Detta är en gammal skånelänga och tidigare större renovering av badrumet gjordes på 70-talet. Då vi läst om att det kan finnas asbets i badrum från 70-talet så tog vi ett prov och skickade på analys. Provsvaret var possitivt. Då tog vi det säkra före det osäkra och anlitade en saneringsfirma som rev ut allt, dvs matta på vägg och golv, och massonit i taket. Tänker att det är bäst att börja med putsa väggarna så de blir lite jämnare, då saneringsfirmans slip lämnat märken runtom. Golvet har bra lutning så vore bra om man slapp göra om det. Då det troligen är platta direkt på mark täker jag ett diffusionsöppet tätskikt. Sedan ser inte golvbrunnen rolig ut. Tänker den behöver bytas. Har inte renoverat badrum förut, så jag har massor av frågor snurrandes i huvudet. Börjar med några bilder och några frågor.

Tanken är att kakla väggar till ca 2 meters höjd. Klinker på golvet. Vitlasera taket. Badkar, toalett och hadfat.

Alla tips och råd tas tacksamt emot. Inte alltid lätt att veta arbetsgången.

Fråga: Behöver golvbrunnen bytas (troligen ja)? Är det då bara att bila upp runt? Går det att se åt vilket håll rören går så man inte bilar sönder dem?
Renoverat badrum med putsade väggar och synlig golvbrunn, slipmärken och en blå stol i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig golvbrunn med avtaget lock och ring på ett betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga: Det satt en modern toalett i badrumet tidigare, men får den plats om vi kaklar väggen?
Måttband visar diametern på en gammal golvbrunn i betong under badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar dimensioner på en gammal golvbrunn i betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga: Under masoniten som revs var det spontade brädor. Kan jag ha det som tak? Tänkte det kunde bli snyggt om det laseras vitt. På en bräda syns någon märkning, H5. Det jag tänker kan bli knepigt är att spikhuvuden är lite rostiga, går det att fixa? Funkar det sen att lasera med linoljefärg?
Närbild av spontade brädor med märkningen "H5" och synliga rostiga spikhuvuden, tänkta för vitlasering som tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så fint ni kommer att få det!
Med en rostig gjutjärnsbrunn lär rören också se ledsna ut. Tråkigt att renovera in ett blivande problem tänker jag.
Ånga stiger uppåt så du lär vilja ha ett tätt tak.
 
  • Gilla
Hantlangare och 1 till
  • Laddar…
P
O Odi et Amo skrev:
Så fint ni kommer att få det!
Med en rostig gjutjärnsbrunn lär rören också se ledsna ut. Tråkigt att renovera in ett blivande problem tänker jag.
Ånga stiger uppåt så du lär vilja ha ett tätt tak.
Tror du inte att golvbrunnen är av plast men är mycket skitig?
Det ser ut som ett plast/gummi lock på vattenlåset.
 
  • Gilla
Hantlangare
  • Laddar…
Med tanke på att det är rost runt tänker jag att det är järn.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Någon som har förslag på typ av puts? Går det med vanlig kcc? Ska man ha B eller C?
 
namnbyte
För att se rören kan du skaffa Biltemas inspektionskamera för typ 350 spänn, kopplas till mobilen. Bort med renspluggen (borra bort i värsta fall, brukar ändå gå sönder vid lossning) och in med den där. Har själv på sådant vis lyckats se över hela vårt avlopp under huset. Lite meck och pill pga slapp kabel, men det går.
 
  • Gilla
Hantlangare och 1 till
  • Laddar…
Bildning av golvbrunn påbörjat. Golvet består cement, lekakulor (vita på utsidan och svarta inuti), plast, sand, jord. Riktningen på röret var mot renspluggen. Fråga: Hur långt behöver bildas upp? Börjar närma väggen och det var bra fall tidigare. Fråga: Vad behövs för anslutning och vilken brunn rekommenderas? Påbörjad bildning av golvbrunn med synligt rör och rensplugg i ett utgrävt hål i ett cementgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är röret i plast?
Kan i så fall vara ”äggskalsrör” vars smeknamn kommer från dess känslighet.
 
  • Gilla
Hantlangare
  • Laddar…
Rören är i plast och riktning är mot väggen. På andra sidan garaget som byggdes efter badrummet. Om det nu är äggskalsrör, hur tar man issär brunn och rör?
 
Brunn och rör är issär. Jag kapade med ett bågfilsblad. Nu har jag en stump på 2 cm som sticker ut ur muffen på nästa rör. Tänkte jag kunde vrida ur röret så tog och borrade två hål och stack igenom en metallpinne. Kan vrida några mm åt varje hål, men inget utåt. Förslag på hur jag får ut rörstumpen? Jag är försiktig för det är äggskalsrör.
 
Lite efterbilder nu när det är klart.
 
  • Nyrenoverat badrum med vitt kakel, ett fristående badkar, handfat och toalett på grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med träpanel i taket, ljusgrå väggar, fönster med blommor och keramikkrukor, kaklad golv och klädhängare med handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Snyggt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.