13 514 läst ·
75 svar
14k läst
75 svar
Reklamera mäklare
Det är som när jag flyttade in i en lägenhet. Det stod ordagrant "Kabel-tv ingår i avgiften" i objektsbeskrivningen.fotohasse skrev:
Jag flyttade in, men inga kanaler fanns, bara uttag i väggen. Jag skulle då behöva teckna ett abonnemang.
När jag frågade mäklaren sa hon att "Det finns TILLGÅNG till kabel-tv". Alltså att det är möjligt att teckna ett abonnemang.
Då skulle man ju kunna skriva att en Tesla, en butler och obegränsat med champagne ingår i avgiften. För det går ju att handla upp på världsmarknaden.
Där ljög mäklaren.S Sir Duke skrev:Det är som när jag flyttade in i en lägenhet. Det stod ordagrant "Kabel-tv ingår i avgiften" i objektsbeskrivningen.
Jag flyttade in, men inga kanaler fanns, bara uttag i väggen. Jag skulle då behöva teckna ett abonnemang.
När jag frågade mäklaren sa hon att "Det finns TILLGÅNG till kabel-tv". Alltså att det är möjligt att teckna ett abonnemang.
Då skulle man ju kunna skriva att en Tesla, en butler och obegränsat med champagne ingår i avgiften. För det går ju att handla upp på världsmarknaden.
I vår ”På gång” annons stod det inte, och när den väl skulle ut sa mäklaren bara att vi skulle publicera. Svårt att se tidigare korrespondens då mäklaren enbart ville vi skulle använda appen och nu är den borttagen.C cersch skrev:
Borde inte köparna och mäklaren kontrollerat med oss på något sätt?
Ladda ned appen och logga in så borde du se korrespondens?A Aya_123 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Men om uppgiften inte står i någon handling som köparen kan visa att du godkänt så behöver du inte ta ansvar för uppgiften. Normalt så tar man in objektbeskrivningen som bilaga till köpekontraktet. Därmd blir du som säljare ansvarig för att uppgifterna i objektbeskrivningen stämmer. Men om detta med fiber bara har stått i en annons, utan att du har meverkat till skrivningen så blir det ett problem mellan köpare och mäklare. Du har inget ansvar för eventuella sagor som mäklaren berättar.A Aya_123 skrev:
Alltid när jag har sålt boende så har jag fått godkänna annonsen skriftligt innan publicering. Men i detta fall så verkar inte säljaren veta vad som har godkänts eftersom korrespondensen skett i en app som är avinstallerad.H hempularen skrev:Men om uppgiften inte står i någon handling som köparen kan visa att du godkänt så behöver du inte ta ansvar för uppgiften. Normalt så tar man in objektbeskrivningen som bilaga till köpekontraktet. Därmd blir du som säljare ansvarig för att uppgifterna i objektbeskrivningen stämmer. Men om detta med fiber bara har stått i en annons, utan att du har meverkat till skrivningen så blir det ett problem mellan köpare och mäklare. Du har inget ansvar för eventuella sagor som mäklaren berättar.
Mitt råd till säljaren kvarstår: ladda ned appen, prova att logga in och se vad som godkänts.
Så här ser jag på ansvarsfrågan:
Om du godkänt = ditt ansvar
Om du inte godkänt = mäklarens ansvar
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Jo men om det nu inte finns något dokumenterat godkännande av uppgifterna, så är det väl bara att neka till uppgifterna, köparen får bråka med mäklaren. Kan då mäklaren visa att uppgiften trots allt har kommit från säljaren så får man väl fundera över läget.
Så du har aldrig godkänt något? Uppgifter som du inte lämnat borde du inte ha ansvar för. En annons som du inte författat borde du inte ha ansvar för. Ett avtal som någon annan skrivit ihop och som du undertecknar har du däremot ansvar för.A Aya_123 skrev:
Det framstår ju som en smula struligt att göra så stora affärer via en app. Kan du skriva vad appen heter? Det borde finnas användarvillkor angivna, till exempel vem som ansvarar för objektsinformation som ges.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Tyvärr är min erfarenhet av att sälja att man får skriva hela annonstexten själv, då svenskan ofta är bedrövlig. Det är väl kanske jag som är gnällig, när jag anser att man inte ska använda ord som "flertalet" och "ett flertal" om man inte vet skillnaden och vad de betyder. Samma sak är stavfel och meningsbyggnad ofta uselt. Fakta är ofta fel och det kan vara alltifrån saker som att fiber finns som i TS fall till påståenden som "gångavstånd till X". Visst kan man gå till X även om det tar 45 minuter, men när man påstår att det är gångavstånd till stationen och det är 45 minuter så riskerar man missnöjda spekulanter. Löparspår ett stenkast bort betyder tydligen att det är ok att spåren är 6 km bort...
Tyvärr så är det så, dubbelkolla allt, trippelkolla.
Jag såg till att de värsta felen försvann men mäklaren vägrade ändra "Flertalet bilar får plats på uppfarten", men jag tänker mig att köparen säkert kunde uppmärksamma att majoriteten av bilar inte fick plats.
Tyvärr så är det så, dubbelkolla allt, trippelkolla.
Jag såg till att de värsta felen försvann men mäklaren vägrade ändra "Flertalet bilar får plats på uppfarten", men jag tänker mig att köparen säkert kunde uppmärksamma att majoriteten av bilar inte fick plats.
Jag tror vi missar nåt väsentligt; oavsett vad som står i annonsen så är det mäklaren som gör visningen, har ett prospekt med fakta och svarar på spekulanternas frågor. Har hen vid detta/dessa visningstillfällen sagt nåt om fiber, t ex att ”det finns fiber i området” eller att ”det finns fiber indraget” så borde hon ha uppgiften i prospektet och visat VAR i huset det kommer in med modem/router osv. Även var i tomten som fibern går in och om det kanske är en samfällighet som gått ihop och köpt fiberanläggning. Dessa fakta är viktiga!A Aya_123 skrev:Hej,
Precis sålt vårt första hus och hade en värdelös mäklare.
Jag fick själv skriva beskrivningen ( hennes var felstavat och felaktiga meningsuppbyggnader), sen gick försäljningen lite snabbt och hon pushade på.
Snart flyttar vi och då kontaktar köparna oss. Mäklaren skrev in i annonsen att vi hade fiber, så nu måste vi installera fiber åt köparna.
Därför vill jag nu reklamera mäklaren som jag ändå betalat 55.000kr till. Har någon av er reklamerat och kan berätta hur ni gjorde?
Den värdelöse mäklaren kanske inte vet nåt om fiber? Och löparen tar en rövare?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
OM det i annons eller prospekt står att dte finns fiber indraget, så har köparen rätt att förvänta sig att den informationen stämmer. Skall inte behöva "undersöka" det själv såvida det inte av någon anledning är uppenbart att uppgiften är felaktig eller tvivelaktig (Typ hus långt in i skogen off grid, ingen el, eller vattenanslutning. Men "fiber är indraget", då har man anldening som spekulant att undra om det verkligen kan stämma).
Men sedan är det ju ett problem för köparen om mäklaren hävdar att säljaren påstått det, och säljaren nekar till att ha lovat fiber.
Men sedan är det ju ett problem för köparen om mäklaren hävdar att säljaren påstått det, och säljaren nekar till att ha lovat fiber.
Yes, men frågan i tråden är väl om säljaren ska korrekturläsa och godkänna mäklarens alla små påhitt på detaljnivå, och hur ansvaret för felen bör fördelas.D Dilato skrev:
Det verkar ju ha vaeit en problematisk affär med strulig mäklare, snabb affär, app etc.
Säljaren är betalande kund för en professionell mäklartjänst och har rätt att förvänta sig en bra tjänst som inkluderar ansvar för felaktigheter. Anser jag.
Precis. Vid vårt första möte med mäklaren sa jag att vi inte har inkopplad fiber utan använder oss av mobilt bredband. Men eftersom det är ett radhus och grannen har inkopplat tror jag mäklaren bara kollade fastigheten utan att kolla med mig som säljare.D Dilato skrev: