Håller på att fixa till ett av hustruns många fynd, en gammal ljuskrona i metall.
De gamla trådomspunna gummiledningarna är givetvis helt slut och måste bytas.
Frågan är nu: Skall det vara mantlad kabel (exvis SKX) eller får man dra FK inne i lampan? Ledningarna ligger till 99% skyddade inne i kanalerna i armarna.
Jag kommer givetvis att skyddsjorda hela lampan.
De gamla trådomspunna gummiledningarna är givetvis helt slut och måste bytas.
Frågan är nu: Skall det vara mantlad kabel (exvis SKX) eller får man dra FK inne i lampan? Ledningarna ligger till 99% skyddade inne i kanalerna i armarna.
Jag kommer givetvis att skyddsjorda hela lampan.
Spontant känns det väldigt fel med bara FK inuti en metallampa. I "alla" andra sammanhang krävs ju att FK har ytterligare ett "isolationsskikt" (VP-rör / kopplingsdosa / el.dyl.).mycke_nu skrev:
En del gamla lampor som jag sett har haft vassa kanter och liknande som åtminstone i teorin skulle kunna gnaga på FK. Nu rör det väl sig inte mycket i praktiken men ändå.
Sen tror jag att det kan vara lurigt att få till en garanterat säker jordning. Svårt att veta att lampans olika delar verkligen har god kontakt.
Jag vet inte säkert vad regler/lagar säger men jag skulle inte känna mig bekväm med FK. Sen tror jag IOFS att det skulle fungera utmärkt i praktiken i en lampa som bara "hänger still" i ett tak.
Själv skulle jag nog aldrig lita på att alla delar på ljuskronan sitter ihop tillräckligt bra för att kunna jordas. Använd mantlad kabel, och "svampar" vid genomföringar
Det får du men om du nyinstallerar med dem (av någon anledning?) så ska du dra i kabel tex EKK. Vid byte eller utökning av tråd ses det som underhåll och då kan man dra i tex FK enkelisolerat.Alfredo skrev:
Ja SP rör är ett annat namn för pansarrör och man ska undvika enkelisolerade ledningar i dom. Ska man absolut hålla på med gammalt skrot så ska man använda dom ledningar som är framtagen för det ändamålet typ SKX, och jorda där det är möjligt, byta lamphållare till färgad plast och skrota mässingslamphållarna.
Skyddsisolera kabelinföring och inuti mässingslamphållarna i första hand med passande lampmateriel och ev eltejp om bakelit/plast är i gott skick. För dold dragning lämpliga vägar använd t.ex. kopplingstråd RADOX® 125 som finns på Elfa, ex 55-414-43. Används i diverse apparater och apparatskåp, god mekanisk hållfasthet m.m. Synliga ledningar ska däremot vara mantlade. Var noga med jordning av alla delar inkl kontinuitetsmätning och isolationsprov.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
En lösning på elfaran, kombineras t.ex. med trafo eg. avsedd för halogenspottar
12V E14 15W. Garanterat ofarligt med de gamla riktigt ruttet isolerade mässingssocklar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162512280
OBS att du får en dryg ampere per lampa, så med t.ex. en 0,75mm2-kabel så är det på gränsen att köra fem sådana glödlampor.
12V E14 15W. Garanterat ofarligt med de gamla riktigt ruttet isolerade mässingssocklar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162512280
OBS att du får en dryg ampere per lampa, så med t.ex. en 0,75mm2-kabel så är det på gränsen att köra fem sådana glödlampor.
Tjusigt!