Hej!

Håller på och renoverar i ett sent 40-talshus. I entré sitter dessa fina stenar som jag tror är kolmårdsmarmor. Har kommit fram till att de går att få upp i ett stycke rätt bra, men de är rätt slitna, dessutom följer en del fog och fix med. Någon som är kunnig inom hur man bäst renoverar dem för att återbruka? Något man absolut inte bör göra för att de förstörs?

Två slitna marmorstenar stående på ett betonggolv, med synligt fog- och fixrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
1. Rensa från gammalt bruk
2. Lägg sedan om dom i en bruksbädd (30-40mm bädd, troligtvis är inte undergolvet avjämnat och plattorna inte kalibrerade), gör så gott du kan för att minska fogsprång vid läggningen.
3. Foga golvet
4. Ta dit en firma som är specialiserad på att slipa stengolv, välj i samråd med dom vilken finnish du vill ha på golvet.
5. Njut av ditt golv i många år.

Läs mer här:
https://www.borghamns-stenforadling.se/en/documents/?file=9
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.