Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
De flesta lyfter väl nå lock och dammsuger det man kommer åt. Jag har haft nöjet att plocka isär min två ggr så den blev riktigt ren men annars kan jag väl tänka mig att man kan släpa ut dem och blåsa med tryckluft om man har tillgång till det.
S Stefan1972 skrev:
Finns bara lucka för kondensor och luddfilter.S Stefan1972 skrev:
Aldrig sett någon lucka vare sig på tvätmaskiner eller torktumlare.
Vill ju inte skruva isär en rellativt ny maskin som fungerar.
Men skulle vilja rengöra i förebyggande syfte.
Finns det någon annan lucka som inte jag hittat?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
inte lucka så men om den ska rengöras så får man så lov att lyfta av lock och kanske sidor då. Det brukar vara ganska enkelt. De som inte kan får ju lov att ringa dit nån reparatör då som gör samma sak för flera tusen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
när vi ändå är inne på ämnet då? Hur ofta rengörs såna här maskiner? Jag har ju som sagt haft nöjet att skruva isär min ganska nya samsung två ggr nu och det var ju redigt med lurv i dem på något år bara. Hur gör alla andra? Rengörs det aldrig eller hur ser det ut i maskiner rent allmänt? Händer det aldrig nåt pga allt damm?
det beror på hur väl konstruerade och monterade de är
en del som samsung klarar inte många gånger då de ofta är otäta inte minst för att det saknas tätningar.
andra västeuropeiska kan gå tiotals år innan behov uppstår och då är det ofta för att remmen gått av.
en del som samsung klarar inte många gånger då de ofta är otäta inte minst för att det saknas tätningar.
andra västeuropeiska kan gå tiotals år innan behov uppstår och då är det ofta för att remmen gått av.
S Stefan1972 skrev:när vi ändå är inne på ämnet då? Hur ofta rengörs såna här maskiner? Jag har ju som sagt haft nöjet att skruva isär min ganska nya samsung två ggr nu och det var ju redigt med lurv i dem på något år bara. Hur gör alla andra? Rengörs det aldrig eller hur ser det ut i maskiner rent allmänt? Händer det aldrig nåt pga allt damm?
Torktumlare är ju bland det vsnligaste som brinner så behov finns.S Stefan1972 skrev:när vi ändå är inne på ämnet då? Hur ofta rengörs såna här maskiner? Jag har ju som sagt haft nöjet att skruva isär min ganska nya samsung två ggr nu och det var ju redigt med lurv i dem på något år bara. Hur gör alla andra? Rengörs det aldrig eller hur ser det ut i maskiner rent allmänt? Händer det aldrig nåt pga allt damm?
Sen vad menar du med rengörning?
Luddfiltret efter vsrje användning, kondensorn varannan månad storstädning vartannat år.
Vill fylla på här och berätta min personliga erfarenhet. Har en tumlare Bosch med självrengörande kondensor som fungerar perfekt efter många år. Och en Lg utan självrengörande kondensor som jag nu efter 10 månader och noggrann rengöring måste plocka isär i smådelar då den är helt tät i kondensor och tillopp till denna. Jag säger bara vilket skit och Lg har ingen förklaring naturligtvis. Det som gör mej vansinnig är varför står det inte någonstans att rengöring genom demontering maskin är ett krav var 6e månad vid normal användning. Vilket lurendrejeri !
Jag avråder å det starkaste från icke självrengörande tumlare!
I alla fall Lg.
Tills överbevisad men det blir svårt😁.
Hoppas det hjälper någon.
Jag avråder å det starkaste från icke självrengörande tumlare!
I alla fall Lg.
Tills överbevisad men det blir svårt😁.
Hoppas det hjälper någon.
Ja det kan man undra finns då inget om det i min manual och tillvekaren Lg vet då inget om sånt...S S009ov skrev:
Klicka här för att svara