Och är det någon som vill ha 18v, så säljer Harald Nyborg Hitachis 18v DFL-maskin för 1999:- nu...
 
Jag tycker ofta det verkar som om Hitachis skruvdragare bedöms lite orättvist när det kommer till vridmoment.
Många missar att Hitachi endast redovisar vridmoment i mjuka förband medan en del redovisar både mjukt och hårt förband och många endast hårt förband. Mjukt resp. hårt förband är, som säkert de flesta på forumet känner till, inte jämförbart. Som exempel kan man ta att om man skall använda en hålsåg eller borra så är det nog värdet för mjukt förband som är intressant.
Lite OT kanske men jag tycker att det kan bli lite vilseledande ibland när någon hävdar att man ska ha en Makita 80 nm (eller Bosch för den delen) om man vill han en stark dragare...
 
Å andra sidan var DS12DM sjukt mycket mer överspecad (36Nm, 15 uppmätt) än t ex Makita 6319D (31Nm, 23 uppmätt) i ett gammalt test jag hittade på testfakta. Så olika tillverkare måste göra något med mätningarna....olika.

Men det är som du säger, och konstigt att Hitachis marknadsavdelning inte propsat på att momentet i hårt förband ska skrivas ut.
 
Ja, du har rätt, väldigt märkligt. Marknadsavdelningar brukar gilla höga siffror. Titta bara på processortillverkarna...

Vridmomentet, till skillnad från ex. ergonomi, är tyvärr också något som är svårt att få en uppskattning av i butik. Det är först efter en tids användning man märker om det är tillräckligt för ens behov. Jag knäckte en hålsåg i somras med en Hitachi DS14DL även om det måste erkännas att sågen var av billigare model (lika bra det - jag fick anledning att skaffa riktiga hålsågar). Maskinen drar även 6x120 skruvar genom reglar på högväxeln om man inte släpper avtryckaren (Tips om du är disträ som jag; prata inte samtidigt som du skruvar). Sedan jag skaffade den har jag inte använt vanlig borrmaskin.
 
Ja, det är fantastiskt vilken utveckling det varit på batterimaskinerna. När svärfarsan som är elnisse (dvs borrar sällan stort) testade min makita på 14mm borr genom 25cm telefonstolpe sa han:
"Jag trodde aldrig, aldrig, aldrig att det här någonsin skulle gå att göra med en batteriborrmaskin!"
 
AEG BS 12 C2 kan utan problem varmt rekomenderas till alla. Liten, lätt, stark, 2 Lithium batteier på 12 V och 1,5 Ah laddar på 30 min.

Om du kan gå upp ca 2100kr så skulle jag utan att tveka 1 sek välja Milwaukee C12 DD, den är en helt makalös maskin.
 
H
För er som vill ha en billg bra maskin så har K-Rauta erbjydande på en 12V Dewalt. 1295:- med 2 batteri NI.mh.
 
Mikael_L
Nu har jag lagt labbarna på en Hitachi DS14DSFL från swedol.
(typ denna: http://www.toolab.se/?item_id=60010317 )
Men när jag kommer hem inser jag att jag missade en detalj när jag klämde och kände i butiken.
Maskinen saknar "autolock"-chuck.

Annars har den allt jag önskar;
Li-Ion-batteri, stark men låg vikt, bälteskrok.
Tja, den saknar LED-belysning också, vilket jag gärna haft. Men det är å andra sidan ingen avgörande feature.

Men har ska jag tänka ang autolock?
I den här tråden avhandlas både Hitachi DS14DFL (systermodell, typ) och iom att den saknar autolock även cons och pros med autolock. Detta avhandlas ungefär mellan inlägg #88 och #135.

Jag velar lite nu, antingen så returnerar jag maskinen i morgon eller lörd och väntar lite och köper maskinen med "allt" eller så kommer jag på att autolock faktiskt inte är så viktigt och börjar använda skruvdragaren.

//En mycket rådvill Mikael.
 
Mikael_L
Oj vad lite reaktioner det kom på mitt bryderi.

Men alla kanske håller med skalman1 om att jag borde lägga 400 till och tjacka en DS14DSAL. :)
 
Mikael_L skrev:
Nu har jag lagt labbarna på en Hitachi DS14DSFL från swedol.
(typ denna: [länk] )
Men när jag kommer hem inser jag att jag missade en detalj när jag klämde och kände i butiken.
Maskinen saknar "autolock"-chuck.

Annars har den allt jag önskar;
Li-Ion-batteri, stark men låg vikt, bälteskrok.
Tja, den saknar LED-belysning också, vilket jag gärna haft. Men det är å andra sidan ingen avgörande feature.

Men har ska jag tänka ang autolock?
I den här tråden avhandlas både Hitachi DS14DFL (systermodell, typ) och iom att den saknar autolock även cons och pros med autolock. Detta avhandlas ungefär mellan inlägg #88 och #135.

Jag velar lite nu, antingen så returnerar jag maskinen i morgon eller lörd och väntar lite och köper maskinen med "allt" eller så kommer jag på att autolock faktiskt inte är så viktigt och börjar använda skruvdragaren.

//En mycket rådvill Mikael.
Jag har, som jag nog nämt tidigare, aldrig saknat autolock.
Men det beror ju på hur viktigt man tycker det är med den featuren.
I övrigt vet jag inte om det är så stor skillnad på DFL och DSL ?
Större batterier förstås, vilket är både plus och minus.

Jag har DFL med 13mm chuck (vet att det iaf har funnits m 10mm) så i övrigt vet jag inte riktigt vad som skiljer - var ju ett par år sen jag köpte min.

Men visst hittar du en DSL för nästan samma pris så kan det ju vara värt en uppgradering, normalt det jag har sett så kostar dom nästan det dubbla dock...

EDIT: Såg nu en DSAL för samma pris som DSFL på toolab (2199) - hmm vad skiljer egentligen förutom LED ?
Är det bara en nyare modell ?

/K
 
Redigerat:
Toolab har angivit lite felaktig spec på maskinerna, så jag tar min info från Hitachis huvudkatalog som jag nu läser i.

Fördelar för DSAL:

1,4kg istället för 1,6kg
Led belysning
45nm mjukt förband istället för 34nm
Utvändigt utbytbara kol
Bättre balans (enligt mig)


Dessutom är DSFL en "semipower" maskin enligt Hitachi, dvs deras lågbudgetmodell medans DSAL hör till deras "riktiga" maskiner.
 
Mikael_L
skalman, det känns som att du övertygar mig ... :)

Jag har googlat och läst lite om DSAL, och den verkar vara mer i proffssegmentet. Ja förutom att den har alla de sista sakerna i min vill-ha-lista. Motorhuset verkar dessutom vara lite kortare, vilket ibland kan vara guld värt. :)

Skalman1, du har (har haft) en DS14DFL väl?
Den borde väl på vissa sätt vara lik DSFL?


Förövrigt blir jag totalt vansinnig över Hitachi's modellbeteckningar ... :x
 
Japp jag har haft en DS14DFL, det är samma maskin som DSFL fast utan slide batteri.

Jag har även haft en DSAL som jag var grymt nöjd med, i mina ögon den bästa skruvdragaren (festools lulull är bättre men inte kvaliten).

Lite förklaring till modellnamnen:

Finns det ett "S" så brukar det stå för slide batterier.
Finns det ett "B" med så brukar det stå för borstlös motor.
Börjar maskinerna på "DB" så brukar dom inte ha någon chuck.
Börjar maskinerna på "WH" så är det en slagskruvdragare.
Slutar modellnamnet på "DV" plus något mer så är det inte Li-ion batterier.

Och naturligtvis så har alla maskiner andra namn i USA. :)



Om någon undrar över varför jag har haft typ alla skruvdragare som finns så har jag bytt 13 gånger på 2 år. ;)
 
Mikael_L
skalman1 skrev:
Om någon undrar över varför jag har haft typ alla skruvdragare som finns så har jag bytt 13 gånger på 2 år. ;)
:D :D d^_^b

Tack för all input. Jag lämnar nog tillbaka dragaren, det var förhastat köp. Jag har tre dragare som jag reder mig med, köper jag en ny ska den nog ha allt och vara "bäst", typ. :) Annars är det nog ingen ide, jag kommer bara stå och sukta efter en lite bättre efter bara någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.