45 058 läst ·
294 svar
45k läst
294 svar
Renovering av Deckel FP2 från 1958
Okej motorn har monterats ihop igen och satts tillbaka.



Jag har kopplat in och testat och den låter riktigt tyst nu
Sen har jag passat in den nya 6mm kilen, blev att slipa den på sidorna för att få ner den några hundradelar så jag skulle få en bra inpassning i spåret. Jag vill jag ska kunna trycka in kilen för hand större delen av vägen och sen klämma fast den. Men att den också ska kunna plockas av utan större problem. Spårets djup är 4 mm och kilen 6 mm så 2 mm sticker ut.
Jag var tvungen att plocka bort kilen och ta bort några tiondelar på höjden innan lagret gick av och på som det ska. Det är kritiskt för att hela axeln och alla komponenter ska kunna plockas på och isär. Kilen får alltså inte sticka ut mera än vad den gör nu, nu är det riktigt tajt men det gårbra att sätta av och på lagret. Det betyder också att spåren i dreven behöver inte göras djupare än vad dom nu är.

Det blev inget med idén att brotscha dreven, dom är härdade inte bara i tänderna men också i loppet, så jag kommer imorgon ta dom till en lokal verkstad som har en trådgnistmaskin som får göra de nya kilspåren.



Jag har kopplat in och testat och den låter riktigt tyst nu
Sen har jag passat in den nya 6mm kilen, blev att slipa den på sidorna för att få ner den några hundradelar så jag skulle få en bra inpassning i spåret. Jag vill jag ska kunna trycka in kilen för hand större delen av vägen och sen klämma fast den. Men att den också ska kunna plockas av utan större problem. Spårets djup är 4 mm och kilen 6 mm så 2 mm sticker ut.
Jag var tvungen att plocka bort kilen och ta bort några tiondelar på höjden innan lagret gick av och på som det ska. Det är kritiskt för att hela axeln och alla komponenter ska kunna plockas på och isär. Kilen får alltså inte sticka ut mera än vad den gör nu, nu är det riktigt tajt men det gårbra att sätta av och på lagret. Det betyder också att spåren i dreven behöver inte göras djupare än vad dom nu är.

Det blev inget med idén att brotscha dreven, dom är härdade inte bara i tänderna men också i loppet, så jag kommer imorgon ta dom till en lokal verkstad som har en trådgnistmaskin som får göra de nya kilspåren.
Igår fick jag tillbaka dreven med nya kilspår, 2 av 3 passade på axeln utan problem. Vid närmare undersökning visade det sig att den som inte passade så hade dom missat lite i ena kanten så det tar emot kilen ovanifrån. Lite synd då allt inte passar direkt.... Men det är iallafall något som är så litet jag kan fixa med en diamant fil ganska snabbt, väldigt litet material det rör sig om.
Jag började igår med att montera ihop den nedre axeln först och har den monterad igen, nästan. Jag märkte jag saknar en del, en del som jag inte lyckats identifiera för den var ganska söndrig. Men det är nån sorts packning, av en dimension jag inte hittar, 25x57x3 mm baserat på mina mått av täckplattan:

Jag använde 2RS lager denna gång, men plockade bort gummitätningen som vänder in mot växellådan för lagret ska smörjas med oljan som stänks omkring i växellådan, så kanske det räcker för att hålla tätt ändå.
Växellådan med nedre axeln monterad:

Jag började igår med att montera ihop den nedre axeln först och har den monterad igen, nästan. Jag märkte jag saknar en del, en del som jag inte lyckats identifiera för den var ganska söndrig. Men det är nån sorts packning, av en dimension jag inte hittar, 25x57x3 mm baserat på mina mått av täckplattan:

Jag använde 2RS lager denna gång, men plockade bort gummitätningen som vänder in mot växellådan för lagret ska smörjas med oljan som stänks omkring i växellådan, så kanske det räcker för att hålla tätt ändå.
Växellådan med nedre axeln monterad:

Idag fortsatte jag montera ihop växellådan. Tyvärr var det stört omöjligt att få in de tre dreven där framme igen, så litet med utrymme att det inte gick. Jag fick demontera den nedre axeln igen och börja om från början. Den övre axeln måste in först, men man måste också lägga in komponenterna för den nedre axeln färdigt eller så får man inte in dom heller.

Axlarna monterade och jag börjar skruva ihop framsidan av maskinen igen.



Kedjan driver växellådan till matningen, här ska även drivskaftet till Y-ledet monteras innan jag kan sätta tillbaka drivremmarna och remskivan.

Och locket är tillbaka... Tog jäkligt länge detta och väldigt trixigt... Hjälpte inte med den nya packningen som inte villa sitta på plats. fick smeta lite vaselin på den så den skulle sitta still. Man måste få på locket riktigt rätt så det tar i ett par stift som hjälper att positionera den exakt, och så måste man få alla tre spakar på baksidan att ta i på rätt ställe på samma gång och inte rubba dom så nånting inte tar i som det ska. En gummislägga behövdes för att få på locket till slut, inpassningen mellan stiften var lite väl snäv...

Så här långt orkade jag innan jag tyckte det fick räcka för stunden. Jag testade dock att det går att välja olika hastigheter genom att rotera spindeln för hand och det verkar nu fungera som det ska.

Axlarna monterade och jag börjar skruva ihop framsidan av maskinen igen.



Kedjan driver växellådan till matningen, här ska även drivskaftet till Y-ledet monteras innan jag kan sätta tillbaka drivremmarna och remskivan.

Och locket är tillbaka... Tog jäkligt länge detta och väldigt trixigt... Hjälpte inte med den nya packningen som inte villa sitta på plats. fick smeta lite vaselin på den så den skulle sitta still. Man måste få på locket riktigt rätt så det tar i ett par stift som hjälper att positionera den exakt, och så måste man få alla tre spakar på baksidan att ta i på rätt ställe på samma gång och inte rubba dom så nånting inte tar i som det ska. En gummislägga behövdes för att få på locket till slut, inpassningen mellan stiften var lite väl snäv...

Så här långt orkade jag innan jag tyckte det fick räcka för stunden. Jag testade dock att det går att välja olika hastigheter genom att rotera spindeln för hand och det verkar nu fungera som det ska.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Drivskaftet för Y-ledet tillbaka monterat:

Sen den här aluminiumbiten som täcker över kedjan och skyddar drivremmarna från smuts från kedjan

Remskiva och drivremmarna.

Efter det satte jag tillbaka sidokåporna och kontrollerna, det var ganska enkelt.



Så nu är maskinen mer eller mindre ihopsatt igen och alla hastigheter verkar fungera. Nu får jag igen börja fundera på hur jag ska montera X-skalan för DROn som jag funderade på i augusti nån gång...

Sen den här aluminiumbiten som täcker över kedjan och skyddar drivremmarna från smuts från kedjan

Remskiva och drivremmarna.

Efter det satte jag tillbaka sidokåporna och kontrollerna, det var ganska enkelt.



Så nu är maskinen mer eller mindre ihopsatt igen och alla hastigheter verkar fungera. Nu får jag igen börja fundera på hur jag ska montera X-skalan för DROn som jag funderade på i augusti nån gång...
Elektroniktokig
· Hallsberg
· 30 inlägg
Kul att följa din imponerande renovering!
Ja maskinen är ihop och fungerar men jag tyckte den vertikala spindeln hade högt ljud och det kan bero på att dreven som för äver kraften är slitna eller feljusterade. Så jag kollade inpassningen med färg, man målar ett tunt lager färg på drevet och roterar spindeln för hand medan man håller emot med nånting så det blir större belastning på drevet.
Jag köpte riktig "marking compound" via ebay av märket Avion. Köp inte det, det är skit. En gul färgtub från Clas Ohlson gav bättre resultat.
Före, med båda ringarna i, som den kom från förra ägaren:

Mönstret:


Jag har en manual för hur man ställer in detta och detta tyder på att drevet ligger för långt fram.
Upprepar testet med ena ringen borta (-0,5mm)


Ser bättre ut, men det ser ut som avtrycken ligger för långt ute. Kan tyda på att jag fick för långt enligt manualen.

Jag har beställt en hög med distansringar på 0,2mm så jag ska prova sätta på en och upprepa testet.
Jag köpte riktig "marking compound" via ebay av märket Avion. Köp inte det, det är skit. En gul färgtub från Clas Ohlson gav bättre resultat.
Före, med båda ringarna i, som den kom från förra ägaren:

Mönstret:


Jag har en manual för hur man ställer in detta och detta tyder på att drevet ligger för långt fram.
Upprepar testet med ena ringen borta (-0,5mm)


Ser bättre ut, men det ser ut som avtrycken ligger för långt ute. Kan tyda på att jag fick för långt enligt manualen.

Jag har beställt en hög med distansringar på 0,2mm så jag ska prova sätta på en och upprepa testet.
Den blir ju liksom aldrig färdig känns det som. Har köpt shims för att ställa in drevet som jag märkt med färg men det har inte blivit bra, alltid ett klickande ljud, typ man skulle tro att det satt för tätt ihop, men det var mycket glapp i spindelns rörelse tyckte jag så det kändes inte rätt.
Så efter mycket om och men tog jag bort spindeln ur det vertikala huvudet och tittade in helt enkelt, då jag kunde se med egna ögon så blev det mycket klarare.
Jag tog en video med drevet shimsat till 0.8mm (hade 1.0mm från förra ägaren) och det ser ganska glappigt ut:
Sen med 1.8mm, provade 2.0mm också men då gick det inte runt.
Mycket mindre glapp men klickljudet som kommer då man roterar spindeln är inte borta, det hörs inte på videon så ni får ta mig på mitt ord på den punkten. Men jag tycker problemet är uppenbart nu då jag ser det med egna ögon. Drevet till vänster (det som finns i det vertikala fräshuvudet) måste komma neråt, det är för högt uppe nu och det gör ingen skillnad hur jag justerar det andra så länge det är så.

Om ni kollar på de röda pilarna så ser ni att det ser skadat ut. Jag tror detta är orsaken till oljudet, eftersom drevet ligger får långt uppe så tar dessa kanter i det andra drevet och dom har blivit nednötta. Man kan också se på fettet i tänderna på drevet att det inte gör kontakt hela vägen ner. Så bevisen är starka enigt mig att detta drev måste shimsas. Jag har beställt distansringar igen som ska passa drevet ifråga, 0,1 och 0,2 mm.
Så efter mycket om och men tog jag bort spindeln ur det vertikala huvudet och tittade in helt enkelt, då jag kunde se med egna ögon så blev det mycket klarare.
Jag tog en video med drevet shimsat till 0.8mm (hade 1.0mm från förra ägaren) och det ser ganska glappigt ut:
Sen med 1.8mm, provade 2.0mm också men då gick det inte runt.
Mycket mindre glapp men klickljudet som kommer då man roterar spindeln är inte borta, det hörs inte på videon så ni får ta mig på mitt ord på den punkten. Men jag tycker problemet är uppenbart nu då jag ser det med egna ögon. Drevet till vänster (det som finns i det vertikala fräshuvudet) måste komma neråt, det är för högt uppe nu och det gör ingen skillnad hur jag justerar det andra så länge det är så.

Om ni kollar på de röda pilarna så ser ni att det ser skadat ut. Jag tror detta är orsaken till oljudet, eftersom drevet ligger får långt uppe så tar dessa kanter i det andra drevet och dom har blivit nednötta. Man kan också se på fettet i tänderna på drevet att det inte gör kontakt hela vägen ner. Så bevisen är starka enigt mig att detta drev måste shimsas. Jag har beställt distansringar igen som ska passa drevet ifråga, 0,1 och 0,2 mm.
Äntligen kom distansringarna! Otroligt vad länge det tog för dom att komma från Tyskland. Men nu har jag suttit och testat mig fram och dessa är de bästa mönstren jag fått. Men oljudet är helt oförändrat, ingenting jag gör spelar någon roll. Så jag hade väl fel får jag konstatera att oljudet kom från dessa kugghjul.
Jag tog bort det vertikala huvudet helt och startade maskinen och den hade oljud men inte lika högt, detta hade jag konstaterat förr att åmtinstone en del av ljudet kom från de raka kugghjulen som ligger längre bak. Men denna gång provade jag lägga lite last på hjulet med en läderbit och ljudet steg omedelbart till samma nivå som med det vertiakala huvudet monterat. Så jag kan väl konstatera att oljudet kommer från de raka kugghjulen, får leva med det tills jag kan göra ett nytt drev, då i brons. Ska också prova att lägga OPG "Open gear lube" och se om det får ner oljudet.


Jag tog bort det vertikala huvudet helt och startade maskinen och den hade oljud men inte lika högt, detta hade jag konstaterat förr att åmtinstone en del av ljudet kom från de raka kugghjulen som ligger längre bak. Men denna gång provade jag lägga lite last på hjulet med en läderbit och ljudet steg omedelbart till samma nivå som med det vertiakala huvudet monterat. Så jag kan väl konstatera att oljudet kommer från de raka kugghjulen, får leva med det tills jag kan göra ett nytt drev, då i brons. Ska också prova att lägga OPG "Open gear lube" och se om det får ner oljudet.


Har nu installerat en ny oljepump för att centralisera smörjningen av X och Z leden. Ännu oklart hur jag ska dra den tredje tuben som ska till den andra sidan.

Kanske såhär, om jag kan fästa den på ett enkelt och pålitligt vis. Kanske ett självhäftande kabelrör kunde funka om limmet duger, vill undvika borra mera hål. Det blir en ganska undanskymd plats sen, kommer en DRO skala framför som döljer allt.


Kanske såhär, om jag kan fästa den på ett enkelt och pålitligt vis. Kanske ett självhäftande kabelrör kunde funka om limmet duger, vill undvika borra mera hål. Det blir en ganska undanskymd plats sen, kommer en DRO skala framför som döljer allt.

Igår så blev det premiär i liten skala. Tog de första skären med maskinen. Improviserad setup men mitt första projekt blir att fixa riktiga klämmor att hålla fast skruvstrycket med.


En kabelkanal så fixade oljetubsdragningen annars.


En kabelkanal så fixade oljetubsdragningen annars.

