Staffans2000
Rörläggare med "gaslicens".

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tack!

S Siberia skrev:
Men till vem vänder man sig för att dra in gas i huset, om man inte kan ansluta sig till nät? Alltså hållare på ytterväggen med slang indragen till spisen? Och vad kan det kosta?
Jag tror att det bästa är att ha en spis med elektrisk ugn och gashäll.

En sådan spis kostar väll tio tusen och uppåt.

Glasskåp och tuber kostar lite drygt fem tusen och jag tror inte att rörbitarna, skruvar och liknande små detaljer är så särskilt dyra.

Rörmokaren och elektriker ska man ju ändå ofta ha till sig när man gör om i ett kök.

Men jag har ingen aning om hur lång tid det tar att koppla gas till spisen självklart beror det på hur långt rören ska dras.

• Gilla
Siberia
  • Laddar…
Tack för svar(y)

S Siberia skrev:
Tack för svar(y)
Två gasoltuber PC10, till vänster tom och till höger fylld, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lägger man på en tusenlapp till så finns det gas i tuberna också.

• Gilla
Siberia
  • Laddar…
Har för mig att kopparrör (glödgat) och kopplingarna gick på en tusenlapp, regulator och manometer (för täthetskontroll) en femhundring. Vår dragning är ca 7 meter. Glödgat kopparrör har fördelen att vara lätt att böja till utan speciella verktyg.
__
PS. Glöm inte mässingshylsor för att stabilisera kopparrörets insida när man drar åt rörkopplingarna, då blir det helt tätt ovh håller typ ”för evigt”.

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Tack för info!

Så det finns inte nödvändigtvis en märkbar (om ens någon) prisskillnad för spis och installation.

Dock så ska man ha skåpet med tuberna någonstans (helst utomhus).

• Gilla
Siberia
  • Laddar…
Ja precis tänker att det blir en kostnad för detta, samt indragningen av gas fram till spisen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.