Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att "brickan" är "klickbar" brukar vara för att man ska kunna dra kontaktorn manuellt ... :)
Menar du att den då borde klicka till? På en annan maskin hör man ju tydligt när man klicka på on/off oavsett om den är strömsatt eller inte. Denna är dock tyst.

När spolen i kontaktorn får spänning så dras den blåa rektangulära delen in en halv cm och kontakten sluts. Det är ganska enkelt att ta lös kontaktorn och testa att koppla spänning till spolen för att se om den reagerar.

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
Du har jag testat igenom kontaktorn så mycket jag kan. Jag plockade bort den från sågen och kopplade 230V till spolen. Detta fungerade fint. Fortsatte och kopplade in knapparna (håll-kretsen). Allt fungerade fortfarande som det skulle. Nu är den återmonterad på sågen och allt fungerar fint. Inget var sönder och all felsökning var onödig. Det enda jag inte testat är motorskyddet.

Så sågen är nu fullt fungerande, men klingan är ju i behov av slipning.

Vad tror ni om muttern som håller fast klingan? Vänster eller högergängad? Den sitter som berget i vilket fall.
Blå cirkelsåg med rostig klinga och synlig mittermutter i behov av slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om ni känner att ni minsann också skulle vilja ja en överdimensionerad såg för hemmabruk, så verkar chansen finnas här
https://www.klaravik.se/auction/product/byggsag-75/
Gul, begagnad byggsåg i arbetsmiljö med brickor och förvaringsskåp i bakgrunden, möjligen för hemmabruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir spännande för mig att se vad den går för.

Då fick jag äntligen bort muttern som höll fast klingan. Mycket riktigt felgängad.

Min första metod, med att stoppa in en 5 tumsspik i hålet på klingan vara inget bra. För mjukt gods i spiken.

När jag till slut provade med någon hårdare gick det bra.

Klingan var i bedrövligt skick, så när jag stegade in på slipverkstaden, tittade de på klingan, sedan på mig, och skakade på huvudet.

Lyckligtvis hade de en annan klinga som någon lämnat in för slipning, men aldrig hämtat ut.

Provade att klyva en bit ekbänkskiva (40mm)., Vilken fröjd :D

Tror inte jag kommer göra så mycket mer (målning och sådant). Detta ska vara en brukssåg, inte ett skådebröd :D

Dras muttern inte åt vid uppstart? Mest nyfiken, jag kan väldigt lite om bordssågar.

Det är ju accelerationen som inte får göra att det gängas upp. Så, gissar att mjukstart plockar bort en del av problematiken, men det har ju inte denna sågen.

Eller missuppfattar jag dig?

Söker ett anhåll till denna såg tidig modell någon som vet var. Sågen går fint men saknar denna del. Har måttskenan som den skall sitta på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.