Hej,

Första inlägget på forumet som hjälpt mig så många gånger!

Vi har en äldre lada (se bifogade bilder och enkel skiss med mått). Den är i U-form och relativt stor. Skicket är blandat – stomme och konstruktion finns, men det är en äldre byggnad.

Min egen bedömning är att i princip allt virke under två meters höjd är ruttet, mer eller mindre, och behöver bytas om vi ska renovera.

Vi har haft flera olika personer på plats för att titta på ladan och får helt olika besked.
Vissa menar att det är betydligt billigare i längden att riva och bygga nytt.
Andra säger tvärtom – att det är mer ekonomiskt att renovera och anpassa det som redan finns.

Vi har tillgång till egen skog och möjlighet att leja bort sågning till sågverk, vilket påverkar kalkylen när det gäller materialkostnader.

Vår plan är att starta ett småskaligt lantbruk med:
  • får som huvudfokus
  • eventuellt några enstaka nötkreatur (fortfarande osäkra på regler kring om vi får ha detta, då vi är nya i lantbruket)
  • ladan ska användas för djurhållning

Vi är ännu inte helt klara med den exakta verksamhetsplanen, men målet är funktionell, hållbar och ekonomiskt rimlig drift i liten skala.

Det vi försöker avgöra är vad som är mest ekonomiskt och långsiktigt hållbart:
- Renovera och bygga om den befintliga ladan
eller
- Riva och uppföra en ny byggnad anpassad från början

Så, vad tror ni? 😀

• Röd äldre lada med flagnande färg, släpvagn framför, och en del snö kvar på marken. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd lada med grått tak och vita dörrar, omgiven av jord och lite snö. Några träd skymtas i bakgrunden under en mulen himmel.
    Skapa konto
  • Röd träbyggnad med sprucket fasad, omgiven av en hög med kapade trästockar på marken. Ladan är i dåligt skick.
    Skapa konto
  • Inuti en gammal lada med träbjälkar och paneler, delvis ruttet virke och hö på golvet, del av diskussion om renovering eller nybygge för djurhållning.
    Skapa konto
  • Äldre U-formad lada med synlig stomme, slitna träväggar och byggmaterial på golvet, belysning genom springor i taket.
    Skapa konto
  • Äldre lada med träbjälkar och delvis ruttna väggar. Interiören visar konstruktionens skick, med dagsljus som tränger in.
    Skapa konto
  • Röd, delvis förfallen lada med gul traktor, omgiven av snö och grus.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!
En ny byggnad måste nog ha bygglov och uppfylla alla dagens krav, jag föreslår att ni själva renoverar den befintliga vartefter tid och råd finnes om ni inte har en redig hög med pengar över som ni inte kan placera på vettigt sätt.

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Det där såg inte så kul ut. Bygg nytt med bra betongplatta och ord enligt höjd. Så urmockningen kan ske med maskin.

Bygg antingen fler lagom stora byggnader vartefter behöv växer, eller gör den utbyggbar.

Bygglov behöver ni inte tänka på då det är jordbruk.

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Det där såg inte så kul ut. Bygg nytt med bra betongplatta och ord enligt höjd. Så urmockningen kan ske med maskin.

Bygg antingen fler lagom stora byggnader vartefter behöv växer, eller gör den utbyggbar.

Bygglov behöver ni inte tänka på då det är jordbruk.
Du har helt rätt att det inte ser så kul ut 😅

Man kan absolut bygga mindre byggnader, men vi känner nog att en stor byggnad för djur är att föredra. Pågrund av enkelhet med vatten och el bland annat.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
En ny byggnad måste nog ha bygglov och uppfylla alla dagens krav, jag föreslår att ni själva renoverar den befintliga vartefter tid och råd finnes om ni inte har en redig hög med pengar över som ni inte kan placera på vettigt sätt.
Tack! Kommer nog behöva ta in offerter på båda tror jag. Spridda skurar i tankar kring detta 😅

Är avsikten att driva djurhållningen med vinst?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är avsikten att driva djurhållningen med vinst?
Det vore såklart ett plus. Men att vara realistisk så har vi nog en målsättning på att möjligen bo lite billigare på gården. Att det kanske täcker upp lite av driftkostnaden.

Men att bli lönsam och tjäna några stora pengar är dessvärre inte realistiskt.

Ska djurhållningen eventuellt kunna ge ett ekonomiskt överskott får du nog släppa tanken på nybygge

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad jag tycker mig se är en låg äldre byggning som i något skede har höjts på. Hela nedre delen är kaputt.

Jag har varit litet halvt med och renoverat ett motsvarande fall. Det gick till så att de satte skruvstämp två och två under väggbandet så ena stämpel gick snett inåt och andra stämpen snett utåt. På det viset stöttade de upp en sektion (från bärande melklanvägg till bärande mellanvägg) i gången. Då kunde vi riva bort väggarna från den sektionen och så lade de ny syll på grunden och nya spanter. I det här fallet skall de nya spantren/stolparna givetvis vara full längd från syll till väggband. Inte skarvade som de gamla.

I det här fallet skulle jag lägga 5x5 som syll och 2x5 cc 60 som spanter (väggreglar).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad jag tycker mig se är en låg äldre byggning som i något skede har höjts på. Hela nedre delen är kaputt.

Jag har varit litet halvt med och renoverat ett motsvarande fall. Det gick till så att de satte skruvstämp två och två under väggbandet så ena stämpel gick snett inåt och andra stämpen snett utåt. På det viset stöttade de upp en sektion (från bärande melklanvägg till bärande mellanvägg) i gången. Då kunde vi riva bort väggarna från den sektionen och så lade de ny syll på grunden och nya spanter. I det här fallet skall de nya spantren/stolparna givetvis vara full längd från syll till väggband. Inte skarvade som de gamla.

I det här fallet skulle jag lägga 5x5 som syll och 2x5 cc 60 som spanter (väggreglar).
Tror du har helt rätt.

De tidigare ägarna tror jag gett sig på att sätta stolpe mellan syll och hammarband. Tyvärr så åtgärdade dom inte felet och väggen började istället tryckas inåt.

Frågan blir om det är ekonomiskt försvarbart bara. Vad tror du? Hur blev slutresultatet för er?

• Röd träbyggnad med skadad vägg, flera stolpar synliga, snö på marken, omgiven av träd i bakgrunden.
    Skapa konto
F fribygg skrev:
Hej och välkomen till Byggahus!
Lantbrukets driftbyggnader (t.ex. ett fårhus eller en maskinhall) kräver inte bygglov.

Det är en undantagslagstiftning för lantbruket.

Vissa undantag kan finnas inom detaljplanerat område, men de flesta lanbruken finns utanför detaljplan.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska djurhållningen eventuellt kunna ge ett ekonomiskt överskott får du nog släppa tanken på nybygge
Tvärtom.

Jag är själv fårbonde, och vill man kunna få en vettig avkastning, så är lättarbetade byggnader oerhört viktigt.

Lammproduktion är förhållandevis lönsamt, och kräver relativt små investeringar.

Man behöver ett bra "klimatskal" för dragfrihet hos fåren, och fungerande vatten på vintern.

Får hålls på djupströbädd.

• Gilla
Anders Råsberg och 2 till
  • Laddar…
TS!

Kul att du/ni vill börja med fårhållning!

Jag är själv fårbonde...

Som @heimlaga säger, så kan man lyfta byggnaden och bygga ny "grund". Vi har gjort det på en gammal lagård som vi ville behålla för gårdsbildens skull. Den används mest som halmlager idag.

Men, jag tycker, på det lilla jag ser, att lagården i grunden verkar smal, och det lär inte bli speciellt lättarbetat i smal ladugård, dessutom så vill man inte ha täta timmerväggar, det är inte bra för fåren.

Utgödsling behöver göras med maskin (liten traktor eller minilastare), för det är ett omänsligt hårt jobb att gödsla ut mer än några tiotal kvadratmeter ströbädd efter vintern.

Hur mycket jag än gillar gamla byggnader, så rekommenderar jag att bygga ett nytt fårhus enligt ett modernt koncept för att få en god djurhållning. Spara kanske en del av den gamla ladugården som är "minst dålig" och reparera denna och använd till t.ex. foderlada,

Hur detta nya fårhus ska utformas behöver man fundera en del över, blir för detaljerat för mig att skriva här.
Men räkna med att det behövs 3 kvm minst för varje tacka med lamm, oavsett att JBV regler anger lägre minimikrav. Och bygg för dubbelt så många får som du tänker dig nu, förutom om du tänlker satsa riktigt stort (några hundra tackor eller så).
Så ser du 30 tackor framför dig, bygg för 60, det blir gärna fler djur, och inte minst så kommer man på att man vill ha vinterlamm eller liknande.
Välutformade foderbord och strategiskt placerade vattenkoppar behäövs också, samt en klok möjlighet för att sätta upp lamningsboxar och lammkammare.
Det behövs också ytor för att hantera foder, ströhalm m.m. som är rationella och där man kan mekanisera.
JBV har en del broschyrer om att bygga för får, eller så tar man hjälp av kunnig på t.ex. Hushållningssällskapet.

Eftersom det ska vara en oisolerad byggnad till får (eller för den delen dikor), så blir det inte så dyrt att bygga nytt. Det ska till en gjuten platta med avlopp, ingjutna frostfria vattenledningar till vattenkoppar, ljusinsläpp och den nedersta delen av väggen ska vara dragfritt utformad.

Om du tittar på monteringsfärdiga, låga, maskinhallar utan isolering, kan du få ett hum om kostnaderna.

Det blir nog bra, men jag skulle ge upp om den ladugården för djurhållning, inte minst för djurens skull.

• Gilla
orcid och 5 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
TS!

Kul att du/ni vill börja med fårhållning!

Jag är själv fårbonde...

Som @heimlaga säger, så kan man lyfta byggnaden och bygga ny "grund". Vi har gjort det på en gammal lagård som vi ville behålla för gårdsbildens skull. Den används mest som halmlager idag.

Men, jag tycker, på det lilla jag ser, att lagården i grunden verkar smal, och det lär inte bli speciellt lättarbetat i smal ladugård, dessutom så vill man inte ha täta timmerväggar, det är inte bra för fåren.

Utgödsling behöver göras med maskin (liten traktor eller minilastare), för det är ett omänsligt hårt jobb att gödsla ut mer än några tiotal kvadratmeter ströbädd efter vintern.

Hur mycket jag än gillar gamla byggnader, så rekommenderar jag att bygga ett nytt fårhus enligt ett modernt koncept för att få en god djurhållning. Spara kanske en del av den gamla ladugården som är "minst dålig" och reparera denna och använd till t.ex. foderlada,

Hur detta nya fårhus ska utformas behöver man fundera en del över, blir för detaljerat för mig att skriva här.
Men räkna med att det behövs 3 kvm minst för varje tacka med lamm, oavsett att JBV regler anger lägre minimikrav. Och bygg för dubbelt så många får som du tänker dig nu, förutom om du tänlker satsa riktigt stort (några hundra tackor eller så).
Så ser du 30 tackor framför dig, bygg för 60, det blir gärna fler djur, och inte minst så kommer man på att man vill ha vinterlamm eller liknande.
Välutformade foderbord och strategiskt placerade vattenkoppar behäövs också, samt en klok möjlighet för att sätta upp lamningsboxar och lammkammare.
Det behövs också ytor för att hantera foder, ströhalm m.m. som är rationella och där man kan mekanisera.
JBV har en del broschyrer om att bygga för får, eller så tar man hjälp av kunnig på t.ex. Hushållningssällskapet.

Eftersom det ska vara en oisolerad byggnad till får (eller för den delen dikor), så blir det inte så dyrt att bygga nytt. Det ska till en gjuten platta med avlopp, ingjutna frostfria vattenledningar till vattenkoppar, ljusinsläpp och den nedersta delen av väggen ska vara dragfritt utformad.

Om du tittar på monteringsfärdiga, låga, maskinhallar utan isolering, kan du få ett hum om kostnaderna.

Det blir nog bra, men jag skulle ge upp om den ladugården för djurhållning, inte minst för djurens skull.
Mycket vettigt och nyanserat svar. Tack för det!

Ska efter detta svar absolut ta in offerter från olika får/ko-stallar.

Har du haft nötkreatur och får samtidigt någon gång? Du kanske vet om det finns regler som gör att jag inte kan ha dom i samma lösdrift eller liknande?

Eller kan det vara vettigare för oss att vänta med kossor och endast rikta in oss på fårhållning?

C Carlrobertsson skrev:
Mycket vettigt och nyanserat svar. Tack för det!

Ska efter detta svar absolut ta in offerter från olika får/ko-stallar.

Har du haft nötkreatur och får samtidigt någon gång? Du kanske vet om det finns regler som gör att jag inte kan ha dom i samma lösdrift eller liknande?

Eller kan det vara vettigare för oss att vänta med kossor och endast rikta in oss på fårhållning?
Det finns en sjukdom "elakartad katarralfeber" (https://www.gardochdjurhalsan.se/el...-att-kanna-till-om-du-har-far-och-notkreatur/) som går mellan får och nöt.

Det är därför olämpligt att hålla djurslagen i samma byggnad om denna är öppen mellan djurslagen.

Om ni inte har jobbat med djurslagen alls, börja med ett djurslag, gå någon kurs om djurslaget, och fortsätt senare med nästa djurslag.

Jag antar, av ladugårdens skick att döma, att även åkermark och betesmark behöver restaureras och förnyas på olika sätt.

Vad avser får, så kräver dessa en mer avancerad stängsling än nöt i större delen av Sverige (utom Gotland och renbetesområdet), eftersom de är utsatta för rovdjursangrepp, främst av varg.

Men behöver i princip ha Rovdjursavvisande stängsel för all mark som betas.

Men jag råder er att ta hjälp av rådgivare på t.ex. ert lokala Hushållningssällskap, och/eller från er lokala Fåravelsförening.

Ni kan alltså söka bidrag för mark, för stängsling, och eventuellt (om ni bygger tillräckligt stort) för byggande av djurstallar.

Ni bör också se till att momsregistrera er, och hitta en revisor med lantbruksfokus, så att ni kan lära er sköta bokföring och annan byråkrati (finns specialföretag inom området), samt låta registrera fastigheten för djurhållning hos Jordbruksverket.

Men ta hjälp med det byråkratiska inklusive skattefrågor och med ansökningar om EU-bidrag m.m.!

De tusenlappar man lägger på att göra rätt från början är i regel väldigt värdefulla, och kommer tillbaka redan på något års sikt genom bidrag och skatteavdrag av olika slag.

Just nu pågår ansökningsperioden för EU-bidrag, och det är inget som man ska göra alldeles själv utan förkunskaper, i synnerhet inte första gången.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.