Byggahus.se

Renovering av badrum

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Håller på med att renoverar badrummet där hemma, en hel del saker som skall göras och tänkte ge mig på att göra förarbetet själv.

1 ) Bila bort det gamla gjutna betonggolvet för att kunna flytta avlopp och vattenledningarna
    2 ) Låta rörmokare fixa avloppet och rördragningarna
    3 ) Isolera och gjuta upp så att mattläggarna kan spackla och lägga den nya mattan,

Vad anser ni är att föredra utfrån kostnad och funktion vid uppgjutningen av det nya badrumsgolvet. Det gamla golvet var uppbyggt med glasfiberisolering på betongplattan och sedan gjutet med betong ovan på detta, då med tjärpapp mot träkonstruktionen.

Funderar även på att i ytterväggen i badrummet där det idag finns två smala liggande fönster på ca 40*60 cm stora byta ut dessa mot två "fönsterväggar" i glasblock, u-värdet är ju sämre än treglasfönster och finns väl risker med köldbryggor etc. fogarna, fast utseende mässigt diggar jag det starkt.

Tacksam för bra svar och tips/råd om gjutningen resp. fönsterväggarna,

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Hur mycket isolering tänkte du lägga och vilken typ? Golvvärme? Varför inte klinker ist för matta, så stor skillnad i känsla och kvalitet om du ska ha golvvärme. Är det betongglas du menar? Opraktiskt i min mening, skönt att ha ett öppningsbart fönstet i badrummet samt säkert dåligt isoleringsvärde som du skriver samt att det andas 70-tal :(

3. F
    Medlem Nivå 1
    - Väljer matta eftersom det är billigare och skall matcha bastu/dusch.
    - Ingen golvvärme
    - Tjocklek på isoleringen blir väl 95mm om jag följer tidigare installation (någon fiber variant)
    - Ja, syftade på betongglas (huset är redan enormt 70-tal på utsidan, så varför inte matcha! :D)

Är mest osäker lämpligaste val av isolering tillsammans med val av betongsammansättning. Råd, tack!