Hade tänkt sätta ett tvåvägs Renova-uttag vid sidan om handfatet i badrummet. Någon som kan svara definitivt om detta är ok?
Vad är reglerna kring tvättstället, jag har sett ritningar som anger 60cm radie från blandaren som område 2. Utanför detta är område 3.
Om det stämmer så hamnar mitt uttag i område 3 men då skall det väl också vara IP 21 som lägst?
Renova är IP20 vad jag kunnat läsa mig till, alltså blir renova helt förbjudna i ett badrum? Det verkar inte heller finnas något tillbehör som passar till Renova som ökar kapslingsklassen.
Bara att bita i det sura och välja en annan serie?
Ja, jag har jordfelsbrytare.
Vad är reglerna kring tvättstället, jag har sett ritningar som anger 60cm radie från blandaren som område 2. Utanför detta är område 3.
Om det stämmer så hamnar mitt uttag i område 3 men då skall det väl också vara IP 21 som lägst?
Renova är IP20 vad jag kunnat läsa mig till, alltså blir renova helt förbjudna i ett badrum? Det verkar inte heller finnas något tillbehör som passar till Renova som ökar kapslingsklassen.
Bara att bita i det sura och välja en annan serie?
Ja, jag har jordfelsbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
2009 ändrades områdena lite. Det finns heller inga speciella regler för handfat.
Dock duger inte IP20 bara för att området är oklassat utan det är allmänna regler som gäller beroende på om området är torrt, fuktigt eller vått etc.
Dock duger inte IP20 bara för att området är oklassat utan det är allmänna regler som gäller beroende på om området är torrt, fuktigt eller vått etc.
Nu verkar renova vara IP21.A ayay85 skrev:Hade tänkt sätta ett tvåvägs Renova-uttag vid sidan om handfatet i badrummet. Någon som kan svara definitivt om detta är ok?
Vad är reglerna kring tvättstället, jag har sett ritningar som anger 60cm radie från blandaren som område 2. Utanför detta är område 3.
Om det stämmer så hamnar mitt uttag i område 3 men då skall det väl också vara IP 21 som lägst?
Renova är IP20 vad jag kunnat läsa mig till, alltså blir renova helt förbjudna i ett badrum? Det verkar inte heller finnas något tillbehör som passar till Renova som ökar kapslingsklassen.
Bara att bita i det sura och välja en annan serie?
Ja, jag har jordfelsbrytare.
Japp, dock verkar inte Renovas dimmer (eller plejd med vridadapter) vara IP21 utan IP20 och då är det inte ok alls i badrummet som jag förstår det?J Johan456 skrev:
J Johan456 skrev:
Du har rätt ser jag nu, mer än 60cm utanför zon1 räcker med ip20, närmare zon1 än 60cm ip21.J Johan456 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Var ser du det? Det finns inga sådana regler vad jag vet. I område 1 och 2 krävs minst IPX4. Handfat ingår inte i dessa områden, utan endast bad och dusch. Utanför dessa områden, i oklassat område är ingalunda IPX0 tillåtet utan det är något man ska bedöma som vilket område som helst. Endast om det är torrt på platsen går det bra med IPX0.
Bo.Siltberg skrev:
Var ser du det? Det finns inga sådana regler vad jag vet. I område 1 och 2 krävs minst IPX4. Handfat ingår inte i dessa områden, utan endast bad och dusch. Utanför dessa områden, i oklassat område är ingalunda IPX0 tillåtet utan det är något man ska bedöma som vilket område som helst. Endast om det är torrt på platsen går det bra med IPX0.
Läste det finstilta längst ned på denna sida https://www.lampgallerian.se/info/vatrumsguide/Bo.Siltberg skrev:
Var ser du det? Det finns inga sådana regler vad jag vet. I område 1 och 2 krävs minst IPX4. Handfat ingår inte i dessa områden, utan endast bad och dusch. Utanför dessa områden, i oklassat område är ingalunda IPX0 tillåtet utan det är något man ska bedöma som vilket område som helst. Endast om det är torrt på platsen går det bra med IPX0.
De länkar till någon Elstandard med men länken funkar inte.
Det är nog denna handbok de avser:Bolak_jr skrev:
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
Där står bl.a.:
Okej, vi får se om min elektriker bedömer hela badrummet som ett fuktigt utrymme då.C cpalm skrev:
Läser man omfattningen i 751 så är ju inte "vanliga badrum" med under exempel där. Verkar vara lite av en gråzon? Skulle inte säga att luften blir så fuktig att imma avsätter sig på väggarna. Utsugsfläkten sköter det väldigt bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Då kan du betrakta platsen som torr och använda IP20.
Schneider hade själva felaktig information angående IP20/IP21 i sin produktbeskrivning för de Renova-produkter jag kollade på så sent som i mars i år (jag vet inte om de åtgärdat ännu).
Jag fick detta svar när jag frågade vad som gällde:
"det är IP21 som gäller inget annat. Så vi ska se till att ändra i dokumenten så tack för din uppmärksamhet."
Jag fick detta svar när jag frågade vad som gällde:
"det är IP21 som gäller inget annat. Så vi ska se till att ändra i dokumenten så tack för din uppmärksamhet."
Klicka här för att svara

