12 832 läst ·
80 svar
13k läst
80 svar
Rekommendationer inför elarbete (nybygge)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Reglerna kom i Maj och du kan gå en kurs för sådär 4000 spänn för att lära dig skillnaderna 
OK, tack. Maj då, rätt ska vara rätt. 👍
Den exakta tidpunkten de kom är inte det viktigaste utan att de inte är fria för alla att se direkt. Dessutom skulle det vara lämpligt om ensammanfattning av alla skillnader oxo var fritt tillgänglig.
Att alla sveriges elektriker och andra som behöver kunskapen skall gå en kurs är utmärkt, men om reglerna kom i Maj känns det lite sent nu. Och om den elektriker TS har möte med inte har gått kursen än, är det ju olyckligt.
Men, lite OT, - Bara för att en ny bok går att beställa betyder det ju inte att alla har läst och förstått den.
Eller har man en viss tid på sig man får använda de gamla reglerna under tiden man lär sig de nya. En slags övergångsperiod för det som skiljer alltså. Har du på rak arm koll på från vilket datum utgåva 4 helt ersätter den tidigare i praktiken. Så att alla föregående slutar gälla. Är det oxo 9 Maj?
Den exakta tidpunkten de kom är inte det viktigaste utan att de inte är fria för alla att se direkt. Dessutom skulle det vara lämpligt om ensammanfattning av alla skillnader oxo var fritt tillgänglig.
Att alla sveriges elektriker och andra som behöver kunskapen skall gå en kurs är utmärkt, men om reglerna kom i Maj känns det lite sent nu. Och om den elektriker TS har möte med inte har gått kursen än, är det ju olyckligt.
Men, lite OT, - Bara för att en ny bok går att beställa betyder det ju inte att alla har läst och förstått den.
Eller har man en viss tid på sig man får använda de gamla reglerna under tiden man lär sig de nya. En slags övergångsperiod för det som skiljer alltså. Har du på rak arm koll på från vilket datum utgåva 4 helt ersätter den tidigare i praktiken. Så att alla föregående slutar gälla. Är det oxo 9 Maj?
Redigerat:
Det handlar om "råd" i standarden och inte föreskrifter, så det finns inga krav i den som man måste följa och därmed är det inga problem med bäst före datum.
Kanske ide att ta reda på hur det fungerar innan man har åsikter.
Kanske ide att ta reda på hur det fungerar innan man har åsikter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu blir jag förvirrad, först löser svensk standard allt, men nu är det bara ett råd?
🤔
🤔
Ja det är så enkelt att om man följer dom råd man får så löser sig allt. MEN man ska vara medveten om att det inte finns bara en väg att gå när det gäller elinstallationer så enkelt är det inte.13th Marine skrev:
Solklart tycker i alla fall jag 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Pungdosan är extra stor inne i väggen för att få plats med t.ex. en styrningspuckH Humsipums skrev:Tack för mycket fint svar! Även många andra som svarat med väldigt värdefulla tips som jag tar med mig. Med det sagt är jag fportfarande mottaglig för bra tips.
Jag kan säga att vi, i köket, inte kommer ha några väggskåp. Mycket spots i taket och små ledspots i alla fönster. Plejd är en självklarhet och astrour likaså. Mediauttag för nätverk kommer att finnas i alla rum utom badrum, tvättrum, kök och förråd. TIll och med i gymet!
När det kommer till smart kabeldragning för TV/Dator osv undrar jag vad ni har för erfarenhet av sådana? Vad finns det för sådana som kan erbjudas av en elektriker i detta fall?
Jag förstod inte vad som menas med "Pungdosor" som skrivs ovan. Vill du vänligen förklara som om jag vore 15 år?![]()
https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-big-box
Jag slår ett slag för att tänka igenom förbrukare och att dra in en trefasgrupp till uttag i köket. Då kan du köra vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt. Jag har tre uttag som går på varsin fas över bänken där maskinerna står.
Är det verkligen eftersträvansvärt? I ett nybygge så finns det väl ingen anledning att skapa trefasgrupper med enfasbelastningar när det är så pass enkelt att dra fram dedikerade enfastgrupper?T toolman77 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Enligt ELSÄK-FS 2022-1 :
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses
anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk
standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås. Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses
anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk
standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås. Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Bygger man efter standarden så får man en anläggning som skulle kunna kallas normal standard med det som vanligtvis efterfrågas. Vill man frångå standarden pga "udda" önskemål är det helt ok, vid extrema fall kan man då vara tvingad att visa att det man gör inte utgör ett faromoment utan är så säkert att det ryms inom gällande föreskrifter.
Jag har aldrig skrivit att allt ingår, men det mesta av det folk vill ha ryms inom standarden.
Jag har aldrig skrivit att allt ingår, men det mesta av det folk vill ha ryms inom standarden.
Meningen här är att förstå grundreglerna, vad som gäller. Att standarden kallas för råd innebär inte alls att man inte måste följa dem. Betänk att bokens titel är
Risken är att någon okunnig tror man inte behöver följa standarden. Och därmed tror kan göra lite som vill med elinstallationer. Det är ett livsfarligt råd!
Ja det är råd, korrekt. Men man måste följa dem. Enda undantaget är att följa en alternativ lika bra eller bättre dokumenterad praxis än "svensk standard".
Det faller på sin egen orimlighet att en tidigare version som man ansett behöva ersättas med den nya utgåva 4 skulle uppfylla kravet på att vara lika bra eller bättre.
Alltså i praktiken måste man följa "svensk standard" direkt när den kommer. Eller en alternativ dokumenterad praxis. Vilken skulle kunna vara ett vettigt alternativ för detta husbygge tråden handlar om?
SEK Handbok 444 - Elinstallationsreglerna - SS 436 40 00, utg 4
Att det finns undantag från detta må vara rätt. Men när det gäller elsäkerhet på ett forum för andra än professionella elektriker tycker jag man skall vara väldigt försiktig när man uttrycker sig.Risken är att någon okunnig tror man inte behöver följa standarden. Och därmed tror kan göra lite som vill med elinstallationer. Det är ett livsfarligt råd!
Inte riktigt.E elmont skrev:
Ja det är råd, korrekt. Men man måste följa dem. Enda undantaget är att följa en alternativ lika bra eller bättre dokumenterad praxis än "svensk standard".
källa— I vissa fall ger föreskrifterna svensk standard presumtion. Det innebär att föreskriften ger svensk standard förhandsgodkännande och pekar på att den ska användas. Så är fallet med Elinstallationsreglerna. Föreskriften ELSÄK-FS 2008:1 anger att en starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el. Om svensk standard, i det här fallet Elinstallationsreglerna, tillämpas som komplement till föreskriften anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.
Det faller på sin egen orimlighet att en tidigare version som man ansett behöva ersättas med den nya utgåva 4 skulle uppfylla kravet på att vara lika bra eller bättre.
Alltså i praktiken måste man följa "svensk standard" direkt när den kommer. Eller en alternativ dokumenterad praxis. Vilken skulle kunna vara ett vettigt alternativ för detta husbygge tråden handlar om?
👍E elmont skrev:
I princip måste man alltid dokumentera avvikelser för att kunna visa att säkerheten inte blir sämre.E elmont skrev:
Det räcker inte att tro, tycka eller anse att säkerheten bibehålls om man inte dokumenterar det. Standarden ser ut som den gör för att garantera säkerheten. Det är inte självklart att ens en erfaren elektriker förstår alla bakomliggande orsaker till att det står som det gör. Därför måste man alltid dokumentera avvikelser. Inte bara i fall man själv tycker är extrema.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det jag invände mot var att du i inlägg 48 som jag tolkade tyckte det var OK att som hantverkare inte ha koll på senaste standarden, hur kan du då veta att det du kommenterade som "ingår in svensk standard" ingår i den senaste standard som aktuell installatör läst?E elmont skrev:Bygger man efter standarden så får man en anläggning som skulle kunna kallas normal standard med det som vanligtvis efterfrågas. Vill man frångå standarden pga "udda" önskemål är det helt ok, vid extrema fall kan man då vara tvingad att visa att det man gör inte utgör ett faromoment utan är så säkert att det ryms inom gällande föreskrifter.
Då är ju risken att kunden avstår från att beställa nått för att "det ingår ju ändå i svensk standard", medans det inte blir installerat då det inte fanns med sist installatören läste in sig på svensk standard.
Då är det bättre att kunden har en lista med saker som denne vill ha, och att man snabbt kan bocka av dem med "de skulle vi fixat ändå"
Lite som när jag bad värmepumpsinstallatören sätta alla anslutning med flexslang och de svarade "javisst, det brukar vi göra ändå".