Frågan uppstod vid byte av lamphållare på en keramikhäll (Gram). Hållaren var ansluten med tre bleck som kopplades ifrån och sedan anslöts. Spisens säkring var uttagen under tiden. När säkringen skruvades tillbaka hördes ett klickande ljud från spisen. Testade ugnslampan men den fungerade inte. Plattorna blev varma men ugnen hände inget med, termostatvredet klickade men lampan lyste inte som den brukar innan ugnen kommit upp i temp.
Efter att kollat upp ålder/reklamation så testade vi spisen igen och då fungerade allt, även ugnslampam!
Glad som ett barn, men också nyfiken på hur det funkar 😁
Efter att kollat upp ålder/reklamation så testade vi spisen igen och då fungerade allt, även ugnslampam!
Glad som ett barn, men också nyfiken på hur det funkar 😁
Inte hitta info i manualen. Hos Gram är folk ”akut sjuka” och svarar inte i telefon. Däremot fick jag följande svar från deras chatbott (se bild).
Spisen har en säkring 25A, elskåpet saknar jfb. Klickljudet (från spisen) när säkringen sattes tillbaka indikerar ett relä som slår ifrån, tror jag så här efteråt. Lyssnade inte efter nåt mer klick innan vi upptäckte att ugnen/lampan fungerade.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det finns inte någon klocka på spisen som var "oinställd" efter strömavbrottet?
Många spisar/ugnar har av någon anledning en funktion att de skall inte fungera om man inte ställt in klockan på spisen. Jag tror att det beror på att vissa modeller kan startas automatiskt på ett givet klockslag. Då vill man av säkerhtesskäl vara säker på att klockan går rätt. Och eftersom det är samma styrlektronik i många modlller så fungerar den spärren även på spisar som inte kan startas på timer.
Många spisar/ugnar har av någon anledning en funktion att de skall inte fungera om man inte ställt in klockan på spisen. Jag tror att det beror på att vissa modeller kan startas automatiskt på ett givet klockslag. Då vill man av säkerhtesskäl vara säker på att klockan går rätt. Och eftersom det är samma styrlektronik i många modlller så fungerar den spärren även på spisar som inte kan startas på timer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag misstänker att det finns en funktion som stänger av efter en viss tid, och den funkar inte om inte klockan är inställd.H hempularen skrev:Det finns inte någon klocka på spisen som var "oinställd" efter strömavbrottet?
Edit: inser att det blev lite otydligt, jag menar som en säkerhetstimer som alltid är igång.
Efter några turer har jag fått bekräftat det ni säger om klockans betydelse. Så här svarade Gram i mejl:
Hej
Nej, det finns inget återställningsrelä i spisen. Det ända som kan ha varit orsaken är att klockan i displayen skulle ställas in igen efter att säkringen skruvats på. När det har varit strömavbrott ska man ställa in klockan igen, annars fungerar ugnen inte.
Modell CC 56350 V
Hej
Nej, det finns inget återställningsrelä i spisen. Det ända som kan ha varit orsaken är att klockan i displayen skulle ställas in igen efter att säkringen skruvats på. När det har varit strömavbrott ska man ställa in klockan igen, annars fungerar ugnen inte.
Modell CC 56350 V
För att bara låta klockan börja på 0:00 skulle vara en brandfara?Farstatjej90 skrev:
Spisens timer:
"Elektronisk klocka med på/av-funktion"
Sätter man på och av en kastrull potatis kan ju innehållet vara förkolnat när färdigtiden inträffat...om klockan går fel
Jag förstår ändå inte vilket scenario som skulle göra det farligt? Det borde räcka att man vrider av alla plattor och slår på dom igen efter ett strömavbrott.blackarrow skrev:
Jag håller med dig. Jag fattar inte heller...useless skrev:
Jag trodde kanske den haft nån funktion för att starta/stänga av vid ett visst klockslag, men det har den inte enligt manualen.
https://file.amica.pl/c/6/f/6/c6f694504e0c6d31717ec68f2d1939a78da2dd1c_SER_0018390_IOB.pdf
Ja o även om den haft det hade det ju varit mer naturligt att kräva att man då först ställde in klockan innan denna funktion går att aktivera snarare än att låta hela ugnen vara obrukbar.blackarrow skrev:
Absolut, obegripligt,T TypRätt skrev:
Och timerfunktionen kan fungera utan realtidsklocka?
Kanske timerinställnimgen lagras resistent,och överlever strömavbrottet?
Då borde väl även klockan kunna överleva strömavbrottet?blackarrow skrev:
Men oavsett vilket vill man väl att plattorna inte drar igång av sig själv efter ett avbrott. Men det borde gå att lösa enklare än att kräva att man ställer in en godtycklig tid på klockan.
Ja det är ju rimligt att alla automat påsättningar nollas efter som det mycket väl kan gått flera dagar och man inte alls är intresserad av något påsättning vid en viss tid. Man kan ju dragit ur den medvetet för att sälja den eller vad som.useless skrev: