Tänk utanför "boxen"...
Vi hade platt 70tals papptak på garaget som började läcka.

Vi tog hjälp av en lokal snickare och hans förslag blev att införa en större lutning och sedan plåttak. Garage med nytt lutande plåttak, ersätter tidigare platt papptak från 70-talet. Omgiven av träd, bil parkerad framför. Garage med platt papptak från 70-talet, omgett av träd.

• Gilla
Modski och 3 till
  • Laddar…
TorbjornP TorbjornP skrev:
Tänk utanför "boxen"...
Vi hade platt 70tals papptak på garaget som började läcka.

Vi tog hjälp av en lokal snickare och hans förslag blev att införa en större lutning och sedan plåttak. [bild][bild]
Ja den tanken har jag tänkt också. Dock innebär det mer tid och mer kostnad. Vi har som sagt ett tak som med denna nuvarande konstruktion hållit tätt i 50 år så den fungerar uppenbarligen. :)

Rickard. Rickard. skrev:
Lej bort det!
Det finns ingen lösning för gör det självare att få ett tak med invändig avvattning bra, det är dömt att misslyckas då pappen måste svetsas.
Nej papp måste inte svetsas. Kan möjligtvis köpa att svetsning är betydligt säkrare och bättre runt avrinningen ner till stupröret på ett platt tak. Men annars finns det gott om svettsfria alternativ idag. Sen vad som är bäst ska jag låta vara osagt.

S slow9333 skrev:
Håller på att fundera på det, om man ska göra det själv eller leja bort det. Ja invändning avrinning, som leder till stupröret. Platt garagetak med mycket liten lutning. Hållit tätt i över 50 år. Jag är imponerad 😄
Har du inte övervägt att byta till sadeltak och ett yttermtrl som klarar 75 år, dvs lertegel eller falsad plåt?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte övervägt att byta till sadeltak och ett yttermtrl som klarar 75 år, dvs lertegel eller falsad plåt?
Nej inte på ett mindre garagetak. Hade det varit huvudtaket på huset så ja alla dagar i veckan. Men där har vi ingen papp utan ordentligt sadeltak med fina betongpannor. :)

Rickard.
S slow9333 skrev:
Nej papp måste inte svetsas. Kan möjligtvis köpa att svetsning är betydligt säkrare och bättre runt avrinningen ner till stupröret på ett platt tak. Men annars finns det gott om svettsfria alternativ idag. Sen vad som är bäst ska jag låta vara osagt.
Det finns inte gott om alternativ utan det finns två, det ena är klisterkant och det duger helt enkelt inte till tak med invändig avvattning och det andra är klistring med smält asfalt och det är mycket värre än svetsning att göra själv. Detta är inte bara min åsikt utan även tillverkarnas.

Redigerat:
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det finns inte gott om alternativ utan det finns två, det ena är klisterkant och det duger helt enkelt inte till tak med invändig avvattning och det andra är klistring med smält asfalt och det är mycket värre än svetsning att göra själv. Detta är inte bara min åsikt utan även tillverkarnas.
Ja precis syftade på att klisterkant fanns. :) yes jag är med och den biten förstår jag, dock sitter den invändiga avvattningen i hörnet på en papp-”våd” så att säga så det är ju helt klart den som är mest kritisk och att det sluter helt tätt runt hålet där. Övriga ser jag inte som lika kritiska.

Hur ska man tänka.. vi har ett 40 årigt tak med 45 graders lutning med enbart plywood som undertak. Räcker det att måla innan montering av solceller? Eller är det bättre att lägga om hela taket med takpapp och läkt?

LePung LePung skrev:
Hur ska man tänka.. vi har ett 40 årigt tak med 45 graders lutning med enbart plywood som undertak. Räcker det att måla innan montering av solceller? Eller är det bättre att lägga om hela taket med takpapp och läkt?
Har du inte övervägt en modern takduk på plywooden?

F fribygg skrev:
Har du inte övervägt en modern takduk på plywooden?
Tack, det känner jag inte till plywooden är ju fin och inga tecken på att det fukt eller mögel. Ska kolla takduk och kanske bara byta betongpannorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.