Hejsan, jag har fått svartmögel i taket i badrummet och började leta efter orsaken. Uppe på mitt tak så har jag en ventilationslåda byggd av råspont och falsad kopparplåt.
Efter att ha rivit bort isoleringen invändigt för att kolla varför ventilationen blivit sämre så ser jag att insidan av ventilationslådan är dyngsur och att alla spjällen är helt tilltäppta av damm bl.a.
Så därefter gick jag upp på taket och demonterade det gamla taket och tog bort de dåliga brädorna, och nu är det då dags att göra om och göra rätt.
Nedan följer bild på hur det ser ut nu, några rör har jag redan tagit bort.
Hur hade ni byggt om detta system för att göra det någorlunda hållbart i längden?
Jag funderade först på att göra ett invändigt lock i typ formplyfa och hålsåga för nya ventilationsrör. Eller är det kanske bättre att låta varje enskilt ventilationsrör få ett "eget" utblås utan att de delar på det gemensamma utrymmet i lådan.
Efter att ha rivit bort isoleringen invändigt för att kolla varför ventilationen blivit sämre så ser jag att insidan av ventilationslådan är dyngsur och att alla spjällen är helt tilltäppta av damm bl.a.
Så därefter gick jag upp på taket och demonterade det gamla taket och tog bort de dåliga brädorna, och nu är det då dags att göra om och göra rätt.
Nedan följer bild på hur det ser ut nu, några rör har jag redan tagit bort.
Hur hade ni byggt om detta system för att göra det någorlunda hållbart i längden?
Jag funderade först på att göra ett invändigt lock i typ formplyfa och hålsåga för nya ventilationsrör. Eller är det kanske bättre att låta varje enskilt ventilationsrör få ett "eget" utblås utan att de delar på det gemensamma utrymmet i lådan.
Produkter som diskuteras: "hålsåga"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Idén med ett inre lock i formplyfa är väl inte fel.
Ordentligt med isolering under och kring rör. Så täta genomföringar som möjligt.
Ovan tak en ny takhuv, helt i plåt med större ventilationsgaller för bättre cirkulation.
Ordentligt med isolering under och kring rör. Så täta genomföringar som möjligt.
Ovan tak en ny takhuv, helt i plåt med större ventilationsgaller för bättre cirkulation.
Min andra tanke är annars att skippa det inre locket och montera väggstos direkt mot ventilerna för att ventilera direkt mot atmosfär. För att undvika att kondens bildas inuti själva huven igen. För då är det tillbaka på ruta 1 igen.GoForIt skrev:
Klicka här för att svara

