det rakt över. Sånt här är faktiskt svårare än man tror att planera!
Är glad att jag valde ljus fog för då blir missar som beror på halvdålig kapning inte lika tydliga. Tips: om man i efterhand tycker att det blivit lite väl lite fogmassa i något eller några skarvar eller upptäcker ett litet hål är det ingen fara, det är bara att blanda till lite mera och toppa upp med i detta. Torkas av precis som innan. Gäller både golv och vägg.
Belysningen? Jag valde en snygg och diskret rund, låg LED-lampa (ej utbytbar eller dimbar ljuskälla) för ca 175,- med varmvitt sken på 18W och sen har spegelskåpet från IKEA inbyggda LED-lister på dörrarna - som även belyser skåpets insida. Dessa båda opereras separat och den första duger gott om man bara ska in en snabbis och den andra är perfekt som lite mysbelysning när man badar. Har man båda på blir det ännu bättre och fullt tillräckligt, möjligen kan jag sakna en liten list som skulle belysa inre delen av tvättstället.
Vad har kalaset kostat då? Ja strax under 50' slutar det på och det innefattar rubbet: fibergips, skruv, tätskikt, golvbrunn, kakel, belysning, klinker, primer, fix, golvvärme, el, VVS, färg, nya möbler och nytt porslin. Det som lejts bort: flytspacklingen, eljobbet och det sista rörjobbet är också inräknat i detta men jag har inte fått räkningen för eljobbet ännu utan bara gjort en uppskattning. Har inga rabatter eller har kunnat köpa ut materiel från någon hantverkare fast en del saker har jag lyckats köpa extra billigt. Har försökt följa branschreglerna minutiöst anser jag själv och allt är dokumenterat i skrift och med bilder så det ska inte kunna bli några framtida tvister där även om jag gjort några mindre avvikelser. Tror inte 200' hade stoppat om jag lejt bort hela jobbet. Man kan också säga att jag har bättre förståelse idag varför det är kostsamt med badrumsrenoveringar då jag själv har fått se hur mycket jobb det är. Har ju även ett till badrum som står på tur…Dock bara hälften så stort, utan fönster och inga värmerör eller radiator men ändå...
Vilket moment var värst? Om jag får rangordna dem från jobbigast till mindre jobbigt:
Övriga moment har inte varit så tungrodda; eldragning, målning, lister, putsning/uppfräschning av rör, kortla/regla, skruva ihop och sätta upp skåp/kommod/spegel, montering WC, byta avloppsbrunn, fixa tröskel, fogningen, sätta upp dusch, få radiatorn på plats, förbereda för golvvärme etc.
- Tätskiktet på väggarna. Kladdigt jobb med oerhört mycket pyssel och mycket att tänka på under tidspress.
- Sätta upp fibergipset. Tunga skivor, dammigt och svettigt.
- Rivningen av gamla väggarna och riva bort golvmattan. Dammigt, svettigt och tungt.
- Kaklingen, innan man kommit på metodiken. 1000 plattor tar tid!
- Rörmokeriet. Att böja rör snyggt är svårt i sig men att få kopplingarna täta mot gamla rör kan vara hopplöst fick man erfara.
Något jag skulle gjort annorlunda?
- Ja...jag ångrar faktiskt inte att jag valde fibergips för det har sina uppenbara fördelar på flera sätt, även om det är tungt och jobbigt att hantera.
- Maskering av tak, rör, fönster och dörr skulle gjorts noggrannare för då hade jag sluppit en del extrajobb.
- Röranslutningen för utkommande tapprör skulle ha säkrats och kollats innan väggarna kom på plats.
- Skulle ha använt lasern mer för att säkerställa vissa vertikala linjer, jag byggde främst på kakelkryssen och det behövs så liten avvikelse för att det ska skena iväg på så lång sträcka.
Konsensus: Om jag hade anlitat proffs för att utföra jobbet och resultatet blivit som mitt hade jag absolut haft åsikter om några saker men i det stora hela är jag nöjd och vissa defekter ser man bara om man vet om dem och det är ju bara jag som känner till och kan lida av detta. Det så viktiga helhetsintrycket tycker jag (och även andra) är bra och det är första gången jag gett mig på nåt sånt här, bara uppbackad av forum, några kompisar tillika hantverkare att fråga ibland, en händig granne och lite youtubefilmer.
Hoppas att min tråd, min dokumentation, mina bilder och mitt resonemang kunnat hjälpa andra på traven som stått inför liknande uppgifter. Jag har inte bara visat det färdiga resultatet som verkar vara brukligt utan även försökt förklara hur jag har tänkt, vilka problem och val jag ställts inför och även varför jag valt just dom lösningar och tillvägagångssätt som jag som glad amatör har anammat.
Svarar gärna på frågor.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Tack. Badkaret är ett Ifö och finns mig veterligt bara med dessa fötter och i denna färg och dom är dessutom individuellt ställbara och betydligt snyggare än en platt front så vi är iaf nöjda men smaken är ju som baken...Bockamålen skrev:
Badkaret köptes dessutom begagnat men hade aldrig varit monterat, tror modellen heter BKFF och det kostar normalt över 4500,- men jag betalade 3000,-
Har funderat på vilka andra delar som jag lyckats få tag på billigare under byggnationen:
Kakel köptes på Black Friday för 99,-/kvm + frakt. Normalpris var 149,-/kvm.
Även golvvärmen. T2 Blue 305W. Tror jag betalade ca 1900,- för den vilket är runt 700,- billigare än idag.
Toan likaså, Noro Well No-Rim som köptes för 1900,- vilket nästan är halva priset (är kanske inte riktigt nöjd med den då den låter mycket när man spolar och själva hålet i botten är rätt trångt så använder man mycket papper kan det nog lätt bli stopp. Sen tycker jag inte att det ibland blir riktigt rent efter spolning, vattnet som är kvar är inte helt klart och det gäller både liten och stor spolning men den är snygg och bekväm).
Allt klinker har vi fått gratis! Men det skulle kanske inte varit så dyrt annars.
Hade en 20% check på K-Rauta (1 vara) som nyttjades när jag köpte tätskiktet vilket gav 600,- i rabatt.
Handdukstorken köptes begagnad för 300,-
Badkarsblandaren, FM-Mattson lyckades jag också hitta begagnad för en femhundring och den var bara några månader gammal.
Fönsterfärgen hade jag redan hemma från ett tidigare projekt.
När jag köpte tjänsten "flytspackling" ingick själva flytspacklet.
Övrigt har jag köpt "över disk" på olika ställen eller skickat efter på nätet utan specifika rabatter.
Kan man inte justera spolmängden på stor och liten spolning? Vår toalett kom med alldeles för snål inställning på både stor och liten spolning.nizzehult skrev:
Toan likaså, Noro Well No-Rim som köptes för 1900,- vilket nästan är halva priset (är kanske inte riktigt nöjd med den då den låter mycket när man spolar och själva hålet i botten är rätt trångt så använder man mycket papper kan det nog lätt bli stopp. Sen tycker jag inte att det ibland blir riktigt rent efter spolning, vattnet som är kvar är inte helt klart och det gäller både liten och stor spolning men den är snygg och bekväm).
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Jo den står std på 3/6l och det tycker man borde räcka. Så hade jag i mitt förra hus och det räckte alldeles utmärkt men det är rätt omständligt att justera detta då man måste plocka bort hela kåpan uppåt och den är fäst med skruvar på undersidan baktill. Men visst går det.Z ZipLock skrev:
Sen tycker jag att spolknappen är ologisk. Den består av en rätt stor, rund knapp med en liten halvmåneformad knapp infälld i den. Stor spolning = bara den runda knappen och då ska alltså den lilla knappen inte röras. Liten spolning = trycka in hela knappen, inkl den lilla. Jag tycker det borde varit tvärtom: stor spolning = båda knappar. Men visst, det här lär man sig ju snabbt.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Har en mera specificerad kalkyl för renoveringen för den som är intresserad men några debatter om inköpsställen, fabrikat och priser vill jag undvika, tack.
Utöver detta tillkommer eljobbet och frakter för bl a WC och kakel. En del köptes ifjol och priserna kan därför vara annorlunda mot idag.
Hade redan:
Elkabel
Spik 3"
Spik 4"
Spånskiveskruv
Några VP-skarvar
Några VP-böjar
Fönsterfärg
Några verktyg har jag också behövt införskaffa men dom räknar jag inte med här. Jag har rätt mycket verktyg sen tidigare som också är svårt att specificera. Ren förbrukningsvara som slippapper, lacknafta, penslar, roller, maskeringstejp, stålull, trasor, T-röd, rakblad etc har jag heller inte tagit upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver detta tillkommer eljobbet och frakter för bl a WC och kakel. En del köptes ifjol och priserna kan därför vara annorlunda mot idag.
Hade redan:
Elkabel
Spik 3"
Spik 4"
Spånskiveskruv
Några VP-skarvar
Några VP-böjar
Fönsterfärg
Några verktyg har jag också behövt införskaffa men dom räknar jag inte med här. Jag har rätt mycket verktyg sen tidigare som också är svårt att specificera. Ren förbrukningsvara som slippapper, lacknafta, penslar, roller, maskeringstejp, stålull, trasor, T-röd, rakblad etc har jag heller inte tagit upp.