146 553 läst ·
201 svar
147k läst
201 svar
Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Att måla tycker jag är dödligt tråkigt och efter att ha spacklat och slipat fönsterramen, fönsterkarmen och dörrkarmen har jag nu målat dem. Två varv. Med färg från IKEA som jag råkade ha hemma. Blev bra och var behövligt när allt annat är nytt och fräscht. Lite spännande med själva fönstret för det måste ju stå öppet under natten medan färgen torkar.
Sen har jag spikat på klacklisten runt dörren. Använde vit dyckert och duttade även färg på spikskallarna när dom var på plats. Eftersom ändträet lätt kan suga fukt om det kommer i kontakt med sånt har jag även målat dessa och jag har inte satt listerna dikt mot golvet utan ett par mm upp. Har även dragit dit lite silikon. Funderar också om jag även ska måla om dörrbladet då skillnaden i färg blev lite väl markant men det blir i så fall en senare fråga.
Tog samtidigt och gjorde klart den lilla sträng av silikon som fattades i sista hörnet och la även detta mellan tröskeln och golvet.
Köpte nya täckbrickor i plast till rören i väggen men då dessa är ca 55 mm i diameter och rören sitter med cc 40 så överlappar dessa varandra. Detta löste jag genom att helt sonika klippa bort en del av täckbrickorna, 7.5mm per bricka för att vara exakt. Gamla täckbrickorna och även rörhållarna var på tok för stora och gjorda för helt andra rördimensioner, vet inte hur dom tänkte där.
Nästa pilsner är två ännu tråkigare uppgifter: sätta upp taklisten och måla såväl den som taket. Eftersom rummets geometri har ändrats när kaklet kom upp stämmer inte måtten för det gamla listverket och måste modifieras, schaktets mått är också lite annorlunda så det är tyvärr inte bara att kapa bort lite av det gamla. Samt att dom rörhållare som jag har gjort är lite i vägen för så långa lister som tidigare. Listen var tidigare spikad i väggen men där sitter det numera kakel så jag måste nu fästa den i taket. Kanske rentav skruvar den. Skulle behövt en helt ny bit på ett ställe men jag hittar inte den listprofilen på dom byggvaruhus jag har besökt.
Ringde även elektrikern igår för att höra om han kunde komma och slutföra sitt uppdrag, skulle tro att det tar under en timme. Ja...det är mycket nu...ring om tre veckor igen så får vi se. Suck!
Sen har jag spikat på klacklisten runt dörren. Använde vit dyckert och duttade även färg på spikskallarna när dom var på plats. Eftersom ändträet lätt kan suga fukt om det kommer i kontakt med sånt har jag även målat dessa och jag har inte satt listerna dikt mot golvet utan ett par mm upp. Har även dragit dit lite silikon. Funderar också om jag även ska måla om dörrbladet då skillnaden i färg blev lite väl markant men det blir i så fall en senare fråga.
Tog samtidigt och gjorde klart den lilla sträng av silikon som fattades i sista hörnet och la även detta mellan tröskeln och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte nya täckbrickor i plast till rören i väggen men då dessa är ca 55 mm i diameter och rören sitter med cc 40 så överlappar dessa varandra. Detta löste jag genom att helt sonika klippa bort en del av täckbrickorna, 7.5mm per bricka för att vara exakt. Gamla täckbrickorna och även rörhållarna var på tok för stora och gjorda för helt andra rördimensioner, vet inte hur dom tänkte där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa pilsner är två ännu tråkigare uppgifter: sätta upp taklisten och måla såväl den som taket. Eftersom rummets geometri har ändrats när kaklet kom upp stämmer inte måtten för det gamla listverket och måste modifieras, schaktets mått är också lite annorlunda så det är tyvärr inte bara att kapa bort lite av det gamla. Samt att dom rörhållare som jag har gjort är lite i vägen för så långa lister som tidigare. Listen var tidigare spikad i väggen men där sitter det numera kakel så jag måste nu fästa den i taket. Kanske rentav skruvar den. Skulle behövt en helt ny bit på ett ställe men jag hittar inte den listprofilen på dom byggvaruhus jag har besökt.
Ringde även elektrikern igår för att höra om han kunde komma och slutföra sitt uppdrag, skulle tro att det tar under en timme. Ja...det är mycket nu...ring om tre veckor igen så får vi se. Suck!
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Allt målerijobb är nu klart. Listerna skruvades, spacklades och målades på plats. Gick bra att återanvända listverket genom att fuska med lite latex i ett av hörnen.
I och med detta är nu själva "rummet" klart. Nästa steg blir att införskaffa och sätta upp kommod och skåp. Därefter ska rören dras. Har hört med han som ska hjälpa mig med detta och han säger att det blir enklare och snyggare om man gör rördragningen efter att möblerna satts upp och stolen är på plats.
Elen kan faktiskt vänta.
I och med detta är nu själva "rummet" klart. Nästa steg blir att införskaffa och sätta upp kommod och skåp. Därefter ska rören dras. Har hört med han som ska hjälpa mig med detta och han säger att det blir enklare och snyggare om man gör rördragningen efter att möblerna satts upp och stolen är på plats.
Elen kan faktiskt vänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Bajsfåtöljen provplacerad och utmätt. Dels för att se om det funkar med en 80cm bred kommod eller om jag hellre ska välja 60cm. Blir det förra. Har använt IKEA:s planeringsverktyg där man kan flytta runt, byta ut och panorera. Rätt smutt även om det är långt ifrån fullkomligt och enkla funktioner saknas som t ex att rita in ett schakt. Ange designkoden FDQ2L7 så kan du se min lösning. Har beställt allt och hämtar det i morgon.
Stolen är väldigt lättmonterad, det medföljer en färdig krage som man trycker ner i avloppet och sen ska stolen bara ställas på plats rakt ovanpå den och det är väl ingen nackdel om man petar dit lite diskmedel först. Inget slabbande med tätningsmassor eller annat som det var för 100 år sen. När stolen väl är på plats sätter man maskeringstejp på golvet någon mm ut. Sen gör man samma sak på själva stolen.
Sen är det bara att trycka ut silikon rätt flödigt och brett innanför tejpen och ställa stolen på plats. Bra om man är två då. Sen drar man runt med fingret för att jämna till ytan, drar bort tejpen och låter allt torka i minst 24 timmar.
Sen är det klart. Man kan också lägga en liten distans av nåt runt stolen på några ställen, t ex några tändstickor innan den ställs på plats (som man sen tar bort när det torkat). Syftet? Jo om man nån gång måste ta bort stolen så kommer man på detta sätt in med t ex en pianotråd för att kunna skära sig igenom silikonet, står den direkt på golvet är det stor risk att man skadar stolen eller golvet om man ska göra denna process. Välj "bra" silikon med god vidhäftning, inget billigt okänt märke.
Rör och rörkopplingar tyckte grannen att jag kunde skaffa på Biltema. Räknade ut att det bör kosta runt 1500,-. Han är pappaledig och kan inte på ett enkelt sätt köpa ut det från firman där han jobbar. Är också sugen på att köpa självhäftande rörklammer även här, har ett inbyggt motstånd att göra hål i tätskiktet även om vissa är ofrånkomliga.
Stolen är väldigt lättmonterad, det medföljer en färdig krage som man trycker ner i avloppet och sen ska stolen bara ställas på plats rakt ovanpå den och det är väl ingen nackdel om man petar dit lite diskmedel först. Inget slabbande med tätningsmassor eller annat som det var för 100 år sen. När stolen väl är på plats sätter man maskeringstejp på golvet någon mm ut. Sen gör man samma sak på själva stolen.
Sen är det bara att trycka ut silikon rätt flödigt och brett innanför tejpen och ställa stolen på plats. Bra om man är två då. Sen drar man runt med fingret för att jämna till ytan, drar bort tejpen och låter allt torka i minst 24 timmar.
Sen är det klart. Man kan också lägga en liten distans av nåt runt stolen på några ställen, t ex några tändstickor innan den ställs på plats (som man sen tar bort när det torkat). Syftet? Jo om man nån gång måste ta bort stolen så kommer man på detta sätt in med t ex en pianotråd för att kunna skära sig igenom silikonet, står den direkt på golvet är det stor risk att man skadar stolen eller golvet om man ska göra denna process. Välj "bra" silikon med god vidhäftning, inget billigt okänt märke.
Rör och rörkopplingar tyckte grannen att jag kunde skaffa på Biltema. Räknade ut att det bör kosta runt 1500,-. Han är pappaledig och kan inte på ett enkelt sätt köpa ut det från firman där han jobbar. Är också sugen på att köpa självhäftande rörklammer även här, har ett inbyggt motstånd att göra hål i tätskiktet även om vissa är ofrånkomliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Nu börjar det likna nåt! Stol, kommod, spegel, handfat och skåp på plats. Efter mycket dividerande beslöt vi oss för att sätta skåpet kloss mot väggen och kommoden separat. Hopsättningen av allt är på IKEA-vis tidsödande, bitvis otydlig men komplett och bra emballerad. Lite för bra kanske...garaget bågnar nu av wellpapp..
Skåpet fästs i en slags skena i överkant som man hänger fast den i. Allt är fäst i väggen med 5x50 mm skruv med kullrad skalle och silikontätade hål så några ben behövs egentligen inte. Här fick jag nytta av att ha använt fibergips: det håller hela 30kg per 5mm skruv så jag behövde inte använda pluggar, borrade bara upp ett 5 mm hål i kaklet och körde. IKEA:s uppsättningssystem med en slags nyckelhålsbricka är rätt smart då den medger en del korrigeringar i efterhand utan större problem.
Tidigare så var vattenlåset och själva avloppsröret en ganska otymplig historia men idag har man gjort hela paketet mindre så att det får plats bakom övre lådan och själva röret är numera utbytt mot en flexibel slang. Man har även gått ner från 40 till 32mm så jag fick skaffa ett förminskningsrör på Biltema. Det var busenkelt att montera såväl blandare som rörpaket när tvättstället var löst och ännu inte uppsatt. Limmas f ö bara med några silikonsträngar.
När stolen skulle limmas så insåg jag att den faktiskt inte stod helt i våg och även vickade lite. Detta åtgärdade jag genom att sätta plastkilar på ena sidan och väga in stolen tills den stod plant och stadigt. På köpet fick jag lite distans under om man i framtiden skulle behöva såga bort den. Kilarna kapades jäms med framkant på stolen och tejpades sen fast på insidan innan stolen sattes på plats men det var ändå inte tvärenkelt att applicera silikonet snyggt, delvis beroende på att nederkanten på stolen helt saknar färg och är grå…
Några småsaker ska göras: dörrarna behöver justeras in och det måste handlas knoppar och handtag till lådor och dörrar. Men det får vänta för man ska tydligen knappt ens vistas i rummet medan silikonet torkar för att det ska bli så stadigt som möjligt.
Inkopplingen av belysningen i spegelskåpet dröjer tills elen är klar.
Nu är det egentligen bara två saker kvar: rördragningen och inkoppling av elen. Har varit och pratat med en lokal rörfirma som jag har bra erfarenhet av och det blir nästan samma pengar att handla där som att köpa på BIltema så då köper jag från dem. På köpet får man bättre service och möjlighet att fråga om saker och ting.
Det absolut sista som görs är att ställa badkaret på plats.
Skåpet fästs i en slags skena i överkant som man hänger fast den i. Allt är fäst i väggen med 5x50 mm skruv med kullrad skalle och silikontätade hål så några ben behövs egentligen inte. Här fick jag nytta av att ha använt fibergips: det håller hela 30kg per 5mm skruv så jag behövde inte använda pluggar, borrade bara upp ett 5 mm hål i kaklet och körde. IKEA:s uppsättningssystem med en slags nyckelhålsbricka är rätt smart då den medger en del korrigeringar i efterhand utan större problem.
Tidigare så var vattenlåset och själva avloppsröret en ganska otymplig historia men idag har man gjort hela paketet mindre så att det får plats bakom övre lådan och själva röret är numera utbytt mot en flexibel slang. Man har även gått ner från 40 till 32mm så jag fick skaffa ett förminskningsrör på Biltema. Det var busenkelt att montera såväl blandare som rörpaket när tvättstället var löst och ännu inte uppsatt. Limmas f ö bara med några silikonsträngar.
När stolen skulle limmas så insåg jag att den faktiskt inte stod helt i våg och även vickade lite. Detta åtgärdade jag genom att sätta plastkilar på ena sidan och väga in stolen tills den stod plant och stadigt. På köpet fick jag lite distans under om man i framtiden skulle behöva såga bort den. Kilarna kapades jäms med framkant på stolen och tejpades sen fast på insidan innan stolen sattes på plats men det var ändå inte tvärenkelt att applicera silikonet snyggt, delvis beroende på att nederkanten på stolen helt saknar färg och är grå…
Några småsaker ska göras: dörrarna behöver justeras in och det måste handlas knoppar och handtag till lådor och dörrar. Men det får vänta för man ska tydligen knappt ens vistas i rummet medan silikonet torkar för att det ska bli så stadigt som möjligt.
Inkopplingen av belysningen i spegelskåpet dröjer tills elen är klar.
Nu är det egentligen bara två saker kvar: rördragningen och inkoppling av elen. Har varit och pratat med en lokal rörfirma som jag har bra erfarenhet av och det blir nästan samma pengar att handla där som att köpa på BIltema så då köper jag från dem. På köpet får man bättre service och möjlighet att fråga om saker och ting.
Det absolut sista som görs är att ställa badkaret på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Har nu inhandlat materiel för rördragningen på en lokal VVS-firma. Bättre det än på Biltema, då finns utrymme för support och byten om det skulle behövas. Samt att jag nog tror att kvalitén är högre.
1625,- gick kalaset på och det är det som syns på bilden (exkl blandaren) plus 2 st 12mm kromade halvhårda rör som är 2.75m st. Det ska räcka.
Till prisolrören behövs stödhylsor, annars räcker det med klämringar. Det är lite lurigt då mina utgående rör är 18mm - en ganska ovanlig dimension - men dom hade förminskare från 18 -> 12 mm så det löste sig. Tänker sätta ballofixer vid handfatet men vad många då inte tänker på är att dom har fasad kant som är tänkt för en klämring, visserligen passar muttern rakt av men det kommer inte att bli tätt så det behövs en insats för detta. Samma sak gäller för flexslangen som går från toan till T-kopplingen. Sånt hade aldrig Biltema upplyst om, troligen knappt ens känt till!
I samma stund som jag skriver detta kommer jag på att jag missade två nipplar för själva duschblandaren men dom får jag väl i värsta fall köpa på Biltema då!
Har heller inte köpt rörhållare (kromade) men det var medvetet, ska se om jag inte kan använda dom som är självhäftande och dessa hade inte VVS-butiken. Har dock bara hittat dem i cc40, idag sätter man tydligen rören cc60 men jag har svårt att tänka mig att det är ett absolut krav.
1625,- gick kalaset på och det är det som syns på bilden (exkl blandaren) plus 2 st 12mm kromade halvhårda rör som är 2.75m st. Det ska räcka.
Till prisolrören behövs stödhylsor, annars räcker det med klämringar. Det är lite lurigt då mina utgående rör är 18mm - en ganska ovanlig dimension - men dom hade förminskare från 18 -> 12 mm så det löste sig. Tänker sätta ballofixer vid handfatet men vad många då inte tänker på är att dom har fasad kant som är tänkt för en klämring, visserligen passar muttern rakt av men det kommer inte att bli tätt så det behövs en insats för detta. Samma sak gäller för flexslangen som går från toan till T-kopplingen. Sånt hade aldrig Biltema upplyst om, troligen knappt ens känt till!
I samma stund som jag skriver detta kommer jag på att jag missade två nipplar för själva duschblandaren men dom får jag väl i värsta fall köpa på Biltema då!
Har heller inte köpt rörhållare (kromade) men det var medvetet, ska se om jag inte kan använda dom som är självhäftande och dessa hade inte VVS-butiken. Har dock bara hittat dem i cc40, idag sätter man tydligen rören cc60 men jag har svårt att tänka mig att det är ett absolut krav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt att följa. Vill lägga till att stödhylsor bör användas även för halvhårda kopparrör. Så står även i monteringsanvisningarna för klämringskopplingarna på bilden.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Intressant. Jag frågade specifikt om detta på VVS-firman och han sa att det inte behövdes mer än till 18mm röret men jag ska förbi där idag och införskaffa nipplarna till blandaren så då tar jag upp detta igen.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Nu har jag varit och införskaffat dom nipplar som saknades och jag fick prata med en rörmokare som har 30 år i yrket och han säger om man bara har tillräckligt tjocka rör så fyller det ingen funktion att använda stödhylsor i 12mm rör. Han gör det inte och har aldrig gjort det och han gör såna här installationer dagligen så då går jag på hans ord. Hade det varit en dold installation kanske jag hade resonerat annorlunda.
Du gör ju som du vill, men det rör sig inte om många kronor för att få en lite säkrare koppling. Ska det utföras yrkesmannamässigt så ska monteringsanvisningarna följas, och då använder man stödhylsa. Ifall det blir en vattenskada, är det också något som försäkringsbolaget tittar på. Jag tycker helt klart det är värt att lägga fem spänn på en hylsa.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Ja vad är skillnaden? Jag anlitar ett proffs som har alla certifieringar som yrket kräver och han använder inte stödhyslor eller jag gör jobbet själv - också utan stödhylsor? Har även pratat med grannen som ska försöka hjälpa mig med rördragningen om han har möjlighet och han säger samma sak: stödhylsor behövs absolut inte för 12mm halvhårda rör men till priosolrören måste man ha det. Han jobbar också i branschen. I sak har du rätt och en femtilapp är ju inga pengar i sammanhanget men jag går på det yrkesmännen rekommenderar.
En vattenskada är sen en utopi i detta fall då alla rör och kopplingar är i dagen och såväl vägg som golv har godkänt tätskikt.
Det låter lite som detta med att man måste ha säkerhetslina när man är på taket eller att man ska pumpa sina däck i en säkerhetsbur när man skiftat dem. Visst, det finns en poäng med alla säkerhetsbestämmelser i syfte att eliminera risker och undvika skada men ibland kan det vara lite väl överarbetat och gjort enbart för att producenten inte ska kunna ställas till svars om nåt händer och yrkesmän lär sig med tiden vad som är viktigt och inte.
En vattenskada är sen en utopi i detta fall då alla rör och kopplingar är i dagen och såväl vägg som golv har godkänt tätskikt.
Det låter lite som detta med att man måste ha säkerhetslina när man är på taket eller att man ska pumpa sina däck i en säkerhetsbur när man skiftat dem. Visst, det finns en poäng med alla säkerhetsbestämmelser i syfte att eliminera risker och undvika skada men ibland kan det vara lite väl överarbetat och gjort enbart för att producenten inte ska kunna ställas till svars om nåt händer och yrkesmän lär sig med tiden vad som är viktigt och inte.
Här handlar det snarare om försäkringsbolagens erfarenhet av läckor som hade undvikits om stödhylsa monterats. Det tar tid att bryta gamla vanor, och visst finns det fortfarande flera som vill fortsätta utan stödhylsor. Min rekommendation var för att jag tycker att man lika gärna kan göra ett riktigt bra jobb när man ändå är igång.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jag får nog hålla med om att det är bäst att dra på hängslen och livrem i detta fallet, speciellt eftersom det redan finns 2-3 avvikelser inom zon 1.
Men det har vi ju haft uppe förrut.
Men det har vi ju haft uppe förrut.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Idag har vi lekt rörmokare. En av mina grannar hjälpte till, den ursprungliga grannen som jobbar med rör kom med ursäkt efter ursäkt så till slut tröttnade jag och tog tag i detta själv. Det tar tid att dra rör upptäckte jag och det är inte helt enkelt att böja två parallella rör rätt även om man har verktyg. Att böja till en förbikoppling t ex kräver rätt mycket klurande innan det blir snyggt.
Jag började med att sätta upp badkarsblandaren på väggen. FM-Mattson. Det medföljer en bricka som man fäster med 2-3 skruvar och sen kan man montera upp blandaren och fästa den med en insexskruv. Smart, simpelt och hålen är också lite ovala så justermån finns. Då det ska vara badkar under hamnade den på ca 80 cm höjd och i mitten av badkaret. Jag använde rikligt med silikon på både plattan och i hålen men inte heller här behövdes några pluggar utan två 5mm skruvar fick duga.
Sen var det dags för utkommande rör och här hade märkningen på vilket som var K och V försvunnit (klantigt!) så vi stängde av vattnet i huset, borrade ett litet hål i båda rör, drog på vattnet igen lite försiktigt och snart kunde vi konstatera ur vilket det kom varmvatten - det nedre. Till ens tröst kan man säga att detta även drabbar proffs...
Vi skalade sen bort plasten på det 18mm tjocka prisolröret rätt långt in och försökte få dit muttern till vinkelkopplingen 18->12. Gick inte alls. Upptäckte då att båda rör var skadade och lite ovala. Perkele! Men då hittade jag en lång kvarttumshylsa i garaget som var 15mm invändigt (samma som dessa rör) och den drev jag sen in 4-5cm i röret. Sen gick muttern och klämringen dit. Stödhylsan var det värre med men till slut lyckades vi driva in den tillräckligt långt genom att slå på den med en träkloss.
Vi körde cc40 då de självhäftande rörhållarna bara fanns i detta utförande och blandarens inkommande rör hade även detta mått. Ja, sen var det bara att mäta och kapa och det flöt på relativt bra tills vi kom till näst sista röret, kallvattnet till handfatet. Vi slarvade i mätningen och gjorde röret lite för kort. Quick fix: vi satte en skarv mellan ballofixen och själva röret. Syns på bilden men det kommer inte att synas annars då det är i kommoden. 2 st 2.75m rör räckte annars precis.
Sen kom då sanningens ögonblick när vattnet skruvades på.
Handfat och ballofixer: tätt.
Toastol: tätt.
Badkarsblandaren: tätt.
Utkommande rör. Bara kallvattnet tätt. Suck.
Vi testade att dra hårdare. Och hårdare. Och hårdare. Till slut böjde sig alltihopa och de tidigare så fint parallella rören som gick till båda blandarna försköts flera cm i sidled.
Vi ska fixa fram en 24mm fast nyckel och försöka igen i morgon, det är väl trångt för en skiftnyckel där. Planen är att riva kopplingen och förvissa oss om att stödhylsan verkligen har bottnat i röret och även byta klämring. När detta är löst kommer även rören att bli parallella igen, även det som är i kommoden.
Det blev inget badkar ikväll.
Jag började med att sätta upp badkarsblandaren på väggen. FM-Mattson. Det medföljer en bricka som man fäster med 2-3 skruvar och sen kan man montera upp blandaren och fästa den med en insexskruv. Smart, simpelt och hålen är också lite ovala så justermån finns. Då det ska vara badkar under hamnade den på ca 80 cm höjd och i mitten av badkaret. Jag använde rikligt med silikon på både plattan och i hålen men inte heller här behövdes några pluggar utan två 5mm skruvar fick duga.
Sen var det dags för utkommande rör och här hade märkningen på vilket som var K och V försvunnit (klantigt!) så vi stängde av vattnet i huset, borrade ett litet hål i båda rör, drog på vattnet igen lite försiktigt och snart kunde vi konstatera ur vilket det kom varmvatten - det nedre. Till ens tröst kan man säga att detta även drabbar proffs...
Vi skalade sen bort plasten på det 18mm tjocka prisolröret rätt långt in och försökte få dit muttern till vinkelkopplingen 18->12. Gick inte alls. Upptäckte då att båda rör var skadade och lite ovala. Perkele! Men då hittade jag en lång kvarttumshylsa i garaget som var 15mm invändigt (samma som dessa rör) och den drev jag sen in 4-5cm i röret. Sen gick muttern och klämringen dit. Stödhylsan var det värre med men till slut lyckades vi driva in den tillräckligt långt genom att slå på den med en träkloss.
Vi körde cc40 då de självhäftande rörhållarna bara fanns i detta utförande och blandarens inkommande rör hade även detta mått. Ja, sen var det bara att mäta och kapa och det flöt på relativt bra tills vi kom till näst sista röret, kallvattnet till handfatet. Vi slarvade i mätningen och gjorde röret lite för kort. Quick fix: vi satte en skarv mellan ballofixen och själva röret. Syns på bilden men det kommer inte att synas annars då det är i kommoden. 2 st 2.75m rör räckte annars precis.
Sen kom då sanningens ögonblick när vattnet skruvades på.
Handfat och ballofixer: tätt.
Toastol: tätt.
Badkarsblandaren: tätt.
Utkommande rör. Bara kallvattnet tätt. Suck.
Vi testade att dra hårdare. Och hårdare. Och hårdare. Till slut böjde sig alltihopa och de tidigare så fint parallella rören som gick till båda blandarna försköts flera cm i sidled.
Vi ska fixa fram en 24mm fast nyckel och försöka igen i morgon, det är väl trångt för en skiftnyckel där. Planen är att riva kopplingen och förvissa oss om att stödhylsan verkligen har bottnat i röret och även byta klämring. När detta är löst kommer även rören att bli parallella igen, även det som är i kommoden.
Det blev inget badkar ikväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för en bra tråd! Har en badrumsrenovering i femårsplanen och jag blir lite sugen på att prova på att göra det själv. Åtminstone det jag kan, eller kan lära mig, göra själv.
Först måste jag dock ordna duschmöjligheter på annan plats så det går att sköta hygienen under tiden för renoveringen, vilken tar tid oavsett vem som utför den.
Först måste jag dock ordna duschmöjligheter på annan plats så det går att sköta hygienen under tiden för renoveringen, vilken tar tid oavsett vem som utför den.