Mitt tegelhus har en träpanel (fjällpanel) runt fönsterpartier samt takfoten. Panelen på takfoten är extremt sliten och skarvarna ligger alla i linje så den har släppt på sina ställen.
Under takfoten sitter eternitplattor som jag själv tycker är fula. Plåtblecken som sitter på tegelfasaden har ingen lutning.
Jag har två lösningar i åtanke…
1. Byta fjällpanel mot enkelfasspont.
Ta bort all fjällpanel och sätta dit enkelfasspont som jag också målat svart.
Ta bort eternitskivor och sätta dit enkelfasspont. Lossa på befintliga plåtbleck och sätta de någon cm högre upp så de får bra fall
+Fräsch panel
+Ser modernare ut än fjällpanel
+Jag kan göra allt själv och sparar massa pengar
-Inte underhållsfritt
2. Plåt - Byta ut takfoten samt eterniten mot plåt (svart) samt sätta dit nya plåtbleck som har fall. Se inspirationsbild
+Underhållsfritt
+Snyggt
-Dyrt (antar jag)
-Inget jag kan göra själv
Oavsett lösning tänkte jag ta bort eternit (jaja jag vet. Mask, skyddsutrustning, inte få upp damm mm)
Vad tycker ni?
Under takfoten sitter eternitplattor som jag själv tycker är fula. Plåtblecken som sitter på tegelfasaden har ingen lutning.
Jag har två lösningar i åtanke…
1. Byta fjällpanel mot enkelfasspont.
Ta bort all fjällpanel och sätta dit enkelfasspont som jag också målat svart.
Ta bort eternitskivor och sätta dit enkelfasspont. Lossa på befintliga plåtbleck och sätta de någon cm högre upp så de får bra fall
+Fräsch panel
+Ser modernare ut än fjällpanel
+Jag kan göra allt själv och sparar massa pengar
-Inte underhållsfritt
2. Plåt - Byta ut takfoten samt eterniten mot plåt (svart) samt sätta dit nya plåtbleck som har fall. Se inspirationsbild
+Underhållsfritt
+Snyggt
-Dyrt (antar jag)
-Inget jag kan göra själv
Oavsett lösning tänkte jag ta bort eternit (jaja jag vet. Mask, skyddsutrustning, inte få upp damm mm)
Vad tycker ni?
Klicka här för att svara