Utan nån större erfarenhet av renovering är det dags för mig att försöka mig på att fräscha upp gillestugan i källaren. Gillestugan ska funka som gästrum, ha förvaring och vara tv- och lekrum för barnen. Jag bor i ett litet radhus från 50-talet och har inte märkt nån särskild ”källarlukt” eller fuktproblem i källaren. Har dock lite markradon men inga jättehöga värden. Men vill få till ett ”fuktsäkert” utförande. Det är ju ändå en källare.
Jag har precis rivit upp golvet (laminat – isolering – grus (?) - åldersbeständig plast) och har följande plan för återuppbyggnad.
Är nervös över hur superjämnt underlaget måste vara för att vinylklickgolvet ska hålla och inte spricka i fogarna vid belastning.
Så himla tacksam för hjälp och input!
Jag har precis rivit upp golvet (laminat – isolering – grus (?) - åldersbeständig plast) och har följande plan för återuppbyggnad.
- Eventuellt avjämna med avjämningsmassa.
- Platonmatta eller annan fuktspaltsbildande matta (antar att denna kan skadas av eventuella ojämnheter i golvet), typ Platon Comfort med tätningsband eller Isola Platon Golv.
- XPS 300 (20 mm för att rädda takhöjd) rak kant eller fasad att rekommendera?
- Fukttrög spånskiva (behöver den vara fukttrög givet att platonmattan bör fånga markfukten?) Eller finns annat bättre (oorganiskt) alternativ?
- Vinylklickgolv med integrerat underlag (eller kan jag lika gärna ta laminat givet att jag ändå har organiskt material i lagret innan?)
- Sätta tillbaka golvlisterna med distanser så fukten kan vandra bakom. Alt ventilerade golvlister.
Är nervös över hur superjämnt underlaget måste vara för att vinylklickgolvet ska hålla och inte spricka i fogarna vid belastning.
Så himla tacksam för hjälp och input!
Min första reflektion (eftersom jag själv håller på med nåt liknande) är: undrar var stammarna går, och hur länge till de håller.
Men du har säkert tänkt på detta.
Men du har säkert tänkt på detta.
Det har jag inte tänkt på. Bra tips. De flesta rören går i taket. Men såg när jag öppnade upp (se bild) att nånting (iof nyare) verkar gå i golvet.A andersgrebin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Om det finns ett lager med åldersbeständig plast, lär det väl inte finnas någon tillskjutande fukt. Hade det funnits fukt skulle väl dessutom laminatet varit väldigt skadat. Jag ser därför inte behovet av platonmatta.
Klicka här för att svara