Hej,

Jag har tänkt att renovera vårt badrum från 1969 nu under året. Huset är mexitegel (fiberplankväggar), badrummet ligger på övervåningen, träbjälklag, enkla innerväggar.

Vad behöver man läsa på för regler och vad finns det för våtrumssystem på marknaden man sätter idag? Jag och pappa har tillsammans gjort några toaletter/badrum tidigare, men det var för 15+ år sedan, så misstänker att det är lite nya reglementen idag.

Tanken är att få in vattenburen golvvärme (mha. rörfirma, vatten gör jag inte själv), halvkaklat i stora delar, helkaklat vid dusch (+ ev. badkar). Bygga nya innerväggar, byta fönster. Badrummet blir ca 6-8,5m2 beroende på var vi bygger nya innerväggar. Vi har FTX-ventilation sedan några år tillbaka.

Så vilka frågor behöver jag ställa mig och fundera över? Några fallgropar?

A arowe17 skrev:
Hej,

Jag har tänkt att renovera vårt badrum från 1969 nu under året. Huset är mexitegel (fiberplankväggar), badrummet ligger på övervåningen, träbjälklag, enkla innerväggar.

Vad behöver man läsa på för regler och vad finns det för våtrumssystem på marknaden man sätter idag? Jag och pappa har tillsammans gjort några toaletter/badrum tidigare, men det var för 15+ år sedan, så misstänker att det är lite nya reglementen idag.

Tanken är att få in vattenburen golvvärme (mha. rörfirma, vatten gör jag inte själv), halvkaklat i stora delar, helkaklat vid dusch (+ ev. badkar). Bygga nya innerväggar, byta fönster. Badrummet blir ca 6-8,5m2 beroende på var vi bygger nya innerväggar. Vi har FTX-ventilation sedan några år tillbaka.

Så vilka frågor behöver jag ställa mig och fundera över? Några fallgropar?
De flesta instruktioner/regler följer med i produkterna ni köper. Inga större skillnader sedan 15 år tillbaka. Inget krav på våtrumsgips längre.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta instruktioner/regler följer med i produkterna ni köper. Inga större skillnader sedan 15 år tillbaka. Inget krav på våtrumsgips längre.
Ok, så det är egentligen bara att åka till en välsorterad/kunnig bygghandel och titta vad det finns för fabrikat/system och sen köra?

A arowe17 skrev:
Ok, så det är egentligen bara att åka till en välsorterad/kunnig bygghandel och titta vad det finns för fabrikat/system och sen köra?
Jo, eller köpa via nätet. Bauhaus har hyggligt utbud och bra pris på frakten.

Jo, eller köpa via nätet. Bauhaus har hyggligt utbud och bra pris på frakten.
Några fabrikat man bör undvika? Något som är extra bökigt?

A arowe17 skrev:
Några fabrikat man bör undvika? Något som är extra bökigt?
De större tillverkarna är likvärdiga.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
BirgitS
A arowe17 skrev:
Vad behöver man läsa på för regler och vad finns det för våtrumssystem på marknaden man sätter idag?
Branschregler:
BKR för kakel och klinker
MVK för målade väggar
Säker vatten för VVS och godkänd våtrumsvägg

• Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
G
Manchett runt eldosor är väl halv nytt..

Känns som branschen aldrig blir nöjd 🙃.

P
Inget krav på våtrumsgips längre.
Krav på att följa tillverkarnas rekommendationer och både Gyproc och Norgips rekommenderar sina våtrumsskivor.

ACME skrev:
Krav på att följa tillverkarnas rekommendationer och både Gyproc och Norgips rekommenderar sina våtrumsskivor.
Inga krav i BBR eller av BKR

P
Inga krav i BBR eller av BKR
BBV;
4.7.1 Väggkonstruktioner av skivor
”Skivor på vägg i våtrum ska avseende vidhäftningsegenskaper och formstabilitet vara lämpade som underlag för keramisk beklädnad och tätskiktssystem samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar."

Gyproc;
"glasroc H GHOE 13 ocean från Saint-Gobain Sweden AB Gyproc är dokumenterat lämplig som underlag i våtutrymme i bostäder och det finns även monteringsanvisningar för detta. Monteringsanvisningar och dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor."

ACME skrev:
BBV;
4.7.1 Väggkonstruktioner av skivor
”Skivor på vägg i våtrum ska avseende vidhäftningsegenskaper och formstabilitet vara lämpade som underlag för keramisk beklädnad och tätskiktssystem samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar."

Gyproc;
"glasroc H GHOE 13 ocean från Saint-Gobain Sweden AB Gyproc är dokumenterat lämplig som underlag i våtutrymme i bostäder och det finns även monteringsanvisningar för detta. Monteringsanvisningar och dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor."
Precis, vanlig gips går utmärkt.
4.7.1
Text från Byggkeramikhandboken med fokus på skivor i våtrum och rekommendationer för vägg- och golvkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Precis, vanlig gips går utmärkt.
Visst, om du hittar en skivtillverkare som tycker att deras vanliga gips är lämplig.

• Gilla
P_Larsson
  • Laddar…
ACME skrev:
Visst, om du hittar en skivtillverkare som tycker att deras vanliga gips är lämplig.
Hur många bygger med vanlig gips tror du? Hur många får problem och vattenskada på en vägg? Varför tog man bort kravet på våtrumsgips?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P
Hur många bygger med vanlig gips tror du? Hur många får problem och vattenskada på en vägg? Varför tog man bort kravet på våtrumsgips?
Det var väl inte frågan? Jag svarade på vad vad BBV hänvisar till och vad den parten svarar. Som alltid gäller tillverkarnas monteringsanvisningar om man vill vara säker på att ha ryggen fri.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.