T tomas123 skrev:
Speciellt, unikt och genomtänkt. Verkligen snyggt! Gillar starkt fönstret.
Tack! Ja vi blev smått kära i det när vi såg det på blocket, så vi kunde inte hålla oss 😅

• Gilla
tomas123
  • Laddar…
R r91 skrev:
Tänkte jag skulle uppdatera med några bilder på hur badrummet blev. Fick klart badrummet tidigare i våras.

Efter alla gipsskivor var satta:
[bild]

Flytspacklingen efter både golvvärmeslinga och elslinga var ingjutet:
[bild]

Efter tätskikt var ditlimmat:
[bild]

Blev en hörngolvbrunn som sagt, blir snyggare estestiskt eftersom badrummet är litet och man inte ser det från ingången direkt.
[bild][bild]

I taket hade jag förberett för högtalare, taklampa och PAX fläktkanal (spiro rör)
[bild]

Efter tätskiktet var på plats började vi sätta upp kakel (eller ja min sambo)
[bild]
Resultat efter all kakel var på plats:
[bild]

[bild]

Efter kaklingen tog jag över och la dit all klinker, eftersom vi ville ha på diagonalen krävdes lite extra planering för att det skulle gå jämnt ut vid golvbrunn. Vi valde att ha en enkel fris runtomkring.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Och som sagt, klinker runt golvbrunnen blev så bra som det kunde bli (för att aldrig tidigare ha lagt klinker):
[bild]

Hittade en kommod på auktion som vi budade hem och kapade till backstycket på, samt borrade hål i marmorskivan för vatten.

[bild]

Efter allt annat pyssel kom badrummet att se ut så här:
[bild]

Här är dessutom en liten video:
[video]

Vad landade slutsumman på kan man undra?
Jo, den har vi här, totalt: 78 771 kr. Priset kunde vi hålla ganska lågt eftersom det enda vi "lejde" ut var flytspacklingen samt elen (vilket jag förövrigt förberedde med slang och dosor).

[bild]
Riktigt bra jobbat! 👏
Och tack för att du återkom med kostnaderna. Har du någon uppfattning om vad de olika momenten tog i tid? En släkting ska, med vår hjälp, eventuellt göra ett badrum i ungefär samma storlek men med träbjälklag så vi försöker räkna på det både i tid och pengar 🙂

Riktigt snyggt! Har ett badrum som behöver renoveras hemma. När kan du komma förbi och starta? 😄

Hur lång tid tog detta för er att utföra?

Eftersom badrummet var inte det enda vi renoverade i huset så blev det gjort stötvis så svårt att upskatta totala effektiva tiden, men om jag skulle uppskatta den grovt så kanske det är (ha i åtanke att många av momenten har vi inte gjort tidigare, så därav tagit lite längre tid):

* Rivning av befintligt badrum: 1-2 dagar
* Montering och anpassning av nytt fönster: 1 dag
* Rivning, uppregling av vägg och bygge av stos : 2 dag
* Uppregling resterande väggar samt tak, uppsättning av takdosor och tomslang för el: 2 dagar
* Bilning av golv och förberedelse för VVS (golvbrunnsmontering avloppsrör mm): 2 dagar
* Isolering, ångbroms, uppsättning av plyfa, hörnplåtar och slutligen gipsning: 3 dagar
* Målning och limning av tätskikt: 2 dagar
* Kakling och klinker samt fogning: 3 veckor
* Montering duschvägg och anpassning av kommod: 2 dagar

Totalt handlar det om ca 37 dagar. Detta är en grov uppskattning. Sen tog det också lång tid att läsa in sig på alla regelverk och fundera ut lösningar på alla moment.

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R r91 skrev:
Totalt handlar det om ca 37 dagar. Detta är en grov uppskattning. Sen tog det också lång tid att läsa in sig på alla regelverk och fundera ut lösningar på alla moment.
Alla inköp måste ju ha tagit tid också.

Edit:stavfel

Redigerat:
R r91 skrev:
Tänkte jag skulle uppdatera med några bilder på hur badrummet blev. Fick klart badrummet tidigare i våras.

Efter alla gipsskivor var satta:
[bild]

Flytspacklingen efter både golvvärmeslinga och elslinga var ingjutet:
[bild]

Efter tätskikt var ditlimmat:
[bild]

Blev en hörngolvbrunn som sagt, blir snyggare estestiskt eftersom badrummet är litet och man inte ser det från ingången direkt.
[bild][bild]

I taket hade jag förberett för högtalare, taklampa och PAX fläktkanal (spiro rör)
[bild]

Efter tätskiktet var på plats började vi sätta upp kakel (eller ja min sambo)
[bild]
Resultat efter all kakel var på plats:
[bild]

[bild]

Efter kaklingen tog jag över och la dit all klinker, eftersom vi ville ha på diagonalen krävdes lite extra planering för att det skulle gå jämnt ut vid golvbrunn. Vi valde att ha en enkel fris runtomkring.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Och som sagt, klinker runt golvbrunnen blev så bra som det kunde bli (för att aldrig tidigare ha lagt klinker):
[bild]

Hittade en kommod på auktion som vi budade hem och kapade till backstycket på, samt borrade hål i marmorskivan för vatten.

[bild]

Efter allt annat pyssel kom badrummet att se ut så här:
[bild]

Här är dessutom en liten video:
[video]

Vad landade slutsumman på kan man undra?
Jo, den har vi här, totalt: 78 771 kr. Priset kunde vi hålla ganska lågt eftersom det enda vi "lejde" ut var flytspacklingen samt elen (vilket jag förövrigt förberedde med slang och dosor).

[bild]
Oj, wow va bra detta blev! Riktigt skoj att se.
Får man fråga vad det är för kakel och klinker ni valt mer exakt? 😃

D Din sko skrev:
Oj, wow va bra detta blev! Riktigt skoj att se.
Får man fråga vad det är för kakel och klinker ni valt mer exakt? 😃
Kul att höra, hoppas det kan vara till inspiration för andra.

Vi köpte Lhådhös klinker, kombinerade dessa två:
* Step Röd/Rusty
* Step Rosy Blush

Sockel samt lister var också från Lhådös:
* Sekel vit blank sockel 15x15 cm
* Sekel List 5x15 vit

Kakel däremot var från annat fabrikat men hade samma vita färg som Lhådös.
Dessa hade måttet 7.5x15.
Kan ha varit Tenfors Vit Slät Blank 7,5x15 cm,
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...kel-tenfors-vit-slat-blank-75x15-cm/p-1505248

Rikrigt bra jobbat! Snyggt som tusan!

• Gilla
r91
  • Laddar…
Enda jag har synpunkt på är toans placering nära väggen. Det finns vänster och högertorkare. Jag är en högertorkare som vickar kroppen åt vänster.

• Haha
r91
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Enda jag har synpunkt på är toans placering nära väggen. Det finns vänster och högertorkare. Jag är en högertorkare som vickar kroppen åt vänster.
haha, håller faktiskt med, högerhänt här... ibland får man göra sina uppoffringar

BirgitS BirgitS skrev:
Alla inköp måste ju ha tagit tid också.

Edit:stavfel
Korrekt!! Vet inte hur många timmars letande man gjort på olika delar till badrummet

B Bendish skrev:
Riktigt snyggt! Har ett badrum som behöver renoveras hemma. När kan du komma förbi och starta? 😄
Tar det som en komplimang 😅

Nej men det är bara köra på, det fixar du! Det bästa du kan göra är att ta en bilare och börja bila så kommer du inte kunna backa :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.