Kan vara orsaken varför dom bytte till två kilar istället för en större isåfall, men jag tycker nån mm extra kunde ha gjort skillnaden utan att försvaga för mkt.

Idag har jag haft min första succé med att få dreven att röra på sig, jag gjorde "expanderare" av M8 skruv och en kopplingsmutter, jag lyckades med två sådana, placerade ca 180 grader mot varandra på skaftet få de två första dreven att röra sig utåt. Jag fick dom att röra sig ända tills det blev slut på rum, kanske en 15-20mm totalt. Det jag märker efter jag tar bort skruvarna är att det tredje drevet är låst axialt ännu trots det är fritt att rotera, det är väl kilen som ligger emot. Den ser sprucken ut och jag tror inte den går att linjera upp ens, tror jag måste försöka plocka ut bitarna eller nåt.

wMycAUjh.jpg

Närbild av nyckeln
6ahfyiyh.jpg

• Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Sitter fast ännu, har borrat ut mycket av kilen från under de två dreven som jag flyttade på, jag kan konstatera kilen inte sitter fast hårt på den sidan och kan flyttas i spåret väldigt lätt. Även lirkat ut lösa bitar från under det tredje drevet men det vill inte röra sig alls i axiell riktning. Skaftet har förmodligen deformerats under drevet och kanske framför det så att det sitter fast i spår.

Jag har några nödlösningar i fickan som jag nu ser ut att få prova:

-Fila framför det tredje drevet, ifall material framför drevet har "svampat" sig och håller fast det, kanske har tur och det lossnar om jag kan avverka lite material från skaftet där.

-Ifall material under drevet har deformerat sig är det värre. Då kan jag fortfarande prova slipa bort material i framändan på drevet för att blotta kilspåret framifrån, ta bort alla rester av kilar och för in en sandpappersstång under det tredje drevet och rotera drevet för att avverka material. väldigt väldigt sakta... tills det lossnar lite.

Men snart ser det ut som man får hyra en magnetborr och borra ut majoriteten av skaftet under dreven för att få ut det. Skaftet verkar inte vara gjort av något vidare hårt material, om jag förstår rätt är endast tänderna på dreven härdade. Jag tänker jag kan svarva till majoriteten av skaftet själv och sen outsourca delarna som kräver en fräs till en lokal verkstad. Suck och jag som trodde jag hade det värsta bakom mig då jag fick lös kilen från bordet förra hösten...

Jag antar man har fått lära sig mycket om maskinreparation dock, och ev. tillverkning.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nu kanske jag slår in en öppen dörr här (och gör bort mig själv totalt), men jag frågar ändå... :)

"luckan" som du gjorde ett specialverktyg för att gänga bort några poster upp, den är i samma ände på axeln som dreven med den trasiga kilen, har jag fattat rätt?

Hur ser det ut i andra änden? Är det en lucka där med, jag uppfattar ju sprängskissen som att axeln måste ut åt det hållet (bakåt?)...

Eftersom kilspåret är öppet hela vägen ut på axeln borde det inte gå att slå ut axeln? Möjligen att lagren (främst det närmaste som får ta hand om den deformerade axeln) tar lite stryk, men ett lager är ju enkelt att byta...

Jo det är hål i varje sida och skaftet ska ut bakåt där, jag har även öppnat där och försökt få ut skaftet bakåt.

Men kilspåret är inte öppet hela vägen på skaftet, men jag har ju tagit bort så mycket av kilen i spåret att det borde flyttat sig litet, om inte för att det tredje drevet höll fast allting.

Nu kunde jag tillverka en jigg med en skruv som kanske kunde pressa ut det ur maskinen, men det är inte så enkelt, drevet ifråga så ligger mot en gjutjärnsribba i mitten av maskinen och den är vad som får ta all kraft i en sådan situation och då kan jag ha sönder denna ribba och det vore katastrofalt. Mycket värre än att tappa skaftet och får göra nytt.

Så jag är begränsad i hur mycket kraft jag kan applicera.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Aha, nu är jag med...

Men hur har man monterat kilen och de tre dreven från början? Om spåret är fast, axeln är större "på högersidan" och det är ont om plats där dreven sitter? Sitter lagret innanför dreven löst i ytterringen och följer med axeln ut?

Man för in skaftet bakifrån och för det över komponenterna i den ordning de kommer. Skaftet är gjort så allt blir mindre desto längre fram man kommer, så att man kan föra ut det bakåt och föra in det framåt, Det är därför kilen bara är 4x4mm har jag kommit fram till.

Har nu inte kommit så mycket längre på detta, börjar tappa motivationen att hålla på med det så jag har inte orkat göra mycket de senaste dagarna.

Jag tror detta problem är kärvigare än det jag hade med bordet där i början. Jag har lyckats titta in lite med inspektionsspegeln under kilspåret i själva kugghjulet och tycker mig se ett radiellt spår på skaftet hela vägen runt. Detta stärker teorin att då kilen klipptes skapades det förmodligen små delar som rev upp spår i skaftet och detta är vad som låst drevet.

En sak jag är oklar över är varför de två första dreven sitter som berget. Anpassningen ska vara noggrann men inte såhär pass, det ska då att puffa dom av och på skaftet och dom hålls på plats av det faktum dom är inlåsta mellan två lager då allt är monterat, det är ju inte heller något som kräver en såpass tajt inpassning.

Jag kommer nu att svetsa ihop en U-tving av tjockväggad 50mm fyrkantsstål som ska klämma på baksidan av skaftet, och en cylinder som klämmer på framsidan av det första drevet, jag ska klämma ihop allting igen så jag kan se vad jag gör då jag ska öppna upp kilspåret, sen ska jag plocka ut kilarna helt och hållet och påbörja en långsam procedur där jag slipar insidan av det tredje drevet som sitter fast.

Till sist bör det gå att få av....

Om du ändå räknar med att svarva en ny axel, kan du inte helt sonika tigersåga av den befintliga mellan dreven och få ut allt lite enklare?

Jag skulle inte få ut den delen som lämnade kvar i ena sidan p.g.a. den interna gjutjärnsribban i mitten, jag skulle sitta med samma problem ändå. Kanske ha lättare att slippa till förvisso.

Men ännu räknar jag inte med att behöva svarva om axeln, eller iallfall en del av den. Måste gå igenom de andra utvägarna först.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
DennisCA DennisCA skrev:
Har nu inte kommit så mycket längre på detta, börjar tappa motivationen att hålla på med det så jag har inte orkat göra mycket de senaste dagarna.

Jag tror detta problem är kärvigare än det jag hade med bordet där i början. Jag har lyckats titta in lite med inspektionsspegeln under kilspåret i själva kugghjulet och tycker mig se ett radiellt spår på skaftet hela vägen runt. Detta stärker teorin att då kilen klipptes skapades det förmodligen små delar som rev upp spår i skaftet och detta är vad som låst drevet.

En sak jag är oklar över är varför de två första dreven sitter som berget. Anpassningen ska vara noggrann men inte såhär pass, det ska då att puffa dom av och på skaftet och dom hålls på plats av det faktum dom är inlåsta mellan två lager då allt är monterat, det är ju inte heller något som kräver en såpass tajt inpassning.

Jag kommer nu att svetsa ihop en U-tving av tjockväggad 50mm fyrkantsstål som ska klämma på baksidan av skaftet, och en cylinder som klämmer på framsidan av det första drevet, jag ska klämma ihop allting igen så jag kan se vad jag gör då jag ska öppna upp kilspåret, sen ska jag plocka ut kilarna helt och hållet och påbörja en långsam procedur där jag slipar insidan av det tredje drevet som sitter fast.

Till sist bör det gå att få av....
Kämpa på!

Ge inte upp!

Det brukar vara i det här skedet som motivationen fallerar men snart är du i det skedet att allt är ordnat och allt går att montera och då känns det bättre.

Har du någon nytta av utdragare av det större slaget?
Jag har många storlekar om du behöver låna.

Tyvärr inte, problemen är att det är så trångt att man inte kommer åt med några vanliga verktyg, och just så att jag inte heller kan bara bygga en stor press. Jag är 100% på att jag kunde bygga en sån med en rejäl skruv som skulle trycka ut alla tre drev. Men då skulle jag ha sönder gjutjärnsribban inne i maskinen med allra största sannolikhet.

Jag gjorde en variant av ett sådan verktyg igår och tryckte tillbaka dreven till sin orginella position. Nästa steg är att öppna upp spåret för kilen så allt skräp kan plockas ut.

051UMiKh.jpg

EUydwo6h.jpg

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Det kan gå men söndriga kilar brukar gnaga sönder kispåret så totalt att det ibland inte går att få isär och sedan går det inte att sätta ihop för att kilen inte passar i spåren..
Om det blir så illa sågar du av axeln och svarvar en ny tycker jag.

Jo det kommer inte att hjälpa att plocka ut bitarna att få bort drevet. Jag vill bara komma åt dit under med en bit sandpapper limmad på en passande metallbit. Sen kan jag rotera drevet på axeln med sandapper under. Jag vill grada av drevet på insidan, så att det enklare kan pressas ut. Orsaken det sitter fast axiellt men kan rotera tror jag är som du säger, bitar från den söndriga kilen har gnagat upp spår radiellt i skaftet och låser det i axiell riktning.

Bara jag får ut skaftet kan jag undersöka skadorna och vad jag gör härnäst. Går det riktigt dåligt kapar jag av den skadade delen, svarvar en ny del och trycker fast den i det gamla skaftet med en "press fit", vad nu det blir på svenska. ungefär såhär (röda ska föreställa en ny del då), det bör hålla mer än väl tror jag. Och då slipper jag tillverka den del av skaftet som har komplicerad geometri (splines) och vore dyrbar att göra om.

YEqgPfn.png

Att kapa av skaftet inne i maskinen kan bli svårt, därför funderar jag på att borra ut det istället, skaftet är 25mm, borrar jag det med en 22mm borr så blir det ihåligt och bör förhoppningsvis deformera under drevet och släppa det om jag pressar ut det.

• Gilla
wiz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.