I mitt hus från -97 finns kombinerad tvättstuga/ pannrumm och badrum i originalskick, och det är således dags att renovera.

När det gäller badrumsdelen, så tänkte jag göra en del enklare saker själv men låta proffsen fixa golv, väggar, rör och allt som är känsligt.

När det gäller andra halvan av rummet, så är det som ni ser kombinerad tvättstuga och pannrum. Innedelen av värmepumpen står där och det är alltså hysteriskt mycket rör som går där. Om jag förstått saken rätt så är det ju bara golvet som behöver ha tätskikt i tvättstugan, så där hoppas jag på att kunna göra mer själv. Men HUR ska man jobba runt alla rör? Kommer rörmokaren behöva ta ner alltihop innan man kan göra nåt? Det känns ju som att det är en hel arbetsdag bara för det. Eller finns det nåt smart sätt att bredspackla väggarna med en del rör kvar? Eller är det rent av så att rören till värmepumpen (och golvvärmen och radiatorer) också bör bytas i samband med renovering?

Tacksam för vägledning i detta röriga projekt…

• Kombinerad tvättstuga och badrum med tvättmaskin, torktumlare, badkar och synliga kopparrör i ett hus från 1997.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kombinerad tvättstuga och pannrum med många rör, ett fönster, en bänkskiva, skåp och en tvättmaskin med torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju i alla fall rören på samma ställe 😅
Gissar att det är vävtapet på väggen med fönstret?

Jag hade nog ändå låtit den väggen vara. Alternativt satt nytt foder runt fönstret och avslutat med en list från golv till tak innan rören kommer. Kommer inte gå att spackla bakom rören. Vill du ändå måla den väggen så går det att använda en liten roller på skaft eller maskera rören och spraymåla väggen för att fräscha upp den om det nu är värt mödan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.