7 878 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Renovera kök funderar på att sätta in en gasspis
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fördelen med gas är att man kan justera temperaturen till just dit man vill ha den på ett ögonblick.ymmij12 skrev:
Jag tycker att det är lättare att få bra stekyta på till exempel stekt potatis med gas.
Och så fungerar som jag sagt tidigare alla grytor, pannor och övriga kokkärl på en gasspis. Som till exempel min mormors saftmajja och webers våffeljärn
Gas funkar även om det blir strömavbrott.
Och så tycker jag att det är tuffare med gas
Är de fördelar jag kan komma på såhär på rak arm.
Nackdelarna är väll att det är lite dyrare med en gas och att man måste byta tuberna två gånger om året.
En fördel är också att gjutjärnspannor funkar som de ska, på induktion blir stekningen ojämn.
Men en sak jag undrar är riskerna med gas: finns inte risk för explosioner? (Vi hade en tragisk händelse på barnens skola då två barn dog i en brand, som enligt inte bekräftat rykte var orsakad av en gasexplosion, så jag är lite nojig.)
Men en sak jag undrar är riskerna med gas: finns inte risk för explosioner? (Vi hade en tragisk händelse på barnens skola då två barn dog i en brand, som enligt inte bekräftat rykte var orsakad av en gasexplosion, så jag är lite nojig.)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Jag tror inte man ska dra alla gjutjärnspannor över en kam... Jag har "nyare" gjutjärnspannor (LeCreuset tillverkade de senaste 20 åren) som funkar utmärkt på vår induktionshäll.. Däremot så har jag också två äldre pannor, en för pannkakor och en för plättar, som troligen är från 40-50-talet, och de är troligen för tunna. Extremt ojämn temperatur i dem..P Petronille skrev:En fördel är också att gjutjärnspannor funkar som de ska, på induktion blir stekningen ojämn.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
...för att inte tala om alla schyssta aluminiumpannor som kan användas. Ger väldigt snabb och effektiv upphettning. Stekning blir en helt annat grej med aluminium.
Tipsar om Agnelli. http://www.pentoleagnelli.it/
Tipsar om Agnelli. http://www.pentoleagnelli.it/
Den stora faran vid all naturgashantering är kolmonoxid (CO, ej att förväxla med koldioxid, CO2). Eftersom det är en helt färg- och luktlös gas som lätt bildas som biprodukt vid all förbränning av fossila bränslen märker man det inte förrän man finner sig stå framför Pärleporten. I länder där naturgas är mycket vanligare, som i mitt hemland Storbritannien, stryker det ännu idag med ett antal personer om året i CO-förgiftning. Som tur är så finns det CO-larm att köpa som fungerar som en vanlig brandvarnare, så det är en självklar investering.
Det finns också gaslarm som reagerar på om själva gasen läckt ut, så det är ytterligare en bra försäkring. Observera dock att de inte brukar reagera på CO eller vice versa, så man får köpa två.
Annars är självklart brand- och explosionsrisk något att ta hänsyn till. Kan du ha gasflaskorna i ett skåp utomhus och dra in en gasledning genom väggen till köket är givetvis det att föredra. Har du barn måste du också tala med dem om gasspisens särskilda faror, men det måste man ju också med en vanlig elspis.
Jag tycker personligen också att gasspisar är svårare att hålla rena; de brukar ha hemskt mycket skrymslen och vrår där det samlas allt möjligt. En häll som är en platt yta är ju bara att torka av.
Det är givetvis en fördel att man kan reglera temperaturen mer exakt, men gjutjärnspannor (som är det enda rätta!!) är ju ganska värmetröga, så då försvinner ju en del av effekten.
Det finns också gaslarm som reagerar på om själva gasen läckt ut, så det är ytterligare en bra försäkring. Observera dock att de inte brukar reagera på CO eller vice versa, så man får köpa två.
Annars är självklart brand- och explosionsrisk något att ta hänsyn till. Kan du ha gasflaskorna i ett skåp utomhus och dra in en gasledning genom väggen till köket är givetvis det att föredra. Har du barn måste du också tala med dem om gasspisens särskilda faror, men det måste man ju också med en vanlig elspis.
Jag tycker personligen också att gasspisar är svårare att hålla rena; de brukar ha hemskt mycket skrymslen och vrår där det samlas allt möjligt. En häll som är en platt yta är ju bara att torka av.
Det är givetvis en fördel att man kan reglera temperaturen mer exakt, men gjutjärnspannor (som är det enda rätta!!) är ju ganska värmetröga, så då försvinner ju en del av effekten.
Jo jag har Le Creuset, Ronnebybruk och äldre pannor och grytor som använts på både gas- och elspis tidigare utan problem. (Ja en gammal plättlagg också men den funkar ju inte pga storleken.) Jag trodde först det var spisen det var fel på, som ändå var av hyfsat bra märke (Smeg) men sedan läste jag att det var vanligt att gjutjärn blev ojämnt värmt på induktion.Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte man ska dra alla gjutjärnspannor över en kam... Jag har "nyare" gjutjärnspannor (LeCreuset tillverkade de senaste 20 åren) som funkar utmärkt på vår induktionshäll.. Däremot så har jag också två äldre pannor, en för pannkakor och en för plättar, som troligen är från 40-50-talet, och de är troligen för tunna. Extremt ojämn temperatur i dem..
Tack för bra info! Gaslarm låter ju jättebra. Men är det inte dofttillsättning på gasen man köper i tub, som det är i stadsgas?ricebridge skrev:
Den stora faran vid all naturgashantering är kolmonoxid (CO, ej att förväxla med koldioxid, CO2). Eftersom det är en helt färg- och luktlös gas som lätt bildas som biprodukt vid all förbränning av fossila bränslen märker man det inte förrän man finner sig stå framför Pärleporten. I länder där naturgas är mycket vanligare, som i mitt hemland Storbritannien, stryker det ännu idag med ett antal personer om året i CO-förgiftning. Som tur är så finns det CO-larm att köpa som fungerar som en vanlig brandvarnare, så det är en självklar investering.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har använt antika pannor och grytor av gjutjärn på induktionshäll och tycker i och för sig inte att det är några problem med det.
Jag har en gammal stekpanna som väger många kilo och har en botten som är minst två cm tjock. Det är klart att det går segt att justera värmen när man lagar mat med den. Men att det ska gå segt att höja och sänka temperaturen är ju själva grejen med tjockbottnad pannor.
Jag har en gammal stekpanna som väger många kilo och har en botten som är minst två cm tjock. Det är klart att det går segt att justera värmen när man lagar mat med den. Men att det ska gå segt att höja och sänka temperaturen är ju själva grejen med tjockbottnad pannor.
Ja alltså det funkar ju, men maten blir mycket bättre på vår halvtrasiga elspis på landet, och det är lite trist. Det är ojämnheten som är problemet, inte tiden det tar att höja eller sänka temperaturen. Och så blir det inte riktigt lika bra, vet inte hur jag ska definiera det. Pannkakor t ex blir inte lika frasiga.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har använt antika pannor och grytor av gjutjärn på induktionshäll och tycker i och för sig inte att det är några problem med det.
Jo, i själva naturgasen, men om du ligger och sover i ett annat rum så lär du inte väckas av att det luktar gas precis (det gör iaf inte min fru av gasutsläppen bredvid henne i sängen, trots att den sortens gas har betydligt fränare dofttillsättning, om man säger så, men nu kom vi visst ifrån ämnet). Ett larm är därför att föredra.P Petronille skrev:
CO däremot är doftlös alla dagar i veckan året om, så där hjälper enbart larm.
Stekpannor skall ovillkorligen tillfoga massiva skallskador ifall man drämmer till sin nästa med dem. Det är just värmetrögheten som är själva grejen. Det tar ett tag att lära sig, men blir så oändligt mycket bättre när man har gjort det.Hyltran från Veglemyren skrev:
Plåtpannor däremot hör hemma i metallåtervinningen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
P Petronille skrev:Ja alltså det funkar ju, men maten blir mycket bättre på vår halvtrasiga elspis på landet, och det är lite trist. Det är ojämnheten som är problemet, inte tiden det tar att höja eller sänka temperaturen. Och så blir det inte riktigt lika bra, vet inte hur jag ska definiera det. Pannkakor t ex blir inte lika frasiga.
Ja det är klart att det blir bättre med gas