Byggahus.se

Renovering av Deckel FP2 från 1958

1. H
    Medlem · Nivå 17
    Har du talat med Stefan Rabb i Rönnvik och frågat om han kan göra en ny?
    Jag träffade honom i går och han sade att jag har litet för lugnt i firman just nu och då brukar han åta sig sånt här.

2. D
    Medlem Nivå 12
    Nä jag har inte ens hört om honom förr. Att göra en ny är ganska avancerade grejer, härdning och slipning av splinesen till små toleranser. Är det något han klarar tro.

De jag talar med nu finns i Sunnanvik.

3. O
    Medlem Nivå 7
  4. D
    Medlem Nivå 12
    Jag vet int heller, men just nu är jag inställd på att få fräsen renoverad.

Testade att spänna upp axeln ikväll för att se hur det görs bäst i praktiken. 4-backschucken är nog enda sättet om man inte har en hylschuck.

Kort video, lite mindre än en hundradel, nära nog tycker jag:
    https://i.imgur.com/RCH8vtI.mp4

5. H
    Medlem · Nivå 17
    Nej det blir för avancerat för Stefan. Jan Lindberg som har verkstad i sunnanvik kunde kanske klara av det.

6. C
    Medlem · Nivå 16
    Höll på att dona med ett par skadade axlar i somras och sökte då lite på axelrenovering, sprutsvetsning, termisk sprutning och hittade antal företag som verkar ägna sig åt sådant. Så det är väl bara att ringa runt. Om inte annat är det väl risk för att man blir lite klokare på kuppen.

För egen del slutade det med att jag bestämde mig för att blunda och montera tillbaka axlarna i befintligt skick, så jag har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av.

7. D
    Medlem Nivå 12
    Det var han jag talade med, nytillverkning av axel skulle kosta 1000€ + moms så det var ganska saftigt, dom erbjuder inte sprutsvetsning så det skulle bli mig svetsning + bearbetning 300€ + moms.

Ny axel låter inte realistiskt... Reparera själv låter som enda utvägen.

Redigerat 18 nov 2019 12:13
  8. Chaly
    Medlem · Nivå 8
    En tidigare arbetsgivare vet jag att vi lämnade in axlar till Elektrometallisering AB i Tullinge söder om Stockholm. Fick åka dit och lämna en axel till en ZF-powershiftlåda en gång. Känner dom dock inte...

Kanske kan vara värt ett samtal för att höra?

http://metallisering.se/specialitet.htm

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 12
    Det är ganska långt bort från mig, helst skulle jag inte vilja skicka nånting med posten.

Jag funderar nu på att prova med det absolut minimala jag kommer undan med i reparationsväg, jag tog ett väldigt fint skär på axeln igår och fick det till 26.98 mm ungefär, nu går alla dreven på igen, dom känns som om dom sitter ganska bra på axeln nu.

Jag tänker kanske det räcker såhär om jag förstorar spåret till 6mm så kan jag slippa undan mera komplicerade reparationsmetoder.

10. D
    Medlem Nivå 12
    Nu har jag svarvat bort den gamla söndriga gängan, borrat och gängat för nytt material och sen gängat fast en ny bit och låst den med Loctite. Fick inte tag på 272 men för denna applikation hoppas jag 2701 duger.

Nu kan jag börja svarva till den här biten och sen gänga den.

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 12
    Nu har jag gjort skaftet färdigt, förutom att förstora spåret till 6mm vilket jag får ta till enverkstad för att fixa.

Det blev att tillverka en ny mutter, den syns även på bilden, i dimensionen identisk till den gamla muttern, men vänstergänga. Orginalet var visst högergängat, jag hade felaktigt trott det var vänstergängad M16 då muttern inte passade på den fingängade M16 gängstång jag hade.

Men M16 fingänga är visst 1,25mm och här var det 1mm stigning.... Jag hade antagit fingängad M16 var 1mm... På engelska har dom ju ett bra uttruyck, assume makes an ass out of u and me. Nå jag gjorde en ny mutter för jag ville inte ta bort skruven då den väl var gjort och infäst.

Förmodligen var det en orsak att ha högergänga också men jag tror inte det är någon stor sak då det bara håller lagret på plats och inte kommer under någon stress, jag lägger lite loctite så håller det.

12. D
    Medlem Nivå 12
    Jag började titta på motorn ikväll då jag är färdig för tillfället med skaftet. Kullagren är inte i vidare bra skick från ljudet, jag tror fettet är så gammalt det har torkat ihop. Det är väl nästan som att köra utan fett. Ska nu kolla om lagren kan fettas om eller behöver bytas, det senare är förmodligen smartare.

En AEG.

Kollar fasordningen innan jag plockar bort kablarna.

Insidan av motorrumet och detta är efter jag rengjort och skrapat bort en massa ingrodd smörja, nån sorts blanding av aluminiumchips och torkad olja. Den har maskinen har verkligen fräst mycket alu i sina dar... Nästan inget annat än aluminium som jag hittar.

Motorn har faktiskt en färg under all smuts, samma deckel grågrön som resten av maskinen hade som original. Lite irriterad jag inte fick samma färg faktiskt, jag gillar verkligen den ljusa, grågröna färgen.

Mestadels rengjorda, får bli en annan dag jag tar isär motorn.

13. H
    Medlem · Nivå 17
    På tal om påsvetsning och bearbetning.

Det finns speciella svetsstickor som ger mjukt lättbearbetat svetsgods och som är gjorda just för att svetsa på skadade axlar. Jag använde dem på spindeln till Solbergasvarven och det blev bra.
    Jag an säkert göra påsvetsningen åt dig om Jan Lindberg kan bearbeta.

14. D
    Medlem Nivå 12
    Jag tror inte det behövs, alla dreven passar fint på axeln nu, har monterat ihop alla drev på den igen och allting sitter bra och inget är slappt eller löst, allt som behövs är att förstora kilspåret och det ska jag ha en verkstad nära mig att göra. Snart redo att sättas ihop igen, också beställt nya lager till båda axlarna i växellådan.

15. D
    Medlem Nivå 12
    Tog isär motorn men den var lite annorlunda än vad jag är van med, fläkten sitter bakom lagret. Och den är fastpressad. Jag har inte ännu tagit tav andra kåpan men jag ser det är en fläkt där inne i kåpan också bakom det främre lagret. Men kanske det går att demontera effektivare på den sidan om jag får bort kåpan så jag kan se bättre, annars får jag prova byta lager med rotorn på plats.

En annan sak är att motorn är öppen, trodde den var såpass modern den var stängd.