1 676 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Populäraste Husdrömmar handlade om relationer
På konsumentens sida
· 3 615 inlägg
En vanlig kritik mot Husdrömmar från oss på Byggahus.se är att programmen handlar för lite om bygget och för mycket om relationer. Jag börjar undra om det verkligen stämmer när jag tittar på vilka artiklar om avsnitten ni helst har läst.
Du kan läsa blogginlägget här: Populäraste Husdrömmar handlade om relationer
Ja, nu är set sluttittat på Husdrömmar för min del. Borta är galna killar som finsågar upp hela väggar i trä och gör roliga lösningar, och istället får vi se personer som har råd att köpa lägenhet för 18 millar och renovera, när de knappt gör ett smack själva. Så ointressant och så fullkomligt irrelevant!Redaktionen skrev:
En vanlig kritik mot Husdrömmar från oss på Byggahus.se är att programmen handlar för lite om bygget och för mycket om relationer. Jag börjar undra om det verkligen stämmer när jag tittar på vilka artiklar om avsnitten ni helst har läst.
Kan inte läsarstatistiken påverkas mer av hur artiklarna listas på byggahus, än vad avsnitten faktiskt handlar om?
Vilken sida är huvudingången för folk att hitta de här artiklarna? Kommer läsarna från någon typ av arkivöversikt där rubrikerna ligger i tidsordning med nyaste först, eller kommer de flesta läsare in via "Senaste" eller "Populärt i forumet"? De sistnämnda tenderar ju att bli självuppfyllande profetior.
Discoverability dominerar nog ofta andra faktorer.
Vilken sida är huvudingången för folk att hitta de här artiklarna? Kommer läsarna från någon typ av arkivöversikt där rubrikerna ligger i tidsordning med nyaste först, eller kommer de flesta läsare in via "Senaste" eller "Populärt i forumet"? De sistnämnda tenderar ju att bli självuppfyllande profetior.
Discoverability dominerar nog ofta andra faktorer.
Jag tror att jag iaf reagerar mest på att de ofta fyller ut med väldigt mycket bilder av omgivningen, satt med klockan på ett par avsnitt och ungerfär 15min av varje avsnitt är "fluff". En annan sak är att de ibland lyfter/visar ett problem/utmaning som är teknisk/akademisk men bara speglar/visar hur bra de som bygger klarade av den i relationen, inte hur den rent administrativt, teknisk löstes utan bara resultatet. Ev är 1 timme för långt för formatet, och ett separat "Husdrömmar Teknik" per avsnitt kunde vara bättre?
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag skulle säga att avsnitten får lika mycket exponering. Flest läsningar får de efter att ha varit med i nyhetsbrevet. Kommentarstrådarna i forumet har jag inte räknat med när jag jämförde.
Hej, jag är mest intresserad av byggandet, hur man löser olika saker och materialval. För mig blir det tråkigt och ointressant när det blir för mycket relation.Redaktionen skrev:
I brist på annat såg jag det allra första husdrömmar i påskhelgen, säsong 1a avsnitt 1. Redan i presentationen av programmet lyftes just frågeställningen "hur påverkas relationen av ett husbygge".
Så det är inget nytt i denna säsong att det är mycket relation och lite bygg.
Så det är inget nytt i denna säsong att det är mycket relation och lite bygg.
Jo om du tittar på programmen genom åren så ser du stor skillnad. Det allra första programmet var speciellt. Tror det gick så långt så att nya ägarna fick visa huset då de som byggt hade skiljts. Men nog fasan handlade det om bygget!M Mellanbarn skrev:
Statistik är statistik och visar i det här fallet inte vad som Byggahusmedlemmar gillar mest.
Att avsnittet med den dyra lägenheten i Sthlm har flest inlägg och visningar handlar nog mer om att det fanns flest saker som gnagde där som tex prislappen som blev ett rätt hett ämne i sig eller att sekelskiftesstilen kanske inte blev så mycket sekelskifte. Alltid svårt att sia om vad som kommer generera långrandiga diskussioner 😀
Mina favoriter denna säsong var:
1. Kocken med vindsvåningen
2. Rucklet som blev ett trevligt fritidshus
Sen kan jag tycka att Husdrömmar hade kunnat bjussa på lite mer teknisk info, det hade inte behövt ta många minuter av programtiden och i värsta fall hade de kunnat kapa bort 5-10 minuter trams alternativt förlänga programtiden något.
Att avsnittet med den dyra lägenheten i Sthlm har flest inlägg och visningar handlar nog mer om att det fanns flest saker som gnagde där som tex prislappen som blev ett rätt hett ämne i sig eller att sekelskiftesstilen kanske inte blev så mycket sekelskifte. Alltid svårt att sia om vad som kommer generera långrandiga diskussioner 😀
Mina favoriter denna säsong var:
1. Kocken med vindsvåningen
2. Rucklet som blev ett trevligt fritidshus
Sen kan jag tycka att Husdrömmar hade kunnat bjussa på lite mer teknisk info, det hade inte behövt ta många minuter av programtiden och i värsta fall hade de kunnat kapa bort 5-10 minuter trams alternativt förlänga programtiden något.
Jag skulle vilja se mer av "vanliga" människor med " vanlig, normal" ekonomi som kanske bygger om ett kök och inte mer.
Jag är lite trött på att varje avsnitt handlar om otroliga summor för inköp och sedan otroliga summor för renovering. Sedan överskrider man ändå budgeten. Håller med "Pellegnillot71":s första inlägg.
Jag är lite trött på att varje avsnitt handlar om otroliga summor för inköp och sedan otroliga summor för renovering. Sedan överskrider man ändå budgeten. Håller med "Pellegnillot71":s första inlägg.
Det är väl generellt högst ”vanliga” människor som är med? Att se någon lägga in ett laminatgolv och montera ett IKEA-kök tror jag ger svala tittarsiffror.Andwin1 skrev:
Jag skulle vilja se mer av "vanliga" människor med " vanlig, normal" ekonomi som kanske bygger om ett kök och inte mer.
Egentligen är det väldigt märkligt att det inte skapats något sådant program än med tanke på senaste decenniets DIY boom.Andwin1 skrev:
Det är som att producenterna för "reality-tv" känner att det känslomässiga alltid måste vara det som står i fokus och att allt annat är sekundärt. Antingen så är de ute och cyklar eller så vet de något som jag inte vet...
I Grand Design är det mest fokus på storslagna/dyra projekt (som sig bör) och vad som kan gå fel.
Renoveringsdrömmar med Anders Öfvergård handlar ju mest om naiva människor som med en tajt budget renoverar gamla ruckel med den mentala hälsan som insats.
Nej ett nytt program som skulle kunna heta tex Byggahus där huvudfokus är på själva byggandet inklusive planering, olika val som görs, budgetering för de olika delarna, konstruktioner, tillvägagångssätt, detaljer mm. Informativt, trevligt och uppbyggt så att man vill se hela processen till färdigställande hade jag önskat som omväxling 😀
Klicka här för att svara