Ossian K Olsson
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag slår också ett slag för "pungdosor" vid varje strömbrytare, så blir det enkelt att komplettera med automation om man så vill senare (jag har ett helvete ett knö in puckarna i gamla 70talsdosor).

Tänk genom julbelysningen ute så du har uttag på vettiga ställen på utsidan.

Nätverksuttag på vettiga ställen i de flesta rum, trådlöst i all ära men trådat är alltid bättre.
Förbered också med nätverksuttag på strategiska ställen för accesspunkter.
Tänk också genom var eventuella servrar/nas och skrivare ska stå.
Ja nätverket är otroligt viktigt att det blir bra.

TS: Se för guds skull till att INTE köpa ett sånt där grunt mediaskåp där fiberboxen brukar sitta. Helt värdelöst för man får inte dit resten av nätverksprodukterna. Ska du ha ett mediaskåp, köpt ett riktigt 19” rack. Även om du aldrig använder rackprodukter kommer du älska att få platsen din din utrustning.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja nätverket är otroligt viktigt att det blir bra.

TS: Se för guds skull till att INTE köpa ett sånt där grunt mediaskåp där fiberboxen brukar sitta. Helt värdelöst för man får inte dit resten av nätverksprodukterna. Ska du ha ett mediaskåp, köpt ett riktigt 19” rack. Även om du aldrig använder rackprodukter kommer du älska att få platsen din din utrustning.
Det man ska ha med sig är att man i ett sånt skåp inte riktigt vill ha sin router med inbyggt trådlöst, du kombinerar dessa skåp med accesspunkter istället.

Själv har jag mitt "rack" i ett överskåp till en garderob i hallen.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Håller med om det mesta som skrivits här och en sak som jag verkligen saknar är möjlighet till uttag/belysning utomhus. Det blir alltid krångligare eller fulare att dra fram en kabel utanpåliggande i efterhand än att förbereda för det redan vid byggnation. Har du tänkt dig uterum/uteplats där du vill ha el eller belysning så se till att dra fram en gulslang till den tänkta platsen.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Har själv byggt nytt hus och jag tycker ett lamputtag över köksbord är viktigt även om jag har spottar överallt. Jag har även ett uttag under köksskåpen vid golvnivå för att kunna ha ledslingor precis under skåpen. Mycket fint tycker jag. Har även satt ett extra uttag i överskåp långt upp i hörnet ifall jag i framtiden vill ha någon slags belysning i skåpen eller under dom. Några tips från mig lycka till 🙂

• Gilla
Givdul1
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Håller med om det mesta som skrivits här och en sak som jag verkligen saknar är möjlighet till uttag/belysning utomhus. Det blir alltid krångligare eller fulare att dra fram en kabel utanpåliggande i efterhand än att förbereda för det redan vid byggnation. Har du tänkt dig uterum/uteplats där du vill ha el eller belysning så se till att dra fram en gulslang till den tänkta platsen.
Även ytterbelysningar och uttag ute ingår i Svensk standard

Ossian K Olsson
E elmont skrev:
Absolut att det ingår! Men placering och antal går att justera efter slutkundens användande.

Har sett många nybyggda hus/lägenheter där man installerat båda efter MMA*.

*Minsta möjliga ansträngning

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Problemet är att SS ligger bakom betalvägg för gemene man, och det förutsätter att installatören har koll på aktuell revision, och kan och orkar återberätta detta innebär för kunden.

Man kan ju skaffa standarden och sedan tjäna igen det som elfirman vill ta extra betalt för men som egentligen skulle ingått. Det handlar ju inte om mer än en eller tvåtimmes extrajobb inkl lite matr.
Ps
I ett projekt som kostar flera miljoner är ju priset på standarden försumbar, men den ska den installatör man ska använda kunna låna ut för om inte så överväg att byta installatör.

E elmont skrev:
Jo absolut, jag tänker mest att det antagligen finns specifika placeringar där man vill ha det på, kanske med tanke på att man avser att bygga uteplats eller liknande. Planerar man dessutom för pool, spabad, växthus, garage osv så kanske det kan vara bra att förbereda för lite slangdragning i mark när man ändå har en grävare där och tomten inte är i ordning.

A
Standard Ss 437 01 02 är aktuell för bostäder.

Bor i ett gammalt hus där jag vet ungefär vad jag saknar...
Det du skriver med mycket uttag är bra och för laddbox etc.

• USB laddare i köket där ni ofta laddar telefon? PD uttag är bra så man kan ladda dator med usb c också
  • Takuttag över ev. bord, t ex sidobord osv.
  • Dra kabel för sätta ledlist längst taklisten? Eller mysbelysning i hörn där man normalt kanske får dra en längre synlig kabel.
  • Tänk på vart strömbrytare skall sitta där du vill tända på flera ställen. Detta gäller för hemautomation också, t ex en smart brytare vid ytterdörren för att aktivera "borta läge". Dvs sådant som kanske inte är svensk standard (helt okänt för mig) men är individuellt för er.
  • Nätverk för accesspunkter i huset. Främst då i taket då de flesta är byggda för det.
  • Kameror utomhus? Dra tomrör för POE (power over Ethernet) där ev. Kameror ska sitta.
  • Högtalare? Antingen planera för smarta som drivs av el eller men hederlig kabel. Trevligt med flera högtalare runt om huset så man kan spela lågt. Planera/höfta grovt för surround i tvrum
  • Sänglampor? Andra vägglampor inomhus.
  • Badrumsfläktar /ftx lösningar
  • Om du ska riktigt specialbrytare någonstans (läs dyra) kontrollera ifall de behöver dubbeldosa
  • Dold kabeldragning till tv, el+hdmi
  • Ringklocka med video? Kabel behövs för att slippa batteri

Gällande vilken hemautomation så går mycket att bestämma senare efter man bott in sig. Plejd är superenkelt för elektrikern och jag fick det när jag bara ville ha en dimmer (samma pris sa de) men det är lite mer begränsat.
Dock så kan man lägga in det i Google Assistant /home (säkert Apple homekit) och således styras med andra saker.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Glömde skriva att be om uttag under diskbänken, för ev. Skåpöppnare, belysning och diskmaskinsavstängning (men går väl på batteri)
Fasta vägghyllor med infräst ledstripe eller spots. Har t ex två öppna hyllor i ek i köket. I varje hylla är det infräst en COB led stripe

Redigerat:
D drömmenomlandet skrev:
Bor i ett gammalt hus där jag vet ungefär vad jag saknar...
Det du skriver med mycket uttag är bra och för laddbox etc.

• USB laddare i köket där ni ofta laddar telefon? PD uttag är bra så man kan ladda dator med usb c också
  • Takuttag över ev. bord, t ex sidobord osv.
  • Dra kabel för sätta ledlist längst taklisten? Eller mysbelysning i hörn där man normalt kanske får dra en längre synlig kabel.
  • Tänk på vart strömbrytare skall sitta där du vill tända på flera ställen. Detta gäller för hemautomation också, t ex en smart brytare vid ytterdörren för att aktivera "borta läge". Dvs sådant som kanske inte är svensk standard (helt okänt för mig) men är individuellt för er.
  • Nätverk för accesspunkter i huset. Främst då i taket då de flesta är byggda för det.
  • Kameror utomhus? Dra tomrör för POE (power over Ethernet) där ev. Kameror ska sitta.
  • Högtalare? Antingen planera för smarta som drivs av el eller men hederlig kabel. Trevligt med flera högtalare runt om huset så man kan spela lågt. Planera/höfta grovt för surround i tvrum
  • Sänglampor? Andra vägglampor inomhus.
  • Badrumsfläktar /ftx lösningar
  • Om du ska riktigt specialbrytare någonstans (läs dyra) kontrollera ifall de behöver dubbeldosa
  • Dold kabeldragning till tv, el+hdmi
  • Ringklocka med video? Kabel behövs för att slippa batteri

Gällande vilken hemautomation så går mycket att bestämma senare efter man bott in sig. Plejd är superenkelt för elektrikern och jag fick det när jag bara ville ha en dimmer (samma pris sa de) men det är lite mer begränsat.
Dock så kan man lägga in det i Google Assistant /home (säkert Apple homekit) och således styras med andra saker.
Tack för mycket fint svar! Även många andra som svarat med väldigt värdefulla tips som jag tar med mig. Med det sagt är jag fportfarande mottaglig för bra tips.

Jag kan säga att vi, i köket, inte kommer ha några väggskåp. Mycket spots i taket och små ledspots i alla fönster. Plejd är en självklarhet och astrour likaså. Mediauttag för nätverk kommer att finnas i alla rum utom badrum, tvättrum, kök och förråd. TIll och med i gymet!

När det kommer till smart kabeldragning för TV/Dator osv undrar jag vad ni har för erfarenhet av sådana? Vad finns det för sådana som kan erbjudas av en elektriker i detta fall?
Jag slår också ett slag för "pungdosor" vid varje strömbrytare, så blir det enkelt att komplettera med automation om man så vill senare (jag har ett helvete ett knö in puckarna i gamla 70talsdosor).

Tänk genom julbelysningen ute så du har uttag på vettiga ställen på utsidan.

Nätverksuttag på vettiga ställen i de flesta rum, trådlöst i all ära men trådat är alltid bättre.
Förbered också med nätverksuttag på strategiska ställen för accesspunkter.
Tänk också genom var eventuella servrar/nas och skrivare ska stå.
Jag förstod inte vad som menas med "Pungdosor" som skrivs ovan. Vill du vänligen förklara som om jag vore 15 år? :)

Problemet är att SS ligger bakom betalvägg för gemene man, och det förutsätter att installatören har koll på aktuell revision, och kan och orkar återberätta detta innebär för kunden.
Detta är ett väldigt dåligt system SEK har. Att alla inte gratis har tillgång till de regler och lagar som man är ansvarig att följa.
E elmont skrev:
Man kan ju skaffa standarden och sedan tjäna igen det som elfirman vill ta extra betalt för men som egentligen skulle ingått. Det handlar ju inte om mer än en eller tvåtimmes extrajobb inkl lite matr.
Ja det kan man. Men det skulle man kunnat om det var gratis oxo.
Men eftersom man som privatperson varken vet att SS finns och än mindre är utbildad i vad SS innehåller, så lär man knappast köp något av alla de av SEKs dokument som är tillämpliga. Och väljer den okunnige ett, blir det säkert dessutom fel dokument.
E elmont skrev:
I ett projekt som kostar flera miljoner är ju priset på standarden försumbar,
Än sen? Vad har projektkostnaden med saken att göra. En genomsnittlig svensson som vill eftermontera ett lamputtag över köksbordet eller ett uttag till en infravärme på altanen kan ha en projektkostnad som kan ligga långt under kostnaden för ett eget ex av SS.

Men grejen är att det är principiellt fel att man måste betala pengar för att få veta vilka lagar och bestämmelser man måste följa. SS är ganska unikt på så sätt.
E elmont skrev:
men den ska den installatör man ska använda kunna låna ut för om inte så överväg att byta installatör.
Man kanske snarare skulle överväga att tillhandahålla SS gratis. Betänk att den ideella föreningen SEK som ger ut Svensk Standard och ett antal bra dokument och handböcker finansieras av staten.

Finansiering​

SEKs verksamhet drivs utan vinstintresse. Verksamheten finansieras genom intäkter från försäljning av SEKs publikationer, statliga anslag samt avgifter från intressenter som deltar i verksamheten.
Alla dessa publikationerna borde vara gratis tillgängliga på nätet och i elektronisk form. Kopior av e-böcker kostar inget att framställa. Tryckta alster kostar att ta fram och att distribuera, de bör säljas till självkostnadspris. Behöver SEK i så fall mer pengar borde det vara en fråga för staten, snarare än enstaka privatpersoner och små enpersons-elfirmor.

Ökad kännedom om elsäkerhetsregler ökar elsäkerheten. Därför!

• Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på att senaste utgåvan, "SEK Handbok 444 - Elinstallationsreglerna - SS 436 40 00, utg 4", kom nu i september kan man anta att väldigt många elektriker ännu inte har hunnit skaffa, läsa och förstå dess innehåll.
Det är nästan 700sidor som man skall kunna. Det är inte gjort på en månad att glömma 6-700gamla sidor och lära sig 6-700 nya nästan exakt lika, men med viktiga skillnader. Om man kunde det som stod i förra utgåvan, måste man nu glömma vissa saker, modifiera andra kunskaper och komplettera med det som är nytt. Det är inte lätt.

Men för en privatperson som planerar sitt nybygge är det lite enklare eftersom man bara behöver läsa de nuvarande reglerna. De som elektrikern kanske (sannolikt?) varken hunnit skaffa, läsa eller förstå till 100%.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.