Hej!
Min mamma har en sommarstuga vars tak behöver ses över. Jag kommer senare i sommar att sammanstråla med henne och träffa en snickare och prata om att se över taket. Taket är spån med tegel på, det finns gamla vattenskador som åtgärdades av min pappa när han levde och som har torkat upp men ser tråkiga ut. Som bilderna visar så finns det även lite ”vädringshål” 😅 men inget där vatten direkt kommer in. Jag undrar lite hur det funkar när man tar in en snickare för tak, kan man be dem att se över endast delar av taket eller är det bättre att byta allt samtidigt? Har någon av er erfarenheter som kan vara värdefulla att ta med? Bör man lägga oljepapp eller liknande också mellan spån och tegel? För mig och min mamma är det viktigt att det renoveras varsamt och att man behåller så mycket som möjligt av det som faktiskt fortfarande är i bra skick. Uppskattar alla råd som jag kan ta med inför att vi träffar snickaren! Bilderna visar olika skador som behöver ses över.

• 1e481d5cd5ddf8d2fc60bd6c4e5b5928.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • afcd9eaae4d72e2f0bca796df25e3781.jpeg
    Skapa konto
  • d636d1e04fb32797a8a4a7b584103994.jpeg
    Skapa konto
  • fe4db711c96016243ca2440f22233afc.jpeg
    Skapa konto
Oljehärdad board är bra ovanpå spåntaket, sen är ny ströläkt och bärläkt vettigt innan teglet läggs om eller byts mot nytt tegel.

• Gilla
Nonton
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Oljehärdad board är bra ovanpå spåntaket, sen är ny ströläkt och bärläkt vettigt innan teglet läggs om eller byts mot nytt tegel.
Ah bra, tack! Ja på tal om tegel, hur kan man tänka kring tegelpannors livslängd? Nuvarande lades runt -80 så har snart 50 år på nacken. Pratade med vår 96-åriga granne (som huset köptes av) som blev förvånad när vi pratade om att lägga om taket ”Det är ju nylagt!” medan snickaren menade att efter 50 år så är det dags att byta.

Om teglet inte ser dåligt ut håller det nog hundra år till. Problemet med inlejd arbetskraft är att det ofta upplevs som för dyrt att plocka ner och återanvända befintliga pannor.

F fribygg skrev:
Om teglet inte ser dåligt ut håller det nog hundra år till. Problemet med inlejd arbetskraft är att det ofta upplevs som för dyrt att plocka ner och återanvända befintliga pannor.
Ah, ja det är såklart en faktor. Hur ska man tänka kring oljehärdade boarden? Monteras den direkt på spånet eller bör det finnas en luftspalt? Och där spånet blivit dåligt, reparerar man med endast oljehärdad board då eller bör man lägga nytt spån också?

Spika oljehärdad board direkt på det befintliga spånet, börja nerifrån och se till att överlappa

• Gilla
Nonton
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.