Torktummlaren fungerar bra men så skitig innuti. Inte i trumman men i maskinen innanför trumman. Filter och kondensor rengörs regelbundet. Men hur storstädar msn hrla maskinrn utan att plocka ner den?
 
  • Framifrån bild av en LG torktumlare med digital display som visar tiden 1:46, smutsfläckar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta lyfter väl nå lock och dammsuger det man kommer åt. Jag har haft nöjet att plocka isär min två ggr så den blev riktigt ren men annars kan jag väl tänka mig att man kan släpa ut dem och blåsa med tryckluft om man har tillgång till det.
 
S Stefan1972 skrev:
De flesta lyfter väl nå lock och dammsuger det man kommer åt. Jag har haft nöjet att plocka isär min två ggr så den blev riktigt ren men annars kan jag väl tänka mig att man kan släpa ut dem och blåsa med tryckluft om man har tillgång till det.
S Stefan1972 skrev:
De flesta lyfter väl nå lock och dammsuger det man kommer åt. Jag har haft nöjet att plocka isär min två ggr så den blev riktigt ren men annars kan jag väl tänka mig att man kan släpa ut dem och blåsa med tryckluft om man har tillgång till det.
Finns bara lucka för kondensor och luddfilter.
Aldrig sett någon lucka vare sig på tvätmaskiner eller torktumlare.
Vill ju inte skruva isär en rellativt ny maskin som fungerar.
Men skulle vilja rengöra i förebyggande syfte.
Finns det någon annan lucka som inte jag hittat?
 
inte lucka så men om den ska rengöras så får man så lov att lyfta av lock och kanske sidor då. Det brukar vara ganska enkelt. De som inte kan får ju lov att ringa dit nån reparatör då som gör samma sak för flera tusen.
 
P
En fullständig demontering gäller och på en koreansk maskin medför det mycket ologiskt skruvande jämförelsevis
 
  • Gilla
64646464 och 1 till
  • Laddar…
när vi ändå är inne på ämnet då? Hur ofta rengörs såna här maskiner? Jag har ju som sagt haft nöjet att skruva isär min ganska nya samsung två ggr nu och det var ju redigt med lurv i dem på något år bara. Hur gör alla andra? Rengörs det aldrig eller hur ser det ut i maskiner rent allmänt? Händer det aldrig nåt pga allt damm?
 
P
det beror på hur väl konstruerade och monterade de är
en del som samsung klarar inte många gånger då de ofta är otäta inte minst för att det saknas tätningar.
andra västeuropeiska kan gå tiotals år innan behov uppstår och då är det ofta för att remmen gått av.
 
electroluxaren skrev:
En fullständig demontering gäller och på en koreansk maskin medför det mycket ologiskt skruvande jämförelsevis
Misstänkte det. Kommer åt det mesta men inte trumman utan att skruva isär mer än jag har lust med.
 
S Stefan1972 skrev:
när vi ändå är inne på ämnet då? Hur ofta rengörs såna här maskiner? Jag har ju som sagt haft nöjet att skruva isär min ganska nya samsung två ggr nu och det var ju redigt med lurv i dem på något år bara. Hur gör alla andra? Rengörs det aldrig eller hur ser det ut i maskiner rent allmänt? Händer det aldrig nåt pga allt damm?
S Stefan1972 skrev:
när vi ändå är inne på ämnet då? Hur ofta rengörs såna här maskiner? Jag har ju som sagt haft nöjet att skruva isär min ganska nya samsung två ggr nu och det var ju redigt med lurv i dem på något år bara. Hur gör alla andra? Rengörs det aldrig eller hur ser det ut i maskiner rent allmänt? Händer det aldrig nåt pga allt damm?
Torktumlare är ju bland det vsnligaste som brinner så behov finns.
Sen vad menar du med rengörning?
Luddfiltret efter vsrje användning, kondensorn varannan månad storstädning vartannat år.
 
Vill fylla på här och berätta min personliga erfarenhet. Har en tumlare Bosch med självrengörande kondensor som fungerar perfekt efter många år. Och en Lg utan självrengörande kondensor som jag nu efter 10 månader och noggrann rengöring måste plocka isär i smådelar då den är helt tät i kondensor och tillopp till denna. Jag säger bara vilket skit och Lg har ingen förklaring naturligtvis. Det som gör mej vansinnig är varför står det inte någonstans att rengöring genom demontering maskin är ett krav var 6e månad vid normal användning. Vilket lurendrejeri !
Jag avråder å det starkaste från icke självrengörande tumlare!
I alla fall Lg.
Tills överbevisad men det blir svårt😁.
Hoppas det hjälper någon.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
S S009ov skrev:
Torktumlare är ju bland det vsnligaste som brinner så behov finns.
Sen vad menar du med rengörning?
Luddfiltret efter vsrje användning, kondensorn varannan månad storstädning vartannat år.
Ja det kan man undra finns då inget om det i min manual och tillvekaren Lg vet då inget om sånt...
 
G
Jag blåser rent min med tryckluft 😎listan på vad man kan använda en kompressor till är lång..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.