Frågan är vilka mått-toleranser du ska ligga på.

Nu verkar jag ha haft tur igen, en maskinist från Kalifornien som är en Deckel-fantast och som använder dom i sin verkstad, som hjälpt mig mycvket det senaste året så har erbjudit tillverka en ny axel åt mig om jag skickar den gamla axeln dit samt kugghjulen som ska passa på splines'en + ritningen. Toleranserna är jag osäker på men dåjag kollar med mikrometern så verkar allt vara inom .02mm max, på den mindre sidan.

• Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Se där!

Allt brukar ordna sig till slut!

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Turen har en förmåga att förfölja den skicklige

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Denna helg har jag plockat ut den nedre axeln, jag stötte på bekymmer med att få av kedjan där bak, den måste bort för att få av axeln. Men som tur var behövdes inget verktyg för att få av kedjan, Deckel ingenjörerna var smarta och en länk i kedjan kan plockas isär utan verktyg. Den nedre axeln ska ut på framsidan och inte bakåt som den övre axeln.

OO0tleJ.jpg

Oeoa9gx.jpg

AqIq3sB.jpg

KsiSusE.jpg

Alla komponenterna i den undre axeln ser ut att vara i bra skick. Förutom det främsta lagret som låter som det behöver bytas. Lagret längst bak har också nån sorts skydd som gått sönder som behöver bytas.

• Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Jag kollar på schemat och ena lagret ska vara 2RS (gummi på båda sidorna), men det var det inte... Jag forskade i detta och det finns faktiskt flera tillverkare som lägger förseglade lager i växellådor eftersom lagren kan bli förstörda av partiklar som finns i oljan, så förseglade lager bör hålla längre. Tänker om jag ska byta alla lager i växellådan mot helt förseglade...

Porsche gjorde ju något av ett misstag med att sätta ett förseglat lager i sin växellåda till 996 modellen. Det höll inte så länge som det var tänkt och orsakade en massa problem när tätningen på lagret gav upp. Det lagret fick dock ingen olja och därför man valt ett förseglat. Google 996 ims bearing. Det kanske inte alls är applicerbart på en fräs men kanske intressant ändå.

Jag hade nog valt att göra som tillverkaren ämnade, i alla fall för lager som går i oljebad ..

Jag har även läst om andra tillverkare som t.ex. BMW som också lägger förseglade lager i sina växellådor, men om förseglingen går sönder så kommer ju olja in så det bör inte leda till direkt katastrof.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Forskade och frågade mera igår och kommer köra på som vanligt, bara köra med försegling på ena lagret och då mot utsidan så olja inte läcker ut.

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Hmmm, flera veckor och axel är fortfarande inte skickad... Det blev inte så lätt som jag trodde, med deklareringar, värden och eventuella importtullar och sånt. Frakten blev inte billig heller så jag håller av med att skicka axeln och kugghjulen. Jag är dessutom lite orolig för risken att den slarvas i posten.

Jag tänker kolla upp med ett lokalt företag nu istället som jag fick rekommenderat, och se vad dom tar för att sprutsvetsa och slipa axeln, finns ett företag som gör reparationsjobb av det slaget i Vasa och det kan rädda axeln tror jag. Gängan längst ut kommer jag förmodligen själv att ta bort och ersätta med en vänstergängad skruv som föreslagits ren tidigare, allt den gör är att hålla kullagret på plats ändå.

Jag har även bestämt att göra kilspåret större, till 6mm, för att minska att den nya kilen klipps i en liknande olycka. Det fixar då också problemen med skadorna på spåret, jag upptäckte även sidan på spåret i ena kugghjulet hade skadats så att expandera spåret till 6mm fixar även den skadan.

Spåret i axeln blir 2mm djupare, för att behålla samma "höjd" med kilen monterad, rulllagret som sitter i mitten måste kunna tas av med kilen på plats så den dimensionen måste hållas, men det blir ändå 2mm mera material för samma yta att ta påfrestningen.

Har även beställt en 27mm spiralbrotsch för att rensa upp loppen i kugghjulen.

• Gilla
Chaly och 6 till
  • Laddar…
Istället för att låta allt hänga upp sig på den där axeln så har jag denna helg rengjort sumpen, något jag alltid skjutit upp.

gLPcUL9.jpg

945Wpn0.jpg

4GOVqTF.jpg

Där i vänstra hörnet var ett ställe som var svårt att nå
YzTiTws.jpg

wTSZIQy.jpg

p01uW0X.jpg

Detta så suger pumpen skärvätska igenom, då jag tog upp den var den inlindad i ett finmaskigt metallnät med ståltråd. Såg ut som nån hemmagjord modifikation.

QFmkUuH.jpg

Innuti så var ett grövre nät på insidan, jag tog bort det och bytte det mot den finmaskiga nätet som var på utsidan istället.
HEOW8dR.jpg

Men jag vet inte riktigt om jag ska börja använda pumpen och skärvätska eller ej sen...

Jag köpte en 5 liters dunk med koncentrat i somras men jag är starkt o-imponerad av det, det torkar och lämnar en kletig yta, attackerade även förzinkningen på några plåtdelar jag haft på svarven som stänktskydd. Och sen upptäckte jag rost där det torkat på andra delar. Aldrig haft rostproblem förr då jag kört med en hemmagjord blandning av Ballistol och vatten, så det kanske kan vara en idé men Ballistol är inte så billigt och jag har denna 5 liters dunk, kanske ska försöka sälja den.

Jag vet att vissa fyller sumpen med skärolja istället, oljan räcker väldigt, väldigt länge och blr inte dålig. Men den ger ingen kyleffekt och kan ryka då man svarvar. Men inga rostproblem då iallafall.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Du gör nog helt rätt som renoverar axeln istället för att skicka den (all världens väg??) med risken att aldrig se grejerna igen.
Postmord är ju pålitliga på det viset.

Jag försökte få tag i det där företaget i 3 veckor, först via mail, sen telefon, till sist skickade jag SMS att ringa upp och då ringde någon upp mig. Då fick jag reda på att det är endast 3 pers kvar, dom avskedade snubben som gjorde sånadära jobb. Killen jag talade med förstod sig inte på vad dom höll på med, han hade ju jobb så det räckte han som dom avskedade och nu hade dom en avdelning som står tom med maskiner som inte används (hmmm, kanske det blir att sälja något snart)....

Jag frågade Franz Singer i Tyskland om vad en reservdelsaxel skulle kosta, några hundra euro tänkte jag, men nä 1950€ + frakt :surprised:

Nå jag fick tips om ett annat företag, men jag funderar även att prova reparera den själv genom att skarva en ny del, för jag tror på den lösningen, han i kalifornien tyckte även det vore en bra lösning, använd Loctite 272 och det håller lika bra som en svetsfog. Får se vart det bär.

Passade på att göra skaftet i CAD för att visa hur jag tänker, så kanske det blir lättare att förstå.

CAD-rendering av ett maskinskaft med vänstergänga och möjliga förstärkningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänstergänga så den blir självlåsande, går bra på en Deckel då den endast går åt ett håll, + loctite 272 som är kanske det starkaste dom har. Jag tror detta blir en fullgod reparation om jag går den vägen och då kan jag göra det 90% hemma på svarven. Är man riktigt paranoid borrar man ett hål till genom båda delarna, gängar och skruvar dit en skruv, som också fästs med loctite, men jag tror det är overkill.

Det företag jag nu talar med verkade inte pigg på sprutsvetsning och reparation, vill nu se vad dom tar för att göra en helt ny.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.