4 205 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
renovering av badrum
Hejsan..
Efter att ha läst en del är.. så har jag insett att badrums renoveringen måste göras av mig själv. Vilka hutlösa priser... :-[
Badrummet är på 3kvm
Det jag ska göra är att Riva allt väggar,golv.. ut med badkar in med dusch.
I duchen blir det en ny golvbrunn..
byter den befintliga golvbrunnen (av gjut järn) till plast & kopplar ihop den med golvbrunnen i duschen (ca 1 meter)..
Sen så är det vanliga.. kakel/klinkers, tätskydd osv..
Det jag är orolig över om jag grejjar är Bilningen samt betong jobbet dvs, bilningen, fallspacklingen..
är detta en glad normal händig amatör ger sig på eller är det bara bita i det sura äpplet? Det kluriga är väll att få fall på det hela...?
Efter att ha läst en del är.. så har jag insett att badrums renoveringen måste göras av mig själv. Vilka hutlösa priser... :-[
Badrummet är på 3kvm
Det jag ska göra är att Riva allt väggar,golv.. ut med badkar in med dusch.
I duchen blir det en ny golvbrunn..
byter den befintliga golvbrunnen (av gjut järn) till plast & kopplar ihop den med golvbrunnen i duschen (ca 1 meter)..
Sen så är det vanliga.. kakel/klinkers, tätskydd osv..
Det jag är orolig över om jag grejjar är Bilningen samt betong jobbet dvs, bilningen, fallspacklingen..
är detta en glad normal händig amatör ger sig på eller är det bara bita i det sura äpplet? Det kluriga är väll att få fall på det hela...?
Jag kom till samma slutsats som du i går, och gjorde ett inlägg liknande ditt. I den tråden finns lite kommentarer (dock inte specifikt om bilning och fallspackling) som kanske kan kännas upplyftande! http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1116939928
jo jag såg det.. vilket gjorde att jag vågar mig på allt (nästan)..
är bara lite orolig att inte få rätt lut på golvet.. :-/
har aldrig jobbat med betong eller spackel tidigare.. så man e lite "rädd" vill ha lite stöd
har för visso lekt i sand lådan men det var ju ett tag sedan.. kanske är dax o ta fram spaden o öva lite..
är bara lite orolig att inte få rätt lut på golvet.. :-/
har aldrig jobbat med betong eller spackel tidigare.. så man e lite "rädd" vill ha lite stöd
har för visso lekt i sand lådan men det var ju ett tag sedan.. kanske är dax o ta fram spaden o öva lite..
Fördelen med att vara en glad amatör är att man har tid på sej att göra allting rätt. Det är inte alltid att ett proffs gör det bättre bara för att de har gjort det tidigare.
Ett exempel är vårt 1:a badrum. Där satt plattläggaren klinkern så fel att fallet slutar 1 dm från golvbrunnen. Inte kul.
Det garanterar jag att du inte kommer att göra
Jag hade precis som du inte jobbat med varken bilmaskin eller betong innan jag satte igång med vårt nuvarande projekt. Men det kan jag lugna dej med: det är inte speciellt svårt. Att bila är riktigt kul faktiskt. Ett tips här är att inte hyra en för liten maskin. En större är faktiskt lättare att jobba med.
Ska du gjuta hela golvet eller regla upp också ?
t i t a n i u m
Ett exempel är vårt 1:a badrum. Där satt plattläggaren klinkern så fel att fallet slutar 1 dm från golvbrunnen. Inte kul.
Det garanterar jag att du inte kommer att göra
Jag hade precis som du inte jobbat med varken bilmaskin eller betong innan jag satte igång med vårt nuvarande projekt. Men det kan jag lugna dej med: det är inte speciellt svårt. Att bila är riktigt kul faktiskt. Ett tips här är att inte hyra en för liten maskin. En större är faktiskt lättare att jobba med.
Ska du gjuta hela golvet eller regla upp också ?
t i t a n i u m
nja..
om jag ska gjuta eller regla vet jag inte.. ska se vad som finns under klinkersen i dag.. vet att det finns en plast matta.. men under den ???
Vi får se.. känns lite bekvämare att jobba med nått man känner till = regla.. men det är inte så kul med en trappa in i badrummet..
Så vi får se hur "långt" ner man kommer när man har rivit ut allt..
om jag ska gjuta eller regla vet jag inte.. ska se vad som finns under klinkersen i dag.. vet att det finns en plast matta.. men under den ???
Vi får se.. känns lite bekvämare att jobba med nått man känner till = regla.. men det är inte så kul med en trappa in i badrummet..
Så vi får se hur "långt" ner man kommer när man har rivit ut allt..
Klicka här för att svara