Detta är en gammal skånelänga och tidigare större renovering av badrumet gjordes på 70-talet. Då vi läst om att det kan finnas asbets i badrum från 70-talet så tog vi ett prov och skickade på analys. Provsvaret var possitivt. Då tog vi det säkra före det osäkra och anlitade en saneringsfirma som rev ut allt, dvs matta på vägg och golv, och massonit i taket. Tänker att det är bäst att börja med putsa väggarna så de blir lite jämnare, då saneringsfirmans slip lämnat märken runtom. Golvet har bra lutning så vore bra om man slapp göra om det. Då det troligen är platta direkt på mark täker jag ett diffusionsöppet tätskikt. Sedan ser inte golvbrunnen rolig ut. Tänker den behöver bytas. Har inte renoverat badrum förut, så jag har massor av frågor snurrandes i huvudet. Börjar med några bilder och några frågor.
Tanken är att kakla väggar till ca 2 meters höjd. Klinker på golvet. Vitlasera taket. Badkar, toalett och hadfat.
Alla tips och råd tas tacksamt emot. Inte alltid lätt att veta arbetsgången.
Fråga: Behöver golvbrunnen bytas (troligen ja)? Är det då bara att bila upp runt? Går det att se åt vilket håll rören går så man inte bilar sönder dem?
Fråga: Det satt en modern toalett i badrumet tidigare, men får den plats om vi kaklar väggen?
Fråga: Under masoniten som revs var det spontade brädor. Kan jag ha det som tak? Tänkte det kunde bli snyggt om det laseras vitt. På en bräda syns någon märkning, H5. Det jag tänker kan bli knepigt är att spikhuvuden är lite rostiga, går det att fixa? Funkar det sen att lasera med linoljefärg?
Tanken är att kakla väggar till ca 2 meters höjd. Klinker på golvet. Vitlasera taket. Badkar, toalett och hadfat.
Alla tips och råd tas tacksamt emot. Inte alltid lätt att veta arbetsgången.
Fråga: Behöver golvbrunnen bytas (troligen ja)? Är det då bara att bila upp runt? Går det att se åt vilket håll rören går så man inte bilar sönder dem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga: Det satt en modern toalett i badrumet tidigare, men får den plats om vi kaklar väggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga: Under masoniten som revs var det spontade brädor. Kan jag ha det som tak? Tänkte det kunde bli snyggt om det laseras vitt. På en bräda syns någon märkning, H5. Det jag tänker kan bli knepigt är att spikhuvuden är lite rostiga, går det att fixa? Funkar det sen att lasera med linoljefärg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så fint ni kommer att få det!
Med en rostig gjutjärnsbrunn lär rören också se ledsna ut. Tråkigt att renovera in ett blivande problem tänker jag.
Ånga stiger uppåt så du lär vilja ha ett tätt tak.
Med en rostig gjutjärnsbrunn lär rören också se ledsna ut. Tråkigt att renovera in ett blivande problem tänker jag.
Ånga stiger uppåt så du lär vilja ha ett tätt tak.
Tror du inte att golvbrunnen är av plast men är mycket skitig?O Odi et Amo skrev:
Det ser ut som ett plast/gummi lock på vattenlåset.
Med tanke på att det är rost runt tänker jag att det är järn.
Någon som har förslag på typ av puts? Går det med vanlig kcc? Ska man ha B eller C?
För att se rören kan du skaffa Biltemas inspektionskamera för typ 350 spänn, kopplas till mobilen. Bort med renspluggen (borra bort i värsta fall, brukar ändå gå sönder vid lossning) och in med den där. Har själv på sådant vis lyckats se över hela vårt avlopp under huset. Lite meck och pill pga slapp kabel, men det går.
Bildning av golvbrunn påbörjat. Golvet består cement, lekakulor (vita på utsidan och svarta inuti), plast, sand, jord. Riktningen på röret var mot renspluggen. Fråga: Hur långt behöver bildas upp? Börjar närma väggen och det var bra fall tidigare. Fråga: Vad behövs för anslutning och vilken brunn rekommenderas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är röret i plast?
Kan i så fall vara ”äggskalsrör” vars smeknamn kommer från dess känslighet.
Kan i så fall vara ”äggskalsrör” vars smeknamn kommer från dess känslighet.
Rören är i plast och riktning är mot väggen. På andra sidan garaget som byggdes efter badrummet. Om det nu är äggskalsrör, hur tar man issär brunn och rör?
Brunn och rör är issär. Jag kapade med ett bågfilsblad. Nu har jag en stump på 2 cm som sticker ut ur muffen på nästa rör. Tänkte jag kunde vrida ur röret så tog och borrade två hål och stack igenom en metallpinne. Kan vrida några mm åt varje hål, men inget utåt. Förslag på hur jag får ut rörstumpen? Jag är försiktig för det är äggskalsrör.
Klicka här för att svara

