Vi köpte ett falurött hus med vita knutar förra sommaren och håller nu på att skrapa det torra faluröda för att måla om. Ska sägas att ingen av oss har direkt renoveringserfarenhet men tänker att vi lär oss under vägs och vill ta hand om huset så det står länge till. Större delen av huskroppen är byggd 1955 med en tillbyggnad 1971.

Nu till frågan: jag begriper inte helt hur fönstren sitter och hur jag ska måla ”fodren”? Det är som att fönstren är ditsatta för att inte ha fönsterfoder men att de sedan målats som att de har det?

Min släkting som är målare tyckte att jag skulle sätta något sorts foder som kunde målas till att se mer tidstypiska ut, men ska jag då sätta dem utanpå panelen och ta bort lite lockläkt? Han tipsade också att det ser galet ut för att sidofoder helst inte ska vara bredare än det överliggande. Och här är det ju lite hipp som happ.
Kan jag skrapa bort vita färgen och bara måla så att det iallafall ser enhetligt ut?
Har fönsterfoder i mitt fall mer än kosmetisk funktion?
Hur skulle du tro att det är tänkt att målas runt fönstren när det är byggt såhär?

Huset verkar ha varit falurött alltid, målat med slamfärg, medan det vita är någon annan sorts färg.

Tacksam för lite vägledning.

• IMG_3590.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3589.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3588.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3587.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3586.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3585.jpeg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.