DE73 DE73 skrev:
Jag är inte helt övertygad om att mäklaren har varit vårdslös. Objektbeskrivningen är säljaren ansvarig för att den stämmer även om mäklaren hjälper till att ta fram den. Den mänskliga faktorn kommer innebära att det kan smyga sig in fel i objektbeskrivningen men dessa måste säljaren rätta.
Det är kanske inte vårdslöst i lagens mening nej. Så om man skulle processa om det skulle man nog inte vara framgångsrik.

Däremot kan man ju klaga på att tjänsten var dåligt utförd, att det är slarvigt att ta in felaktiga uppgifter. Så lite mer av en goodwill-fråga. Mäklaren verkar ju även ha erkänt felet.

S Sir Duke skrev:
Det är kanske inte vårdslöst i lagens mening nej. Så om man skulle processa om det skulle man nog inte vara framgångsrik.

Däremot kan man ju klaga på att tjänsten var dåligt utförd, att det är slarvigt att ta in felaktiga uppgifter. Så lite mer av en goodwill-fråga. Mäklaren verkar ju även ha erkänt felet.
Mäklaren verkar ha varit tillmötesgående och tagit en del av TS kostnad.

DE73 DE73 skrev:
Mäklaren verkar ha varit tillmötesgående och tagit en del av TS kostnad.
Fast det hade kanske varit rimligare att dela kostnaden tvärtom istället.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det hade kanske varit rimligare att dela kostnaden tvärtom istället.
Fast jag tolkar det som att det är TS som gjort det formella felet. Fast det spelar ingen roll nu. Lärdomen vi alla kan dra är att inte signera viktiga papper utan att läsa noggrant.

• Gilla
Aya_123
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Fast jag tolkar det som att det är TS som gjort det formella felet. Fast det spelar ingen roll nu. Lärdomen vi alla kan dra är att inte signera viktiga papper utan att läsa noggrant.
Jo men ska betalande kund acceptera att mäklaren smyger in vilka fel som helst?

En anständig mäklarfirma hade dels inte gjort detta fel men framförallt stått för konsekvenserna efteråt.

• Gilla
Aya_123 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jo men ska betalande kund acceptera att mäklaren smyger in vilka fel som helst?

En anständig mäklarfirma hade dels inte gjort detta fel men framförallt stått för konsekvenserna efteråt.
Vi har absolut lärt oss en läxa, och kommer inte reklamera mäklaren utan nästa gång vi säljer kräva att få läsa allt fast inte i en app. Samt vid kontraktsskrivningen läsa allt i lugn och ro.

Men prova att slänga in en anmälan till fastighetsmäklarinspektionen, jag tror att mäklaren blir prickad. Uppdraget har utförts vårdslöst. Det vore en sak om hon specifikt har frågat "finns fiber indraget" och du svarar ja, pga. "hjärnsläpp" eller missförstår frågan. Och vårdslösheten har orsakat skada för dig som uppdragsgivare.

Just hur det står till med fiber är en sådan fråga som många säljare faktiskt inte har förmåga att besvara på rätt sätt. Inte har en aning om hur deras internet fungerar.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Just hur det står till med fiber är en sådan fråga som många säljare faktiskt inte har förmåga att besvara på rätt sätt. Inte har en aning om hur deras internet fungerar.
Nog måste väl ändå de allra flesta fastighetssäljare veta om de har en fiber in i huset som de använder för bredband?

Tja. Kankse de flesta, men det finns många som har noll koll på allt som rör teknik. Ingen aning om vad de har för värmesystem, eller elanslutning osv. Det kommer bara ett antal obegripliga räkningar varje månad. Framförallt äldre. kanske typisk änka som säljer efter makens bortgång. han skötte allt sådant.

Eller "kulturnissar" kan blir förnärmade "ser jag ut som någon som bryr mig om sådant??".

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nog måste väl ändå de allra flesta fastighetssäljare veta om de har en fiber in i huset som de använder för bredband?
Man lär ju veta om man själv låtit installera fiber under tiden man bott där.

Men om man bara har flyttat in och fiber redan fanns är det kanske inte givet att man tänker på det.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag sa till mäklaren vid första träffen att vi inte hade fiber men att grannen hade det ( radhus), så jag har hela tiden vetat att vi inte har fiber :)

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men om man bara har flyttat in och fiber redan fanns är det kanske inte givet att man tänker på det.
Man lär väl ha ett avtal med någon, betala räkningar till någon, koppla in nätverksutrustning någonstans. Jag tror att 99 procent av fastighetsägarna som använder internet via fiber vet om att de använder internet via fiber.

Men visst är man helt ointresserad och aldrig använder något bredband/internet hemma mer än kanske mobilnätet på telefoner/plattor, då kan jag köpa om man inte vet om möjlighet till fiberanslutning finns.

A Aya_123 skrev:
så jag har hela tiden vetat att vi inte har fiber
Ja det har nog ingen betvivlat. 😀 Tråden har nog glidit in på lite generell diskussion. 😀

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag såg till att de värsta felen försvann men mäklaren vägrade ändra "Flertalet bilar får plats på uppfarten", men jag tänker mig att köparen säkert kunde uppmärksamma att majoriteten av bilar inte fick plats.
Där hade jag bytt mäklare.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det var inte så att mäklaren aktivt sa "jag vägrar ändra det" utan mer att man påpekade ett antal fel och han korrigerade några i ett antal iterationer.
Man måste nog vara språkpolis för att vara envis i det läget.
Jag är språkpolis. Jag rättar språkfel lite här och där. Jag begriper inte varför alla inte är tacksamma för den hjälp jag ger dem.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.