Hade tänkt sätta ett tvåvägs Renova-uttag vid sidan om handfatet i badrummet. Någon som kan svara definitivt om detta är ok?
Vad är reglerna kring tvättstället, jag har sett ritningar som anger 60cm radie från blandaren som område 2. Utanför detta är område 3.

Om det stämmer så hamnar mitt uttag i område 3 men då skall det väl också vara IP 21 som lägst?

Renova är IP20 vad jag kunnat läsa mig till, alltså blir renova helt förbjudna i ett badrum? Det verkar inte heller finnas något tillbehör som passar till Renova som ökar kapslingsklassen.

Bara att bita i det sura och välja en annan serie?

Ja, jag har jordfelsbrytare.
 
Hittade svaret på min egna fråga, finns inget område 3 längre. Finns bara 0,1 och 2. IP2X är godkänt i oklassat området. Alltså duger Renova IP 20.

När togs område 3 bort?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
2009 ändrades områdena lite. Det finns heller inga speciella regler för handfat.
Dock duger inte IP20 bara för att området är oklassat utan det är allmänna regler som gäller beroende på om området är torrt, fuktigt eller vått etc.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
A ayay85 skrev:
Hade tänkt sätta ett tvåvägs Renova-uttag vid sidan om handfatet i badrummet. Någon som kan svara definitivt om detta är ok?
Vad är reglerna kring tvättstället, jag har sett ritningar som anger 60cm radie från blandaren som område 2. Utanför detta är område 3.

Om det stämmer så hamnar mitt uttag i område 3 men då skall det väl också vara IP 21 som lägst?

Renova är IP20 vad jag kunnat läsa mig till, alltså blir renova helt förbjudna i ett badrum? Det verkar inte heller finnas något tillbehör som passar till Renova som ökar kapslingsklassen.

Bara att bita i det sura och välja en annan serie?

Ja, jag har jordfelsbrytare.
Nu verkar renova vara IP21.
 
Sålänge inte uttaget sitter närmre än 60cm från badkarskant eller fast duschvägg så är det ok.
Uttag placerat precis så är väldigt vanligt i badrum. Det ska såklart vara jordat och skyddat av jordfelsbrytare, högst 30mA.
 
J Johan456 skrev:
Sålänge inte uttaget sitter närmre än 60cm från badkarskant eller fast duschvägg så är det ok.
Uttag placerat precis så är väldigt vanligt i badrum. Det ska såklart vara jordat och skyddat av jordfelsbrytare, högst 30mA.
Japp, dock verkar inte Renovas dimmer (eller plejd med vridadapter) vara IP21 utan IP20 och då är det inte ok alls i badrummet som jag förstår det?
 
Jo IP 2X va? Isåfall är det ok. Mycket vanligt med både Plejd med vridadapter och Renova-dimmer i badrum.
 
J Johan456 skrev:
Jo IP 2X va? Isåfall är det ok. Mycket vanligt med både Plejd med vridadapter och Renova-dimmer i badrum.
J Johan456 skrev:
Jo IP 2X va? Isåfall är det ok. Mycket vanligt med både Plejd med vridadapter och Renova-dimmer i badrum.
Du har rätt ser jag nu, mer än 60cm utanför zon1 räcker med ip20, närmare zon1 än 60cm ip21.
 
Var ser du det? Det finns inga sådana regler vad jag vet. I område 1 och 2 krävs minst IPX4. Handfat ingår inte i dessa områden, utan endast bad och dusch. Utanför dessa områden, i oklassat område är ingalunda IPX0 tillåtet utan det är något man ska bedöma som vilket område som helst. Endast om det är torrt på platsen går det bra med IPX0.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var ser du det? Det finns inga sådana regler vad jag vet. I område 1 och 2 krävs minst IPX4. Handfat ingår inte i dessa områden, utan endast bad och dusch. Utanför dessa områden, i oklassat område är ingalunda IPX0 tillåtet utan det är något man ska bedöma som vilket område som helst. Endast om det är torrt på platsen går det bra med IPX0.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var ser du det? Det finns inga sådana regler vad jag vet. I område 1 och 2 krävs minst IPX4. Handfat ingår inte i dessa områden, utan endast bad och dusch. Utanför dessa områden, i oklassat område är ingalunda IPX0 tillåtet utan det är något man ska bedöma som vilket område som helst. Endast om det är torrt på platsen går det bra med IPX0.
Läste det finstilta längst ned på denna sida https://www.lampgallerian.se/info/vatrumsguide/
De länkar till någon Elstandard med men länken funkar inte.
 
C cpalm skrev:
Det är nog denna handbok de avser:
[länk]

Där står bl.a.:

[bild]
Okej, vi får se om min elektriker bedömer hela badrummet som ett fuktigt utrymme då.

Läser man omfattningen i 751 så är ju inte "vanliga badrum" med under exempel där. Verkar vara lite av en gråzon? Skulle inte säga att luften blir så fuktig att imma avsätter sig på väggarna. Utsugsfläkten sköter det väldigt bra.
 
  • Svensk text om anläggningsinstallationer i olika miljöer: fuktiga, våta, utomhus. Skydd mot elchock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kan du betrakta platsen som torr och använda IP20.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då kan du betrakta platsen som torr och använda IP20.
Toppen :)
 
Schneider hade själva felaktig information angående IP20/IP21 i sin produktbeskrivning för de Renova-produkter jag kollade på så sent som i mars i år (jag vet inte om de åtgärdat ännu).
Jag fick detta svar när jag frågade vad som gällde:


"det är IP21 som gäller inget annat. Så vi ska se till att ändra i dokumenten så tack för din uppmärksamhet."
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.