Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Ett projekt att ersätta den fula golvgjutningen för gnistskydd framför vedspisen, slutade med att en billig och nergången skiva kolmårdsmarmor skall få överta rollen. Skivan är från ett gammal trasig skänk och förra ägaren sålde den löjligt billigt. 26x530x1200.
Avfettning, rostborttagning och våtslipning (diamant 400>6000) gav en jättefin skiva med härlig patina i form av svaga lite större repor. Vissa av reporna är dock fortfarande ljusa och jag kan tänka mig att framtida skurning av aska och smuts tar hand om detta.
Brukar man impregnera kolmårdsmarmor (och kalksten) med något för att dölja dessa ofrånkomllga repor? Jag tänker att man stryker på något efter att man har svabbat golven i vanlig ordning. Det gör alltså inget att reporna finns där. De behöver bara dölja lite. Jag gned in lite linoljesåpa med vatten och det verkar funka lite grann i alla fall.
Avfettning, rostborttagning och våtslipning (diamant 400>6000) gav en jättefin skiva med härlig patina i form av svaga lite större repor. Vissa av reporna är dock fortfarande ljusa och jag kan tänka mig att framtida skurning av aska och smuts tar hand om detta.
Brukar man impregnera kolmårdsmarmor (och kalksten) med något för att dölja dessa ofrånkomllga repor? Jag tänker att man stryker på något efter att man har svabbat golven i vanlig ordning. Det gör alltså inget att reporna finns där. De behöver bara dölja lite. Jag gned in lite linoljesåpa med vatten och det verkar funka lite grann i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Skall testa stentvål. Det är väl oavsett bra framför viedspisen. Ett offerskikt.
Edit: hittade nu på Stenindustriförbundet att man mättar med såpa eller tvål för att patinera en renoverad yta. Detta för att efterlikna löngre tidss städning.
Edit: hittade nu på Stenindustriförbundet att man mättar med såpa eller tvål för att patinera en renoverad yta. Detta för att efterlikna löngre tidss städning.
Redigerat:
Klicka här för att svara